Altın Oran`ın kaynakları ve sanata yansıması
dc.contributor.advisor | Bingöl, Yüksel | |
dc.contributor.author | Tekkanat, Nihal | |
dc.date.accessioned | 2021-04-12T10:52:02Z | |
dc.date.available | 2021-04-12T10:52:02Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/516042 | |
dc.description.abstract | Altın Oran'ın geçmişi çok eski tarihlere dayanmaktadır. Sanat alanında geçmiştengünümüze birçok oran sistemi kullanılmıştır. Ancak Altın Oran diğer oran sistemlerine göre,özellikle de plastik sanatlarda çok uzun yıllar kullanılmıştır. 19. Yüzyılın başlarında,matematik alanında irrasyonel sayıların irdelenmesiyle Altın Oran tekrar ilgi odağı olmuştur.Altın Oran'ın bu kadar çok tartışma yaratmasının sebebi, kaynağının doğada da yeralmasıdır. Doğada birçok bitkinin yaprak diziliminde, gelişiminde, hayvanların anatomikyapısında, insan anatomisinde, Altın Oran sayısı 1,618... sayısı, oran olarak karşımızaçıkmaktadır.Altın Oran'ın sanat eserlerinde kullanılması ise, Mısır sanatı kadar eskidir. Dünyanınyedi harikasından biri olan Piramitlerde ve Mısır mimarisinde kullanılmıştır. YunanSanatında, Altın Oran birçok sanat eserinde karşımıza çıkmaktadır. Yunan heykellerinde,vazolarında ve mimarisinde Altın Oran ile karşılaşmaktayız. Yunan heykeltıraş Phidias'ın tambir Altın Oran uygulayıcısı olması ve yarattığı tüm eserlerde bu oran sistemine yer vermesi,1,618 sayısının isminin, ilk iki harfi olan Yunan alfabesindeki Phi (Fi) harfiyle anılmasınasebep olmuştur.Rönesans'ta sanatçılar bu oran sistemini eserlerinde kullanmak için adetayarışmışlardır. Luca Pacioli'nin ?De Divine Proportion? (İlahi Oran ) adlı eserinde AltınOran'ı anlatması ve Leonardo Da Vinci'nin kitabın resimlerini çizmesiyle, Altın OranRönesans'ta en muhteşem dönemini yaşamıştır.Altın Oran ayrıca Rönesans'tan Modern döneme kadar geçen, tarihi süreç içerisinde dekullanılmıştır. Roman döneminde; Gotik Katedrallerin, cephe düzeninde görülmektedir.Modern dönemde Le Courbusier, gelişen modern sistem ve endüstrileşmeye göre AltınOran'ı kendi yaratmış olduğu oran sistemi Modüler'e uyarlamıştır. Günümüz endüstriyeltasarımında Altın Oran veya başka oran sistemleri kullanılmaktadır. Oran olmadan tasarımınolması mümkün değildir. İnsan anatomisinde göre tasarımı yapılan hemen her üründe, AltınOran'ın izlerine rastlamaktayız. | |
dc.description.abstract | The history of Golden Section has been based on very past. Many Golden Sectiontypes have been used so far but compared to other branches of fine arts especially the plasticarts, it has been used mostly. In the first years of 19th century Golden Section become thefocal point in mathematics in the subject of irrational numbers.The main reason of Golden Section why it makes discussion is its being in the nature.We see Golden Section in the structure of both plants and in the anatomy of animals. Inhuman anatomy golden number is 1,618.The Golden Section has been used in arts for a long time. The Pyramids which is oneof seven wonders of the world is the first example in art and architecture. After then, inAncient Greece the Golden Section was used dominantly especially in architecture. Thefamous Greek sculptor Phidias, the inventor of Phi number is a real Golden Section fun. Wesee Golden Section in every art work he made. More simply Phidias convert Golden Sectionin to mathematical form. After the finding of Phi number, the Golden Section become moreconcrete because it is expressed in mathematical form and more easy to explain to the peoplewho wants to learn about Golden Section.After then in the Renaissance Period, artists almost compete in order to use this ratiosystem in their artwork. Luca Pacioli explained Golden Section in his masterpiece called ?DeDivine Proportion? in this book Leonardo Da Vinci contributed Pacioli in the drawings of thebook. After the publication of this book Renaissance lived the most magnificent terms of itsperiod. especially we see Golden Section in the front side of gothic cathedrals.In modern times, Le Courbusier, adjust old system to modern system andindustrialization. He interpreted in different headline. Today?s industrial design not onlyGolden Section is used but also other ratio systems are used. Without ratio systems it isimpossible to make design. Golden Section fits to human ergonomics therefore the use ofGolden Section in the design of products that is made for human increases considerably. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Altın Oran`ın kaynakları ve sanata yansıması | |
dc.title.alternative | The source of golden section and its reflection to art | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.identifier.yokid | 201297 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 206464 | |
dc.description.pages | 111 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |