Show simple item record

dc.contributor.advisorTandoğan, Mahmut
dc.contributor.authorAkdağ, Mustafa
dc.date.accessioned2020-12-30T08:59:22Z
dc.date.available2020-12-30T08:59:22Z
dc.date.submitted1988
dc.date.issued2020-09-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/505800
dc.description.abstractEğitim uygulamaları sosyal, kültürel ve teknik gelişmelerden sürekli etkilenmektedir. Modern bir toplumda bireylerin, içinde bulundukları dönemin ve gelecek çağın koşullarına uyum sağlamaları gerekmektedir. Yeni eğitim uygulamalarının bu ihtiyacı karşılaması beklenmektedir. İçinde bulunduğumuz çağda nüfus artışı, bilginin genişlemesi ve yayılması, teknolojik yenilikler gibi nedenler, eğitim uygulamalarının geleneksel yapısını etkilemiş ve değişikliğe zorlamıştır. Türkiye'de de bu doğrultuda program geliştirme çabaları görülmektedir. Ancak bunlar, istenen düzeyde olmamıştır. Ayrıca, yeni program uygulamalarının genelde Fen Öğretimi alanında gerçekleştiği görülür. Sosyal Bilimler Öğretiminde ise yeni uygulamalar daha az olmuştur.Cumhuriyetten günümüze kadar uygulaması sürdürülen Edebiyat ve Fen Kolu bölümleri, toplumsal gelişmelerden değişik şekillerde etkilenmişlerdir. Çağımızın bilim ve teknoloji çağı olması, Fen Bilimlerinin önemini arttırdığından, Fen Öğretimi ve Liselerdeki Fen Kolları daha çok tercih edilir duruma gelmiştir. Fen ağırlıklı öğretim yapan Fen Liseleri ve özel okullar, toplumumuza en çok tercih edilen okullar olmuştur. Genel Liselerde de Fen Kolları, Edebiyat Kollarına oranla daha fazla öğrenci tarafından seçilmektedir. Yapılan bu araştırmanın evrenini oluşturan Genel Liselerin 56büyük bölümünün son sınıflarında Edebiyat Kolu'nun bulunmaması, bu gerçeği ortaya koymaktadır.Bu gelişmeler öğrencilerin ilgi, istek ve yeteneklerine göre bölüm ve meslek seçmelerini engellemektedir. Toplumda statüsü yüksek ve bol kazanç getiren meslekleri kazandıran bölüm ve okullara yönelinmektedir. Bu doğrultuda seçilen mesleklerde bireyler, başarılı olamamakta ya da iş doyumuna ulaşamamaktadırlar. Bu ihtiyaçtan hareketle, Türkiye'de 1970'li yıllardan sonra Crtaöğretim kuruşlarında Rehberlik Hizmetleri yaygınlaştırılarak, öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda çeşitli öğretim programlarına yönlendirilmesi sağlanmaya başlanmıştır. Rehberlik Hizmetleri ile öğrenciyi yönlendirmenin yanında, üniversite imtihanlarında Edebiyat ve Fen Kolu öğrencilerinin aynı haklara ve şansa sahip olması gerekmektedir. Ayrıca, Ortaöğretimde başlayan yönlendirmenin, yüksek öğretimde de devam etmesi, öğrencilerin daha iyi yetişmelerini sağlayacaktır. Üniversite imtihanlarında, son yıllarda bu yönde bazı yeni düzenlemelerin yapıldığı görülmektedir.Günümüzde üzerinde en çok konuşulan ve değişik uygulamaların denendiği eğitim kademesi, Ortaöğretim ikinci kademesidir. Bu kademedeki öğrencilerin büyük bir bölümünü içine alan Genel Liselerimizde uygulanmakta olan programların etkinliğini değerlendirmeye yönelik araştırmalar az sayıdadır.Edebiyat ve Fen Kolları farklı ilgi ve yetenekleri gerekli kıldığından, öğrencilerin bireysel özelliklerine göre yönlendirildikleri bölümler niteliğindedir. Bu noktadan hareketle; Sosyal Bilimler Derslerinde Edebiyat Kolu öğrencilerinin, Fen Kolu öğrencilerinden daha başarılı olması gerekirken, Fen Bilimleri Derslerinde ise, Pen Kolu öğrencilerinin, Edebiyat Kolu öğrencilerinden daha başarılı olması gerektiği temel 57beklentidir. Araştırmanın genel amacı: Liselerdeki Edebiyat ve Fen Kolu uygulamalarının, bu kollardaki öğrencilerin ilgili derslerdeki başarılarını karşılaştırarak, temel beklentileri yerine getirip getirmediğini ortaya koymaktır.Araştırmanın evreni; Malatya Şehri Belediye sınırları içinde bulunan, 1986-1987 öğretim yılında Klasik program uygulayan ve Edebiyat-Fen Kolları bulunan C-enel Liselerin son sınıf öğrencileridir. Bu şartlara uyan Atatürk Kız Lisesi ile Yeşiltepe Lisesi'nin Edebiyat ve Fen Kollarından birer sınıfın öğrencileri örnekleme dahil edilmiştir. Böylece toplam dört sınıftan 113 öğrenci, örneklem grubunu oluşturmuştur.Sosyal Bilimler Derslerini temsilen; Edebiyat, Felsefe G., Tarih Dersleri. Fen Bilimleri Dersleri için ise; Matematik, Fizik, Kimya Dersleri ele alınmıştır. Öğrencilerin bu derslerdeki yıl sonu Akademik Başarı Notları, bağımlı değişken, Edebiyat ve Fen Kolu ise, bağımsız değişken olarak kabul edilmiştir.Araştırma için gerekli olan öğrenci notları, Sınıf Geçme Defterlerinden çıkarılmıştır.Elde edilen bulgular, İlişkisiz Ortalamalar Arasındaki Farkın Manidarlık Testi ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel hesaplamalarda, cep tipi hesap makinası kullanılmıştır.B. SonuçlarAraştırmanın genel amacı çerçevesinde elde edilen sonuçlar şu şekilde özetlenebilir:a) Öğrencilerin Edebiyat Kolu'nda oluşları ile, Sosyal Bilimler Derslerindeki Akademik Başarı Kotları arasında doğrusal bir ilişki ortaya çıkmamıştır.Sosyal Bilimler Derslerinde Fen Kolu'ndaki
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGenel Liselerde Edebiyat ve Fen Kolu Uygulamalarının Öğrenci Başarısı Açısından Değerlendirilmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-09-21
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10202378
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid403960
dc.description.pages68
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess