Diyarbakır merkez ve merkeze bağlı köy ilkokulları 7-11 yaş grubu öğrencilerde başın antropometrik ölçümleriyle boy uzunluğu ve vücut ağırlığının karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Doğruyol, Şükrü | |
dc.contributor.author | Tacar, Orhan | |
dc.date.accessioned | 2021-04-12T14:15:06Z | |
dc.date.available | 2021-04-12T14:15:06Z | |
dc.date.submitted | 1993 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/516463 | |
dc.description.abstract | ÖZI Diyarbakır 7-11 yaş grubu ilkokul öğrencilerinde bedensel büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi için iki farklı sosyo- ekonomik bölge olan şehir ve köy ilkokulla rında 779 erkek öğrenci ve 755 kız öğrenci almak üzere toplam 1534 öğrenci araştırmamız kapsamına alındı. Okul ço cuklarında ağırlık, boy uzunluğu ile başa ait antropometrik ölçüler olan baş uzunluğu, baş genişliği, al in genişliği, yüz uzunlumu, yüz genişliği, çene genişliği ve baş çevresi öl çüldü. Elde edilen bulgular şehir ve köy ilkokul lar ındaki öğrencilerde yaş ve cinsiyete göre karşılaştırıldı. Okul çocuklarında ağırlık ve boy uzunluğunun başın antropomet rik ölçüleri arasındaki korrelasyon yaş ve cinsiyete göre değerlendirildi.Elde edilen sonuçlar `Student t testi` uy gulanarak analiz edildi. Şehir ilkokul lar ındaki erkek öğrenci ler, köy ilk okulları erkek öğrencilerden, şehir ilkokulları kız öğren ciler köy ilkokulları kız öğrencilerden tüm ölçülerde daha büyük değerlere sahip olduğunu saptadık. Şehir ilkokulları erkek öğrenciler 7 yaş grubunda baş ve yüz uzunluğu, 8 yaş grubunda baş uzunluğu ve baş genişi ig i, al in ve çene geniş liği, 9 yaş grubunda baş uzunluğu, 11 yaş grubunda baş uzun luğu ve çene genişliği dışında kalan diğer antropometrik ölçülerin köy ilkokulları erkek öğrencilerden daha büyük olması anlamlıydı. 10 yaş grubunda ise sadece ağırlık ve yüz uzunluğu ölçülerinin şehir ilkokulları erkek öğrenci lerde istatistiksel olarak fazla olması dikkat çekicidir. 71Şehir ilkokulları kız öğrencilerde 7 ve 11 yaş grubunda baş ve yüz uzunluğu ile 8 yaş grubunda baş uzun luğu dışında kalan diğer antropometrik ölçülerin köy ilk okulları kız öğrencilerden istatistiksel olarak farklıydı. 9 yaş grubunda tüm ölçülerin, 10 yaş grubunda ise ağırlık ve baş genişliği ölçülerinin şehir ilkokulları kız öğren cilerde fazla olması anlamlıydı. Erkek öğrencilerin hem şehir ilkokullarında hem de köy ilkokullarında kız öğrencilerden antropometrik ölçü leri fazla bulundu. Antropometrik ölçülerin yaşla orantılı bir şekilde artmakta olduğu saptandı. Ağırlık ile boy uzunluğu arasındaki korrelasyon şe hir ve köy ilkokul lar ındaki erkek ve kız öğrencilerde kuv vetli ve bunun anlamlı olduğu saptandı.Alırlık ile baş genişliği arasındaki ilişkinin araştırma kapsamına giren öğrencilerde zayıf olduğu belirlendi.Ağırlık- baş uzunluğu, ağırlık- baş genişliği »ağırlık- yüz uzunluğu dışında şehir ilkokulları kız öğrencilerde ağırlığın başın diğer ölçüm leri arasındaki ilişkinin diğer öğrencilere göre daha kuvvetli olduğu saptandı. Boy uzunluğu ile baş uzunluğu, baş genişliği ve alın genişliği arasındaki ilişkinin araştırma kapsamındaki öğrencilerde zayıf olduğunu belirledik. Ağır lık ile baş ölçüleri arasındaki ilişkinin boy uzunluğu ile baş ölçüleri arasındaki ilişkilerden daha belirgin ve daha kuvvetli olduğunu tesbit ettik. 72 | |
dc.description.abstract | SUMMARY In order to evalnate physical growth and development in primary school students of 7-11 years in Diyarbakır, a total of 1534 students <779 males and 755 females) from urban and rural primary schools, which represent two different socio-economic areas, were included in our study. Antropometric measurements, be longing to head, such as head length, head breadth, front breadth, face height, Bizygomatic breadth, Bigonial breadth, head circumfe rence and weight, height of the school children were mean- su red. The data obtained from these meansurements were compared with respect to age and sex of the students in rural and urban primary schools.The correlation between antropometric measures of the head and weight as well as height assessed according to age and sex. The conclusions drawn from these assessments were analyzed by the student's t test. We determined that male and female students in urban school had respectively grater values than male and female students in rural schools in all measurements. It was significant that antropometric measures for male students in urban primary school were greater than those of male students in rural primary school except for head length and face height in students of 7 years group, head length and head breadth, front and bigonial breadth in those of 8 years, head length in those of 9 years, and head length and bigonial breadth in those of 11 years. As for 73the group of İ0 years, it was also remarkable that only the measures regarding weight and face height were statistically greater in male students of urban primary schools. In female students of urban primary schools, antro- pometric measures except for head length and face height in female students of 7 and 11 years, and head length in female students of 8 years were statistically different from those of relevant female students in rural schools. It was significant that all the measures in female students of 9 years in urban primary schools, and weight and head breadth in those of lO years were greater. The antropometric measures of the male students were found to be greater than female students both in urban and rural primary schools.lt was identified that the antropometric measures have been increasing in proportion to age. It was also determined that the correlation between weight and height was firm and significant. The relationship between weight and head breadth for students involved in the study was determined to be poor. Besides, it was found that the relationship between weight and other measures of the head was stronger in female students in urban primary schools when compared with other students, except for weight- head length, weight- head bread th, weigh t- b i zygoma tic breadth. Me also determined that the relationship between height and head length, head breadth and front breadth were 74poor for students included in the study. Finally, we observed that the relationship between weight and head measures was more evident and stronger than those between height and head measures. 75 | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Morfoloji | tr_TR |
dc.subject | Morphology | en_US |
dc.title | Diyarbakır merkez ve merkeze bağlı köy ilkokulları 7-11 yaş grubu öğrencilerde başın antropometrik ölçümleriyle boy uzunluğu ve vücut ağırlığının karşılaştırılması | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Anatomi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Body height | |
dc.subject.ytm | Diyarbakır | |
dc.subject.ytm | Body weight | |
dc.subject.ytm | Anthropometry | |
dc.subject.ytm | Head | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Body composition | |
dc.subject.ytm | Anatomy | |
dc.identifier.yokid | 31646 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 31646 | |
dc.description.pages | 80 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |