Show simple item record

dc.contributor.advisorEsen, Muammer
dc.contributor.authorŞaka, Ramazan
dc.date.accessioned2021-04-26T09:14:26Z
dc.date.available2021-04-26T09:14:26Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/520684
dc.description.abstractMu'tezile Mezhebinde, el-Emr'u bi'l-Mâ'rûf ve'n- Nehyu ani'l- Münker, Yüksek Lisans Tezi, Danışman, Doç. Dr. Muammer ESEN, 96 s.Bu çalışmamda, Mu'tezile Mezhebinin Usul'ü Hamse'sinden biri olan, el-Emr'u bi'l- Mâ'rûf ve'n- Nehyu ani'l- Münker'in, söz konusu mezhep taraftarlarınca, nasıl anlaşılıp yorumlandığını incelemeye çalıştık.Giriş ve iki bölümden oluşan çalışmamızın giriş kısmında, konunun amacından, yönteminden ve sınırlarından bahsettik. Birinci bölümde, el-emru bi'l-mâ'rûf ven'n- nehyu ani'l-münker prensibini oluşturan kelimelerin dilsel analizinden Kur'an'daki ve Sünnetteki kullanım şeklinden, Hâricîler'in Şîa'nın ve Ehl-i Sünnet'in söz konusu ilke hakkındaki görüşlerinden bahsettik.Çalışmamızın ikinci bölümünde ise, Mu'tezile Mezhebinin, el-emru bi'l-mâ'rûf ve'n-nehyu ani'l-münker prensibini kendi ilkelerinden biri yapmalarının siyasî ve sosyo-kültürel sebepleri üzerinde durduk.Son olarakta, el-emru bi'l- mâ'ruf ve'n- nehyu ani'l-münker ilkesinin, Müslümanlarca nasıl anlaşılması ve uygulanması gerektiği üzerinde durduk.
dc.description.abstractEnjoining Right and Forbidding Wrong in Mu?tazilit School, Master?s Thesis, Advisor: Assoc. Doç. Dr. Muammer Esen, 96 s.In this study, it has been examined that how the adherents of Mu?tazilit school understood and interpreted `enjoining right and forbidding wrong?, which is one of its five essential tenets (usulu?l-hamsa).In introductory part, of which and the other two parts the thesis consists, the purpose of the subject, its method and boundary are mentioned. In the first part, the words of this tenet is linguistically analysed and their forms in the Qoran and Sunna are discussed. The view of Ahl-i Sunnah, Havaric and Şîa in this topic and the practical area in the historicalIn the second part, the poltical and socio-cultural reasons, because of which Mutazilite school accepted this principle as its tenet, are studied.Finally, it has been discussed that the way in which the tenet should be understood by Muslims.Keyword: Mutezilite school, five essential tenets, Enjoining Right, forbidding wrong, Quran, Sunnaen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleMu`tezile Mezhebinde el-Emru bi`l- Mâ`rûf Ve`n-Nehyu An`il- Münker
dc.title.alternativeEnjoining Right and Forbidding Wrong in Mu?tazilit School
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTemel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMutazila
dc.subject.ytmNehy an-il-münker
dc.identifier.yokid327812
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid228008
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineKelam Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess