The role of emotional intelligence on employee creativity through the use of organizational climate and employee learning orientation: A study in Turkish retail sector
dc.contributor.advisor | Yahyagil, Mehmet Yusuf | |
dc.contributor.author | Yücel Karamustafa, Esin | |
dc.date.accessioned | 2021-04-26T07:33:56Z | |
dc.date.available | 2021-04-26T07:33:56Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2021-04-14 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/518728 | |
dc.description.abstract | Duygusal zeka, artık işletmelerin ayakta kalması ve büyümesi için temel bir beceri olarak görülmektedir. Günümüzde küresel şirketlerin çoğunun işe alım sürecinde ön seçim testlerinde veya mülakat süreçlerinde duygusal zeka ölçümünü kullandığı bilinen bir gerçektir. Duygusal zeka ne kadar yüksekse insanların duygu ve düşünceleri arasındaki ilişki konusunda da kendilerini tanımaları o kadar kolaydır. Daha yüksek duygusal zeka, insanlara karşılarındaki bireylerin ihtiyaçlarını daha iyi anlama imkanı da sağlar (Adebayo, Olayide ve Saheed, 2012). Öte yandan, bir beceri olarak yaratıcılık, günümüzün modern iş dünyasında çok önemli bir kavram haline gelmiştir. Duygular, yaratıcılığı tetikleyen çoklu bakış açılarını değerlendirmeye yardımcı olan düşünmeyi güçlendirir ve destekler (Caruso ve Salovey, 2004). Küresel modern iş dünyası, büyüme ve sürdürülebilirlik için çalışanların yaratıcılığına büyük önem vermektedir. Günümüzde organizasyonların en temel ihtiyaçlarından biri, hızlı değişimlere uyum sağlamak için çevik çalışanlara sahip olmaktır, bunun içinde yaratıcılık, organizasyonlar için zorunlu bir beceri haline gelmiştir.Bu doktora tez çalışması, duygusal zeka ile çalışan yaratıcılığı arasındaki ilişkide örgütsel iklimin aracılık rolü ile, çalışan öğrenme odaklılığının düzenleyici rolünü araştırma amacı taşımaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda yapılan nicel analizler, İstanbul ilinde perakende sektöründe faaliyet gösteren global organizasyonlarda toplam 347 çalışanın katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere çalışmanın amacı doğrultusunda çeşitli analizler uygulanmıştır. Analizler esnasında SPSS istatistik programı kullanılmıştır.Yapılan analizler sonucunda algılanan duygusal zeka ile çalışan yaratıcılığı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunurken, örgütsel iklimin bu ilişki üzerindeki aracılık rolünün de kısmı anlamlı olduğu görülmüştür. Öte yandan çalışan öğrenme odaklılığının, örgütsel iklim ile çalışan yaratıcılığı arasındaki ilişkide düzenleyici rolü etkisi anlamlı çıkmamıştır. Duygusal zeka boyutlarından kendini yönetme ve ilişki yönetimi ile örgütsel iklim boyutlarından insan ilişkileri ve destek, ödül ve hiyerarşi çalışan yaratıcılığındaki varyansın çoğunu açıklamaktadır. Bu çalışma örgütsel davranış literatürüne duygusal zeka, örgütsel iklim, ve çalışan yaratıcılığı konularında yönetsel önerilerde bulunarak ilgili yazına katkı sağlamaktadır. | |
dc.description.abstract | Emotional Intelligence (EQ) is now seen as essential for business survival and growth. Today, it is a known fact that most of the global companies use EQ measurement in pre-selection tests or interview processes in the recruitment process. The higher the EQ is, the higher the self-recognition the people have on their emotions and the relation between the thoughts and emotions. Higher EQ also enables people to better understand needs of the other indivuals (Adebayo, Olayide and Saheed, 2012). On the other hand, creativity as a skill has become a crucial concept in today's modern business world. Emotions augment and support thinking that helps to evaluate multiple perspectives driving to creativity (Caruso and Salovey, 2004). Global modern business pays a significant attention on employee creativity (EC) for growth and sustainability. One of the most basic needs of organizations today is to have agile employees to adapt to rapid changes, in which creativity has become a mandatory skill for organizations.In this study, the aim was examining the mediating role of organizational climate in the association between EQ and EC and the moderating role of employee learning orientation. The quantitative analyzes conducted in line with the purpose of the research were carried out with the participation of a total of 347 employees in global organizations operating in the retail sector in Istanbul. Various analyzes were applied to the obtained data in line with the purpose of the study. SPSS statistics program was performed during the analyses.As a result of the analysis, it has been concluded as there was a positive and significant relationship between EQ and employee creativity, and the mediating role of organizational climate on this relationship was also partially significant. Besides, the impact of employee learning orientation's moderating role in the association between organizational climate and EC was not found to be significant. Among the EQ dimensions, self-management and relationship management and in addition, among the organizational climate dimensions, human relations and support, reward and hierarchy have been explained the higher variance of the dependent variable of EC. This study contributes to the relevant literature by making managerial suggestions on EQ, organizational climate, and employee creativity to the organizational behavior literature. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | The role of emotional intelligence on employee creativity through the use of organizational climate and employee learning orientation: A study in Turkish retail sector | |
dc.title.alternative | Duygusal zekanın çalışanların yaratıcılığı üzerindeki rolünde örgütsel iklim ve çalışanların öğrenim odaklılığı: Türkiye perakende sektöründe bir araştırma | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2021-04-14 | |
dc.contributor.department | İşletme (İngilizce) Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Organizational climate | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Learning orientation | |
dc.subject.ytm | Learning orientation | |
dc.subject.ytm | Retail sector | |
dc.subject.ytm | Retailing | |
dc.subject.ytm | Emotional intelligence | |
dc.identifier.yokid | 10333713 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 662151 | |
dc.description.pages | 183 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |