Show simple item record

dc.contributor.advisorİnam, Ahmet
dc.contributor.authorÜlger, Emir Hasan
dc.date.accessioned2021-04-26T09:11:52Z
dc.date.available2021-04-26T09:11:52Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/520288
dc.description.abstractBu çalışma Adorno estetik kuramının müzik felsefesi ile olan ilişkisini inceler. Adorno'nun hakikat arayışında gelişen iki model ?negatif diyalektik ve estetik teori? müzik felsefesinin bir modeline dönüşür. On iki ses kuramı, felsefi bir temelde gelişen özel bir müzik modelidir.Batı kültüründe yaşanan kültürel nihilizm ve yıkım, yabancılaşmanın daha da gelişmesini sağlamıştır. Bu kriz sürecinde sanatın praxis bir modele dönüşerek diyalektik gelişme ile yabancılaşmayı aşacağı düşünülür. Negatif diyalektiğin praxis alanda en iyi uygulandığı model oniki ses kuramında nesnelleşir. Negatif diyalektiğin olanağı, burjuva estetik ideolojisini, kültür endüstrisini, tonalite duyarlılığını sarsar. Gelişen modern müzik felsefesi, diyalektiğin olanağı ile müziğin içkin analizini, toplumsal kritiğini ve felsefi düşünüşünü irdeler. Bu noktada model olan Schoenberg müziği, artık diyalektik bir felsefi kuram olarak algılanır. Bu müzik, kültür endüstrisi tarafından yabancılaşma ve meta fetişizmin içindeki kitlelerin yönlendirilmesine karşıdır. Schoneberg müziği, özneyi, özgür kılan ve özne-nesne alanını tamamlamadan serbest bırakan bir estetik sürece dönüşür. Adorno düşüncesinde oniki ses müziğin yüceltilmesinin temel nedeni, öznenin bir kurtuluş modeli olmasından ileri gelir.
dc.description.abstractThe relationship between aesthetic theory and music philosophy are discussed in this study. Negative dialectic and aesthetic theory which develops Adorno?s search of truth transforms a model of music philosophy. Twelve tone theory is a special music model that improves philosophy-based approach.Cultural nihilism and decadence triggers alienations in the Western culture that can be named as ?crisis? and it is thought that this crisis can be exceeded through dialectic developing and alienations for transforming art as a praxis model. The best model that can be applied in the praxis of negative dialectic is becoming objective in the theory of twelve tone. The opportunity of negative dialectic demolishes the ideology of bourgeois aesthetic, culture industry and tonality sensitivity. In this period, the developing of philosophy of modern music investigates the analysis of immanent of music with the opportunity of dialectic, social critiques, and philosophy of thought. At this point, Schoenberg music which models to this music philosophy motivates as a dialectic theory that opposites of directing mass in the meta fetishism and alienations in the culture industry. Finally, Schoenberg music transforms aesthetic process which gets free object and incomplete subject-object. The fundamental reason of supporting of twelve tone music in the Adoorno?s thought arises from model of a salvation of subject.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleBir müzik felsefesi`nin olanağı olarak Adorno`nun estetik kuramı
dc.title.alternativeAdorno's aesthetic theory towards a philisophy of music
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFelsefe Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMusic philisophy
dc.subject.ytmAesthetics
dc.subject.ytmAdorno, Theodor
dc.subject.ytmMusic
dc.identifier.yokid353689
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid250210
dc.description.pages344
dc.publisher.disciplineSistematik Felsefe ve Mantık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess