Show simple item record

dc.contributor.advisorGündoğdu, Ömer
dc.contributor.authorBalci, Murat
dc.date.accessioned2020-12-03T13:38:02Z
dc.date.available2020-12-03T13:38:02Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/50789
dc.description.abstractAmortisörler, titreşimlerin ve salınımların sönümlenmesi gerekli olan yerlerde kullanılan en önemli mekanik aygıtlardır. Bu öneminden dolayı amortisörler, kendilerine birçok kullanım alanı bulmaktadır. Bu sebeple kullanım alanına göre farklı tasarım özelliği göstermektedirler. Farklı tasarım özelliği göstermeleri ve kritik yerlerde kullanımlarından ötürü mühendislik açıdan önem arz etmektedirler.Bu çalışmada çift tüplü, gaz şarjlı, hidrolik amortisör incelenmiştir. Amortisörün non-lineer matematiksel modeli, farklı bir yaklaşım tarzı olarak, akışkanlar mekaniği kuramla-rının kütlenin korunumu ilkesine uygulanması ile oluşturulmuştur. Oluşturulan bu matematiksel modelin MATLAB programı yardımı ile simülasyonu yapılmış ve amortisör karakteristiği özellikleri incelenmiştir. Amortisöre belirli genlikte sinüzoidal girdi verile-rek test edilmiştir. Sinüzoidal dalganın frekansı ve valf debi kısıt katsayısı değiştirilerek amortisörün karakteristik özellikleri grafiklerde gösterilmiştir. Grafiklerden elde edilen sonuçlar birbiri ile kıyas yapılarak incelenmiştir.
dc.description.abstractShock absorbers are the most important devices used in the cases where the suppression of vibrations or oscillations is necessary. Due to their importance they find many application areas. Therefore, their design specifications significantly vary according to their application fields. Since they represent vast design specifications and are used in critical applications, they occupy very important place in engineering designs. In this study, a twin tube hydraulic shock absorber charged with a gas was investigated. A nonlinear mathematical model of the absorber was established in the light of the principle of conservation of mass of fluid mechanics. Computer simulations of the mathematical model developed was realized by using MATLAB program and characteristics of the shock absorber was investigated through the simulations. These simulations were run under sinusoidal inputs with different amplitudes. Results are represented through the graphics with changing the frequency of the wave and the valve mass flow restriction coefficient. The results obtained were compared on the graphics.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMakine Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.titleÇift tüplü taşıt amortisörlerinin modellenmesi ve simülasyonu
dc.title.alternativeModeling and simulation of automotive twin tube shock absorbers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10032475
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid408652
dc.description.pages59
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess