Show simple item record

dc.contributor.advisorSaylık, Ahmet
dc.contributor.authorHazar, Serdar
dc.date.accessioned2021-04-25T09:53:23Z
dc.date.available2021-04-25T09:53:23Z
dc.date.submitted2021
dc.date.issued2021-04-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/518713
dc.description.abstract.Bu araştırmanın amacı okul müdürlerin denetim rolleri ile öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Tarama modeliyle desenlenmiş olan bu çalışmanın evrenini, 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılında Siirt il merkezi ve ilçelerinde okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan 5813 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise olasılığa dayalı basit tesadüfi örnekleme yöntemine başvurularak belirlenmiştir. Araştırmaya 1103 öğretmen katılmıştır. Araştırmada okul yöneticilerinin denetim rollerini belirlemeye yönelik Bayraktutan (2011) tarafından geliştirilen ''Okul Yöneticilerinin Denetim Rolleri Ölçeği'' ile öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeylerini tespit edilmesinde Chao, O'Leary-Kelly, Wolf, Klein ve Gardner' in (1994) geliştirdiği ve Balcı, Öztürk, Saylık, Polatcan ve Bil (2016) tarafından Türkçe' ye uyarlanan `Örgütsel Sosyalleşme Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okul müdürlerinin denetim rollerini yerine getirme düzeyleri ve öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeleri yüksektir. Okul müdürlerinin denetim rollerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen algıları ile cinsiyet, kıdem, yaş, medeni durum ve atama türü değişkenleri arasında anlamlı bir fark bulunmazken branş, eğitim durumu ve okul müdürü ile çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeye ilişkin algıları ile cinsiyet, medeni durum, branş, eğitim durumu ve atama türü değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme algıları ile kıdem, yaş ve okul müdürü ile çalışma süresi değişkenleri arasında ise anlamlı farklılık söz konusudur. Okul müdürlerin denetim rollerini yerine getirme düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme algıları arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu ve okul müdürlerinin denetim rollerinin, öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmelerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the relationship between school principals 'supervisory roles and teachers' organizational socialization levels. The research is a quantitative study in relational screening model. The population of the study consists of 5813 teachers working in pre-school, primary, secondary and high schools in Siirt city center and districts in the 2019-2020 academic year. The sample of the study was determined by applying the simple random sampling method based on probability. 1103 teachers participated in the study. In the study, the `Supervisory Roles of School Administrators Scale` developed by Bayraktutan (2011) used. To determine the supervisory roles of school administrators, `Organizational Socialization Scale` which developed by Chao, O'Leary-Kelly, Wolf, Klein and Gardner (1994) and adapted to Turkish by Balcı, Öztürk, Saylık, Polatcan, and Bil (2016) used in order to examine teachers' views on organizational socialization. As a result of the research, teachers' perception of supervisory roles and organizational socialization were found to be high. As a result of the study, there was no significant difference in teachers' perceptions of the supervision roles of school principals in terms of gender, seniority, age, marital status and assignment type, but a significant difference was found in terms of branch, educational status and working time with the school principal. In the study, no significant difference was found in the perceptions of teachers on organizational socialization according to the variables of gender, marital status, branch, educational status and assignment type. A significant difference was found in teachers' perceptions of organizational socialization according to the variable of seniority, age and working time with the school principal. It was determined that there is a moderate positive relation between the supervisory roles of school principals and teachers' perceptions of organizational socialization.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul müdürlerinin denetim rolleri ile öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeRelationship between the supervisory roles of school principals and the organizational socialization levels of teachers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-04-21
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10331961
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySİİRT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid662876
dc.description.pages160
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess