Show simple item record

dc.contributor.advisorDevelioğlu, Kazım
dc.contributor.authorKarasakaloğlu, Burcu
dc.date.accessioned2021-04-12T10:49:02Z
dc.date.available2021-04-12T10:49:02Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/515255
dc.description.abstractBir hizmet endüstrisi olarak turizm endüstrisinin emek yoğun bir sektör olması ve tüketici ile üreticinin birebir ilişkide olması, otel işletmeleri açısından insan kaynağının önemini ortaya koymaktadır. Üretilen hizmetin çoğunlukla soyut ürünlerden oluşması nedeniyle otel işletmeleri fark yaratabilmek için insan kaynağını etkin ve etkili bir şekilde kullanmak durumundadır. Otel işletmelerinin rekabet avantajını elde etmesinde çalışanların yaratıcılıklarını en üst seviyede kullanması büyük önem arz etmektedir. Yaratıcılığın öncüllerinin araştırılması amacıyla oluşan bu çalışma, çalışanların psikolojik sermaye ve örgütsel sosyalleşme düzeylerinin yaratıcılıklarına etkisini incelemektedir.Psikolojik sermaye kavramı; öz-yeterlilik, iyimserlik, umut ve psikolojik dayanıklılık boyutlarından oluşmakta ve çalışanın pozitif yönlerini açıklamaktadır. Araştırmanın bir diğer değişkeni olan örgütsel sosyalleşme kavramı ise; örgütsel hedef ve değerler, performans yeterliliği, örgütteki kişiler, örgüt politikası, örgüt dili ve örgüt geçmişi boyutlarından oluşmakta ve çalışanların örgüt ile uyumunu ifade etmektedir.Bu çalışma, Alanya'daki dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde çeşitli kademelerde çalışan yöneticilerin psikolojik sermaye ve örgütsel sosyalleşme düzeylerinin yaratıcılıklarına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında 48 otele toplam 500 adet anket ulaştırılmış ve toplanan 327 anketin 25 tanesi eksik veri nedeniyle analize tabi tutulmamıştır.Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda, yöneticilerin psikolojik sermaye düzeylerinin yaratıcılığı %20.1 oranında açıkladığı ve örgütsel sosyalleşme düzeylerinin ise yaratıcılığı %7.6 oranında açıkladığı sonucu elde edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda örgütsel sosyalleşmeden ziyade psikolojik sermaye kavramının yaratıcılığı daha çok açıkladığı ve etkilediği söylenebilir.
dc.description.abstractThe importance of human capital in hotel businesses is revealed by the fact that tourism as a service industry is labor intensive and employees are always in close contact with customers. Since the services offered by hotels are generally intangible in nature, hotel businesses should use human resources in the most efficient and effective manner. In order to gain competitive advantage, hotel businesses should make sure that employee creativity is used to its highest level. In order to investigate the premises behind creativity, this study analyzes the effects of psychological capital and organizational socialization levels of hotel employees on their creativity.The concept of psychological capital consists of self-efficacy, optimism, hope and resilience factors and illustrates the positive aspects of the employees. Organizational socialization, the other variable of the study, includes factors like organizational goals and values, performance capability, people in the organization, organization policy, organization language and history of the organization; and refers to the compliance with the organization.The aim of this study is to determine the impact of psychological capital and organizational socialization on the creativity of managers working in various positions in four and five star hotels in Alanya. Within this research, a total of 500 questionnaires were distributed to 48 hotels and out of the 327 collected, 25 questionnaires were not included due to missing data.Multiple regression analysis was conducted to test our models. Analysis results revealed that three dimensions of psychological capital of variable account for 20,1% of the variance in creativity variable as dependent variable. The dimensions included in the model were hope, resilience and self-efficacy. The three dimensions model of organizational socialization, which included organization language, history of the organization, and organization policy, was able to account for 7,6% of the variance in creativity.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleOtel işletmeleri çalışanlarının psikolojik sermaye ve örgütsel sosyalleşme düzeylerinin yaratıcılıklarına etkisi: Alanya örneği
dc.title.alternativeThe effects of psychological capital and organizational socialization on the creativity of hotel employees: The case of Alanya
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTurizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmHotels
dc.subject.ytmPsychological capital
dc.subject.ytmCreativity
dc.subject.ytmAntalya-Alanya
dc.subject.ytmHotel business
dc.subject.ytmOrganizational creativity
dc.subject.ytmOrganizational socialization
dc.subject.ytmPositive psychological capital
dc.identifier.yokid10063616
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid399510
dc.description.pages190
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess