Show simple item record

dc.contributor.advisorBakkaloğlu, Ö. Faruk
dc.contributor.authorAksakalli, Ayhan
dc.date.accessioned2020-12-03T13:50:09Z
dc.date.available2020-12-03T13:50:09Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/51530
dc.description.abstractÖZET Bu çalışmada; Değişik Öğretim Yöntemlerinin Fizik Öğrencilerinin başarılarını etkilemekte midir? sorusuna cevap aranmıştır. Bunun için 8 tane fizik deneyi Fizik bölümü öğrencilerinden oluşan toplam 52 öğrenci arasından seçilen; 8 öğrenci için bireysel deneyler, 12 öğrenci için grup deneyleri olarak yaptırılmıştır. 14 öğrenci grubuna da gösteri deneyi olarak izlettirilmiştir. Araştırmada 18 kişilik bir öğrenci grubuna klasik (teorik) yöntemle bu deney konulan anlatılmıştır.. Bütün öğrencilere bir öğrenci tanıma anketi uygulanarak gruplardaki öğrenci başarıları test yöntemiyle ölçülmüştür. Araştırmada alınan verilerin istatistik analizlerinden şu bulgular elde edilmiştir; 1. Deney grubu öğrencileri kontrol grubu öğrencilerinden daha başarılıdırlar. 2. Gruplardaki basan sırası; bireysel deney, grup deneyleri ve gösteri deneyleri şeklindedir. 3. Cinsiyetlere göre öğrencilerin deneylerdeki başanlan arasında anlamlı bir fark yoktur. 4. Farklı lise türlerinden gelen Fizik öğrencilerinin başanlan arasında anlamlı bir fark vardır.
dc.description.abstractSUMMARY In this study, it has been tried to find an answer to the fallowing guestion: Do the different teaching methods in physics affect the student's success? For this purpose, eights experiments from different topics in physics were chosen a group of 52 students who are the first year student the departments of physics involved in the investigation. The students divided into four differents groups. Each student from a group of 8 students did the eight experiments as individual. The group experiments were done by 12 students who were divided into eight groups. A group of 14 students has wachted the experiments demonstrated by their teacher. The classical lectures on the eight topics were given to a group of 18 students. This last group was taken as a control group. The success of each student in different groups was measured with the testing method. A demograpic survey was applied to each students. The results below were exctracted by applying the statistical methods to the data obtained in this study; 1. The experimental groups of students (individual and group experiments) are more succesfull than the control groups. 2. The success order from the most to less among the four different teaching methods is 1. individual experiment 2. group experiment and 3. teacher experement (demonstration). 3. There is no meaningfull difference in the successes of different sexes. 4. It was determined that there is a meaningfull difference in the successes of the physics students whose high school origins are different from eachother.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectFizik ve Fizik Mühendisliğitr_TR
dc.subjectPhysics and Physics Engineeringen_US
dc.titleDeğişik öğretim yöntemlerinin fizik öğrencilerinin başarısına etkisi
dc.title.alternativeThe Effect of different teaching methods on the success of physics students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmPhysics education
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.identifier.yokid96422
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid96422
dc.description.pages155
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess