Show simple item record

dc.contributor.advisorSabancı, Ali
dc.contributor.authorŞahin, Ahmet
dc.date.accessioned2021-04-12T10:51:42Z
dc.date.available2021-04-12T10:51:42Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/515951
dc.description.abstractÖZETBu çalışmada ilköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arası iletişim becerileri ve çatışmayönetimi stratejileri arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır.Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2005-2006 EğitimÖğretim yılında Antalya ili merkez ilçe sınırları içerisindeki devlet ilköğretim okullarındagörev yapmakta olan 369 yönetici ve 3980 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmaktadır.Çalışmada 90 ilköğretim okulu yöneticisi anketi ile 486 ilköğretim okulu öğretmeni anketideğerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak ilköğretim okulu yöneticilerinin kişilerarası iletişim becerileri ve çatışma yönetimi stratejileri konusunda araştırmacı tarafındangeliştirilen bir ölçme aracı kullanılmıştır. Üç bölümden oluşan ölçeğin birinci bölümde kişiselbilgilerini, ikinci bölümde ilköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arası iletişim becerilerini,üçüncü bölümde ise ilköğretim okulu yöneticilerinin çatışma yönetimi stratejilerinibelirlemeye yönelik maddelere yer verilmiştir. Kişiler arası iletişim becerileri anketininmadde toplam test korelasyonu (Cronbach's Alpha) r =0,96; çatışma yönetimi stratejilerianketinin ki ise r =0,85 bulunmuştur.Ölçe aracında Likert tipi beşli derecelendirme ölçeği (1: Hemen hemen hiç, 2: Nadiren,3: Bazen, 4: Sık Sık, 5: Hemen hemen her zaman) kullanılmıştır. Anlamlılık testlerinintümünde pâ¤.05 düzeyi esas alınmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama,standart sapma, pearson korelasyon katsayısı, çoklu doğrusal regresyon analizi, parametriktestlerden ilişkisiz örneklemler için t-testi, ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyansanaliziile parametrik testlerin varsayımlarının karşılanamaması durumunda parametrikolmayan testlerden Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.Araştırma sonucunda, ilköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arası iletişim becerilerihem öğretmenler hem de yöneticilerin kendileri tarafından yüksek bulunmuştur. Ancakilköğretim okulu yöneticilerinin kendilerini kişiler arası iletişim becerilerini sergilemekonusunda öğretmenlerin görüşlerine göre daha fazla yeterli buldukları belirlenmiştir.İlköğretim okulu yöneticilerinin çatışma yönetimi stratejilerine ilişkin yönetici veöğretmen görüşlerinin ise birbirini destekler nitelikte olduğu görülmektedir. Buna göreyöneticiler çatışma yönetimi sürecinde en fazla problem çözme stratejisini sonra sırasıylauzlaşma, hükmetme ve kaçınma stratejilerini kullanmaktadırlar.Çatışmaların aynı zamanda birer etkileşimsel ve iletişimsel süreçler olduğu göz önündebulundurulursa hem yönetici hem de öğretmenlerden elde edilen çoklu doğrusal regresyonanalizi sonuçlarına göre kişiler arası iletişim becerilerinin çatışma yönetiminde çok önemli biryordayıcı olduğu sonucu ortaya çıkarmaktadır.
dc.description.abstractSUMMARYThe purpose of the study was to define the relationship between the interpersonalcommunication skills and conflict management strategies of the primary schooladministrators.The study was modelled as a survey search. The population of the study consists of 369primary school administrators and 3980 teachers working in state primary schools in thecenter of Antalya in 2005-2006 educational years. The data gathered from 90 administratorquestionnaires and 486 teacher questionnaires was evaluated in the study.A questionnaire developed by the researcher was used in the study for gathering data onthe interpersonal communication skills and conflict management strategies of primary schooladministrators. The questionnaire consists of three parts. The first part of the questionnaireaims to collect date on the personal information of the participants. The second part consistsof items for defining the degree of the interpersonal communication skills of primary schooladministrators. The last part includes items on defining conflict management styles of primaryschool administrators.Within-items reliability test was done using the Cronbach?s reliability correlationanalysis. The Cronbach?s Alpha value of the interpersonal communication skills part is r=0,96. The Cronbach?s Alpha value of the conflict management strategies part is r=0,85. A fivepoint Likert Scale ranging from ?never? to ?always? was used in the study. An alpha level of0.05 was set for all the analyses. Specific descriptive analyses which were conducted tocalculate the data included percentage, frequency, means, standard deviation, t-test and one-way ANOVA for unrelated sampling, Pearson's correlation coefficient, multiple regressionanalysis. In case the assumptions of parametric tests were not satisfied, Mann Whitney U testand Kruskal Wallis test were used.As the result of the study, interpersonal communication skills competencies of theadministrators were found high according to the views of both administrators and teachers.However, administrators? views on their own interpersonal communication skills competencywere higher than the teachers? views.The views of teachers and administrators on conflict management strategies of theadministrators support each other. According to these views, administrators use problemsolving, compromising, dominating and avoiding ranging from the most to the least.Finally, the results of multiple regression analysis gathered from both administrators?and teachers? views show that interpersonal communication skills are significant variables indefining the used strategy of conflict management.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arası iletişim becerileri ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between the interpersonal communication skills and conflict management strategies of primary school administrators
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid200746
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid206330
dc.description.pages193
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess