Show simple item record

dc.contributor.advisorUzun, Engin
dc.contributor.authorSelvikavak, Esra
dc.date.accessioned2021-04-26T09:18:53Z
dc.date.available2021-04-26T09:18:53Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/521719
dc.description.abstractÖZETTÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDEİLERİ DÜZEYDEKİ ÖĞRENCİLERİN PARAGRAF YAZMABECERİSİNİ GELİŞTİRME ÜZERİNE BİR UYGULAMASelvikavak, EsraYüksek Lisans TeziDilbilim (Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi) Anabilim DalıDanışman: Prof. Dr. N. Engin UZUNMayıs, 2006, 146 sayfaBu deneysel çalışma, Ankara Üniversitesi TÖMER yabancı dil olarakTürkçe öğretim programına katılan ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri'nden gelenileri düzeydeki öğrencilerin yazma becerilerini geliştirme amacı taşımaktadır.Uygulamaya A.Ü. TÖMER'e devam eden 23 yüksek düzeydeki 23 öğrencikatılmıştır. Öğrencilerden 12'si kontrol, 11'i deney grubu öğrencisidir ve bu ikigruptan deney grubu öğrencileri yedi haftalık ileri düzey paragraf eğitimialmışlardır.Eğitime başlamadan önce her iki grup birer paragraf yazmış, daha sonradeney grubunun yedi haftalık eğitimi başlamıştır. Eğitim sonunda her iki grupbirer paragraf daha yazmış ve bu paragraflar iki değerlendirici (biri araştırmacıolmak üzere) tarafından geliştirilen ileri düzey paragraf yazma değerlendirme133ölçütlerine göre puanlandırılmıştır. Paragraflar daha sonra üçüncü birdeğerlendirici tarafından aynı değerlendirme ölçütlerine göre puanlandırılmış veöğrencilerin notları istatiksel analize tabi tutulmuştur.Analiz sonuçları paragraf yazımı eğitimi almış öğrencilerle, bu eğitimialmamış öğrenciler arasında paragraf puanları ve yazıların genel kalitesi açısındanönemli bir fark olduğunu göstermiştir.Anahtar Sözcükler: Yabancı dil, yabancı dil öğretimi, yabancı dil öğretimyaklaşımları, yabancı dil olarak Türkçe, yazma, yazma süreci, ileri düzey yazma,paragraf yazımı.134
dc.description.abstractABSTRACTAN APPLICATION ON THE DEVELOPMENT OF ADVANCEDLEVEL STUDENTS? PARAGRAPH WRITING ON TEACHINGTURKISH AS A FOREIGN LANGUAGESelvikavak, EsraMaster?s ThesisDepartment of Linguistics (Teaching Turkish)Advisor: Prof. Dr. N. Engin UZUNMay, 2006, 146 pagesThe objective of this experimental study, is to develop the advancedwriting skills of the students coming from the Central Asian Turkic Republics andattending the Turkish As a Foreign Language Course at Ankara UniversityTÖMER. 23 advanced level TÖMER students has attended the experiment.Among these students, 12 of them were in the control group and 11 students werein the experimental group. The students taking part in the experimental group havetaken an advanced paragraph writing training for seven weeks.Before the commencement of the training, both of the groups have writtena paragraph and subsequently the experimental group?s paragraph writing trainingfor seven weeks, has started. At the end of the training both of the groups havewritten another paragraph and these paragraphs were evaluated according to the135advanced paragraph writing assessment criteria developed by two raters (whereone of them was the researcher). Later, the paragraphs were evaluated by a thirdrater according to the same assessment criteria and the grades of the students werestatistically analyzed.The results of this analysis indicate that there is a significant differencebetween the paragraph scores and the overall writing quality of the students whorecieved paragraph writing training and those of the students who did not recieveany paragraph writing training.Keywords: Foreign language, foreign language teaching, foreign languageteaching approaches, Turkish as a foreing language, writing, process of writing,advanced writing, paragraph writing.136en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleTürkçe`nin yabancı dil olarak öğretiminde ileri düzeydeki öğrencilerin paragraf yazma becerisini geliştirme üzerine bir uygulama
dc.title.alternativeAn application on the development of advanced level students'paragraph writing on teaching Turkish as a foreign language
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDilbilim Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid162559
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid191436
dc.description.pages146
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess