Show simple item record

dc.contributor.advisorŞanlı, Mustafa
dc.contributor.authorÖzkara, Yasemin
dc.date.accessioned2021-04-12T10:51:58Z
dc.date.available2021-04-12T10:51:58Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/516025
dc.description.abstractB R NC BASAMAK SAĞLIK H ZMETLER NDE HASTA MEMNUN YET N NSAĞLIK EKONOM S NDEK YER VE ÖNEM : B R UYGULAMAÖZETnsanların sosyal ve ekonomik yönden refah içinde yaşamaları ve yüksek sağlık düzeyineulaşmalarında en önemli unsurlardan biri ?Temel Sağlık Hizmetleri?dir. Temel Sağlık Hizmetlerikapsamında ele alınan hasta sevk ve sonuçlarını izleme bu bütün içinde değerlendirilmelidir. Sonyıllarda her sektörde olduğu gibi sağlık sektörü de bir değişim içindedir. Bu değişim; yalnızteknoloji konusunu değil; sağlık kurumlarında hizmet sunumuna ilişkin bir takım düzenlemeleride gündeme getirmiştir. Çünkü hastalar hizmet almak istedikleri sağlık kurumlarını bellikısıtlamalara rağmen seçebilmektedirler. Bu seçimde hastaları etkileyen, tercihlerini o yöndekullanmalarını sağlayan birçok faktör bulunmaktadır.Bu çalışmanın birinci bölümünde genel olarak sağlık kavramı, sağlık hizmetlerinin tanımı,amacı ve özellikleri ile sağlık hizmetleri piyasası iktisadi yönden ele alınmıştır.kinci bölümde; geçmişten bu güne Türkiye'de sağlık hizmetlerinin gelişimi değerlendirilmiş,Türkiye'de sağlık hizmetlerinin mevcut durumu ortaya konulmuştur.Üçüncü bölümde ise; birinci basamak sağlık kuruluşlarının etkin kullanılmadığı, bununekonomiyi olumsuz etkilediği ve hastaların birinci basamak sağlık kuruluşlarına uğramadandoğrudan ikinci basamak sağlık kuruluşlarına yönelmelerinde hasta memnuniyetinin önemi elealınarak; hasta memnuniyetini ve etkileyen faktörleri belirlemek amaçlanmıştır.Dördüncü bölümde uygulamaya yer verilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, Adapazarı ilinebağlı Pamukova ilçesinde bulunan birinci basamak sağlık kuruluşu olan Pamukova Sağlık Ocağıve ikinci basamak sağlık kuruluşu olan Pamukova Devlet Hastanesi'nde yüz yüze anket yöntemiile toplanan verilerin analizinde; Cronbach'ın güvenilirlik testi, t Testi ve Tek Yönlü VaryansAnalizi kullanılmıştır.Araştırmanın sonucuna göre hastaların ikinci basamak hizmete yönelmelerinde memnuniyetinönemi belirlenmiş, birinci basamak kuruluşlarda, laboratuar hizmetlerinin iyileştirilmesi, yine bukuruluşlarda uzman doktor çalıştırılmasının memnuniyet üzerinde olumlu etki yaratacağısonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca birinci basamak sağlık kuruluşlarının gereği gibi kullanılmasıdurumunda ihtiyaçların büyük bölümü karşılanabilecek, ikinci basamakta yük azalacak, buralardahasta yığılmaları, gereksiz teknoloji kullanımı ve sağlık hizmetlerinde maliyetlerin yükselmesiönlenebilecektir.
dc.description.abstractIMPORTANCE OF PATIENT SATISFACTION ON HEALTH CARE ECONOMY INPRIMARY HEALTH CARE INSTITUTIONS : AN APPLICATIONSUMMARYOne of the most important things for people to live in social and economical prosperity andreach high level health is ?Basic Health Care?. Referring patient and examining results have to beconsidered in scope of Basic Health Care Concept. Lately, like every other sector, health care isin changing. This change makes not only the technology important but also providing service inthe health care institutions because although there are restrictions, patients can choose the healthcare institution they want to get service. And there are a lot of factors that could affect patients?choice.First chapter of this research mainly about the health concept, definition and objective ofhealth care, features of health care and health care in the economical point of view.In the second chapter; development of health care service in Turkey is evaluated and currentsituation presented.In the third chapter; objective is to determine the factors affecting patient satisfaction such asentry primary health care institutions not being used effectively, patients applying secondaryhealth care institutions instead of primary health care and negative effects of this situation on theeconomy.In the fourth chapter; related implementation takes place. Cronbach?s reliability test, t test andone way variance method are used to analyze the data collected by face to face surveys inPamukova Sağlık Ocağı which is a primary health care institution, and a secondary health careinstitution; Pamukova Devlet Hastanesi, both located in Pamukova, Adapazarı.According to the research; the most important factor for the patients to apply secondaryhealth care institutions is determined as patient?s satisfaction. Improvement of laboratory servicesand employment of specialist doctors have positive effects on patient?s satisfaction in primaryhealth care institutions. Furthermore if primary health care institutions were used effectively,most of the patient needs could be met, thus the amount of the workload would decrease,unnecessary use of technology and increasing cost of health Care services would be prevented insecondary health Care institutions.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.titleBirinci basamak sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyetinin sağlık ekonomisindeki yeri ve önemi: Bir uygulama
dc.title.alternativeImportance of patient satisfaction on health care economy in primary health care institutions: An Application
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid201123
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid206450
dc.description.pages139
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess