Show simple item record

dc.contributor.advisorGülsoy, Ufuk
dc.contributor.authorToruk, İbrahim
dc.date.accessioned2021-04-24T11:38:16Z
dc.date.available2021-04-24T11:38:16Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/517112
dc.description.abstract19. yy.?da Osmanlı Devleti sanayileşen dünyaya ayak uydurabilmek için çabalıyordu. Ekonomisinin temeli tarım olduğu için tarımda sanayileşmeye ayrı bir önem atfediyordu. Bu amaçla yüzyılın ortalarında ilk defa bir ziraat mektebi kurdu. Her ne kadar bu ilk ziraat mektebinin ömrü uzun olmasa da daha sonra ziraat mekteplerinin sayısı ve dereceleri arttı.Halkalı Ziraat Mektebi orta dereceli ziraat okullarından mezun olanların girdiği bir ?Ziraat Darülfünunu? konumundaydı. Bu okulun hocaları Avrupa ziraat okullarında okumuşlardı ve aynı zamanda, ülkede mevcut olan geleneksel tarımdan; bilimsel, sanayileşmiş tarıma geçişi sağlamak amacıyla kurulan Ziraat Heyet-i Fenniyesi?nin de üyeleriydiler.Öğrenciler bu okulda tarımsal nesneleri etkileyen iç ve dış faktörleri öğrenip bunların ıslah edilmesi çalışmalarını laboratuvarlarda deneyebiliyorlardı.Bu okuldan mezun olan öğrenciler ülkenin her köşesine ziraat müfettişi veya başka bir zirai bürokrat olarak gönderiliyorlardı. Bir yerde acil bir zirai problem olduğu zaman bu mektepten özel bir heyet hazırlanıp gönderiliyordu. Kısacası Halkalı Ziraat Mektebi tarımda modernleşmenin lokomotifi pozisyonundaydı.
dc.description.abstractIn 19th. century, the Ottoman State was trying to keep up with the industrializing world. It was giving great importance to agriculture because the economy was based upon agriculture. For this purpose, it established an agricultural school for the first time in the midst of the century. Although the first agricultural school did not last long, the number of agricultural schools and their degrees increased.The Agricultural School of Halkalı was in the position of a ?university of agriculture? where those who graduated from average-degreed agricultural schools could enter. Teachers of these schools studied agriculture in Europe and at the same time they were members of the Scientific Council of Agriculture (Ziraat Heyet-i Fenniyesi) which was established for the purpose of transition from traditional agriculture present in country to scientific and industrialized agriculture.In this school, students could learn the interior and exterior factors that effected agricultural objects and they could experiment the labour of adjustment in laboratories. The students who graduated from this school were being sent to every part of the country as an agricultural inspector or an other agricultural bureaucrat. When there was an urgent agricultural problem somewhere, a special commission was being arranged and sent there from this school. In brief, the Agricultural School of Halkalı was in a position of locomotive in agricultural modernization.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.subjectZiraattr_TR
dc.subjectAgricultureen_US
dc.titleHalkalı Ziraat Mektebi: 1892-1928
dc.title.alternativeAgricultural School of Halkalı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürk Tarihi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10018671
dc.publisher.instituteTürkiyat Araştırmaları Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid354117
dc.description.pages305
dc.publisher.disciplineYakınçağ Tarihi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess