dc.contributor.advisor | Akın, Rıdvan | |
dc.contributor.author | Öztürk, Mehmet Utku | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T08:31:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T08:31:26Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/499967 | |
dc.description.abstract | Tezin konusu, 1961 Anayasasını hazırlayan Kurucu Meclisi ve bu meclisin anayasa yapım çalışmalarıdır. Kurucu Meclis'in seçimle oluşturulmuş kanadı olan Temsilciler Meclisinin anayasa tasarısı görüşmelerine ağırlık verilen çalışmada, 27 Mayıs askeri müdahalesine giden yol, MBK'nin tebliğlerle ardından kanunlarla sürdürdüğü devlet yönetimi ve sonrasında da Kurucu Meclis'in anayasa ve seçim kanunu çalışmaları ele alınmıştır. Kurucu Meclis'in birleşik oturum toplantılarına ait tutanakların 2 cilt, Temsilciler Meclisi'nin anayasa tasarısı ve kanun görüşmelerinin 6 cilt olmak üzere, toplamda 8 ciltlik bir tutanak yığını olarak özetlenebilecek Kurucu Meclis meselesi, çalışmamızın mantığı gereği bir yüksek lisans tezinin derinleşebileceği ölçüde sınırlanmıştır.Çalışmamızın ilk kısmında, 27 Mayıs askeri müdahalesinin hemen öncesi olarak düşünebileceğimiz, Demokrat Parti iktidarının son dönemlerindeki devlet yönetimi kısmen ele alınmıştır. 1957'den sonra toplumda infial yaratacak kadar kötüye gitmeye başlayan Demokrat Parti iktidarının bu yıllardaki politikaları ele alınırken, ekonomik ve dış politik konulardan uzak durulmuş, Demokrat Parti'nin otoriterlik derecesinde anti-demokratik sayılabilecek politikalarına değinilmiştir. Demokrat Parti iktidarının politikaları incelenirken konu, öncelikle iktidarın parlamento dışı muhalefet odakları diye nitelendirebileceğimiz basın, işçi sınıfı ve asker bürokratlarla olan ilişkileri bağlamında ele alınmıştır. Daha sonra iktidarın parlamentodaki muhalifi olan CHP ile ilişkilerine de değinilen bu bölümde, özellikle 1957'den sonra partiye uygulanan baskı ve sindirme politikalarına yer verilmiştir. Bu konulara değinilirken, çalışmanın bir kamu hukuku çalışması olduğu unutulmamış ve dönemi anlatan tarih kitaplarına ek olarak önemli bazı kanunların hukuk tekniği açısından değerlendirmesi de yapılmaya çalışılmıştır.Demokrat Parti iktidarının son yıllarının ele alındığı ilk bölüm, 27 Mayıs askeri müdahalesinin gerçekleşmesiyle sonlandırılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise, 27 Mayıs sabahı devlet yönetimini ele alan MBK'nin devlet yönetimi, KM'nin kurulmasına kadar geçen süreyle sınırlı olarak incelenmiştir. Öncelikle askeri müdahalenin akademik camianın desteğiyle meşrulaştırılmasının anlatıldığı bölümde, daha sonra MBK'nin siyasal ajandası ve 1 sayılı kanuna kadar MBK tebliğleriyle yürütülen devlet yönetimi ilkesel bazda açıklanmıştır. Bu bölümde, MBK kadrosunun yapısı, askeri müdahaleyi yaparken neyi amaçladığı ve müdahale sonrasında neyi isteyip neyi istemediği gibi konular üzerinde durulmuştur. Kısacası, henüz hiçbir kanun olmadan sürdürülen fiili yönetimde, geçilecek olan yasal/anayasal düzenin izleri aranmıştır.MBK'nin tebliğleriyle yönetilen dönemin üstüne, çıkarılan 1 sayılı kanunla geçilen anayasal düzen ele alınmıştır. 1 sayılı kanunun 1924 Anayasasını kısmen ilga etmesiyle geçilen bu dönemde incelenen konu yine MBK'nin devlet yönetimidir, fakat artık bu devlet yönetimi bir yasal düzene bağlanmıştır. Bu düzeni anlayabilmek adına, 1 sayılı kanunun yasama ve yürütme organlarını düzenleyişinin ele alındığı bölümde, özellikle yürütmenin iki kanadı olan Devlet Başkanı ve Bakanlar Kurulu organlarının yapısı üzerinde durulmuştur.Bölümde, son olarak, MBK'nin 1 sayılı kanunla kurduğu anayasal düzende uyguladığı tasfiye politikalarına yer verilmiştir. 1 sayılı kanunun MBK'ye tanıdığı geniş yetkilerin nasıl kullanıldığının göstergesi olarak düşünülebilecek tasfiye politikalarının incelenmesinde, ?EMİNSU olayına? öncelik verilmiştir. ?EMİNSU olayı?nın hemen sonrasında MBK'nin üniversite kadrolarında ve son olarak kendi içinde gerçekleştirdiği tasfiyelerin ele alındığı bölüm, MBK'nin tasarruflarının kendi kurduğu anayasal düzene ne derece uygun olduğu sorgulanmıştır.Çalışmanın dördüncü bölümünde, kurucu meclis konusu ele alınmaya başlanmıştır. Bölümün hemen başında teorik olarak kurucu iktidar kavramı ve türleri ele alınmış ve 27 Mayıs müdahalesiyle ortaya çıkan iktidarın nasıl bir kurucu iktidar olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Daha sonra, 27 Mayıs müdahalesinin ilk günlerinde, akademisyenler arasından seçilen bir bilim heyetine bir anayasa tasarısı hazırlatmak ve bu tasarıyı halkoyuna sunmak düşüncesiyle hareket eden MBK'nin bu fikrinin nasıl değiştiği öncelikle üzerinde durulan konu olmuştur. Sonrasında, MBK içindeki bölünmelere paralel olarak Kurucu Meclis fikrinin güç kazanması ve kamuoyunun da desteği ile MBK tarafından kabul edilmesine değinilmiştir.Çalışmanın beşinci bölümünde, üzerinde anlaşılan Kurucu Meclis fikrinin anayasal düzene nasıl aktarıldığı konusu ele alınmıştır. Öncelikle kurucu meclis kavramının kısa bir teorik açıklaması yapılarak başlayan bu bölüm, kurucu meclisin nasıl oluşturulduğunun açıklanmasıyla devam etmiştir. Daha sonra, 157 sayılı kanunla genişleyen anayasal düzenin açıklamasına geçilmiş ve bu kanunun nasıl bir yasama meclisi tasarladığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Yasama yetkisinin MBK ve Temsilciler Meclisi arasında ne şekilde paylaşılacağı incelenmiş, bu paylaşımda göze çarpan yetki dengeleri ya da dengesizliklerine değinilmiştir.Kurucu Meclisin oluşumunu açıklamaya çalıştığımız beşinci bölümün ardından, bu meclisin seçimle oluşacak olan kanadı olan Temsilciler Meclisi üzerinde durulmuştur. Temsilciler Meclisinin üyelerinin hangi kaynaklardan geldiğini kısaca belirten 157 sayılı kanunun ardından çıkarılan 158 sayılı kanunun ele alındığı bu bölümde, 158 sayılı kanunun nasıl hazırlandığı hakkında bilgi verilmiştir. Daha sonra, farklı kaynaklardan gelen temsilcilerin nasıl seçildiği üzerinde durulmuş, özellikle Devlet Başkanı kontenjanı ve siyasi parti temsilcilerinin nasıl belirlendiği konuları incelenmiştir.Çalışmanın yedinci bölümünde, artık kurulmuş ve yasama faaliyetine başlamış olan Temsilciler meclisini, anayasa tasarısı görüşmelerinden önce ele aldığı iki önemli kanunun görüşmeleri üzerinde durulmuştur. Bu kanunlardan ilki, hazırlanacak olan anayasanın halkoyuna sunulması hakkında kanunundur ve kapsamı dardır. Ancak ele alınan ikinci kanun Kurucu meclisin anayasa hazırlama görevi sona erdikten sonra yapılacak olan seçimlere ilişkindir ve içeriğinde oldukça tartışılmış konu başlıkları vardır. Demokrat Parti'nin iktidarı döneminde yapılan seçim kanununda ne yönde değişiklikler yapılması gerektiğinin tartışıldığı bu bölümde, seçmen yaşı, subaylara oy hakkı tanınması gibi başlıklar görüşülmüştür.Çalışmanın sekizinci bölümünde artık KM'deki anayasa tartışmalarına geçilmiştir. Anayasa tasarısının temsilciler meclisindeki ve bazı maddelerin de Kurucu Meclisin birleşik oturumundaki tartışmalarına yer verilirken, anayasanın sistematiğinin takip edilmesinin doğru olacağı düşünülmüştür. Tüm temel haklar ve ödevler katalogunu kapsamasından dolayı oldukça uzun olan sekizinci bölümde öncelikle genel esaslar başlığı altındaki cumhuriyetin nitelikleriyle başlayan madde görüşmeleri üzerinde durulmuştur. Sonrasında, anayasanın benimsediği egemenlik anlayışının tartışılmasıyla sürdürülen bölüm, tasarının egemenlik anlayışı ile doğrudan ilintili olan yasama ve yürütme yetkilerinin düzenlenmesiyle devam etmiştir. Anayasanın üstünlüğü ve bağlayıcılığı ilkesiyle devam eden madde görüşmelerinde, son olarak tartışılan konu ise devletin şeklinin değiştirilmezliği ilkesi olmuştur.Genel esasların ardından, anayasa tasarısının temel hak ve hürriyetlerine ilişkin maddelerle ilgili görüşmelere geçilmiştir. Anayasanın sistematiğine uygun olarak, öncelikle temel hak ve hürriyetlere ilişkin genel hükümlerin ele alındığı bölüme, tasarının hak ve özgürlük anlayışındaki farklılıklar açıklanarak başlanmıştır. Hemen sonrasında, temel hak ve özgürlüklerin korunmasıyla ilgili madde görüşmeleri üzerinde durulmuş ve tasarının en önemli getirisi olan ?öz? kavramı incelenmiştir. Temel hak ve hürriyetlerin kısımlarına geçilmeden önce son olarak kanun önünde eşitlik ilkesine çok az da olsa değinilmiştir.Temsilciler Meclisi'nin anayasa tasarısı üzerindeki görüşmelerinde, temel haklar ve özgürlükler katalogundaki maddeler, bir takdir hakkı kullanılarak kısmen ele alınmıştır. Örneğin, tasarının kişinin hak ve ödevleri kısmındaki tüm maddeler üzerinde durulmamış, koruduğu özgürlük ya da anayasadaki sistematik içinde birlikte düşünülebilecek haklar ve ödevler gruplandırılmıştır. Bu mantıkla, kişinin hakları ve ödevleri başlığından kişi dokunulmazlığı ve özel hayatın gizliliği, din ve vicdan özgürlüğü ve bu özgürlüğün boyutları, düşünce özgürlüğü ve basına ilişkin hükümler ele alınmakla yetinilmiştir.Kişinin hakları ve ödevlerinin ardından, tasarının en önemli kategorik getirisi olan sosyal haklar ve ödevler üzerindeki görüşmeler üzerinde durulmuştur. Anayasanın tümü üzerindeki görüşmelerde ve sosyal devlet ve sosyal adalet ilkeleri ile ilgili görüşmelerde fazlaca değinilmiş katalog hakkında yapılan genel bir giriş ardından, sosyal devlet ve sosyal adalet ilkeleri ile ilgili görüşmelere yer verilmiştir. Tasarının sosyal haklar ve ödevler içinde düzenlediği mülkiyet hakkıyla ilgili olan ve oldukça uzun süren Temsilciler Meclisi görüşmelerinde de bir takdir yetkisi kullanılmıştır. Madde görüşmelerinde sunulan fikirlerden hukuki olarak derinliğe sahip olanlar tartışılmış ve salt ideoloji argümanlara dayananlar üzerinde durulmamıştır. Mülkiyet hakkı, hakkın genel ilkeleri, kamulaştırma ve devletleştirme alt başlıklarında incelenmiştir. Katalogda iktisadi ve sosyal hayatın düzeni hakkındaki görüşmelere değinilmiştir. Son olarak, sosyal haklar ve ödevler katalogundaki kilit bir hüküm olan ?devletin sosyal ve ekonomik haklarının sınırı? üzerinde durulmuştur.Tasarının temel haklar ve ödevler katalogunun son kısmı siyasi haklara ayrıldığı için, çalışmamızda da son olarak ele alınan temel hak ve özgürlük kısmı budur. Vatandaşlıkla ilgili madde görüşmeleri ile başlayan siyasal haklar ödevlerde, vatandaşlıkla ilgili düzenlemenin getirdiği yenilikler üzerinde durulmuştur. Sonrasında ele alınan vergi ödevi maddesinde ise, öncelikle vergi konusunun neden siyasi hak ve ödevler kısmında yer aldığı tartışmasına yer verilmiştir. Verginin temel kriterlerinden olan mali güç ile ödeme gücü ayrımının ardından tartışılan vergi benzeri yükümlülükler konusundan sonra maddeyle ilgili tartışmalar sonlandırılmıştır.Anayasa tasarısıyla ilgili görüşmelere yer verilirken tasarı sistematiğini takip eden çalışmamızda, öncelikle incelenen organ yasama olmuştur. Tasarının en büyük yeniliklerinden olan cumhuriyet senatosu meselesi ile başlayan Temsilciler meclisi görüşmeleri, TBMM'nin görev ve yetkileri ile devam etmiştir. Meclis yorumu, yasama dokunulmazlığı gibi konu başlıklarından sonra ele alınan çift meclis sistemi de tasarı sürecinin en başından beri dile getirilen ve tartışılan bir konu olmuştur. Çift meclis içindeki yetki dengelerinin incelendiği çalışmamızda, ikinci meclis fikrinin oluşması ve niteliği de incelenmiştir.Klasik olarak yasama organından sonra değinilen yürütme organının üzerinde en fazla durulan başlığı cumhurbaşkanı olmuştur. Cumhurbaşkanının göreve gelme usulü ve görev süresinin oldukça uzun süre tartışıldığı tasarı görüşmelerinde, Cumhurbaşkanını halkın doğrudan seçebileceği bir sistem de tartışılmıştır. Bu bölümde, Cumhurbaşkanının yetkilerinden meclisin seçimlerinin yenilenmesi üzerindeki tartışmalar meclisin gündemini uzun süre meşgul etmiştir. Yürütme organının diğer kanadı olan Bakanlar Kurulu ile ilgili meclis görüşmelerinde, Bakanlar Kurulu'na meclis dışından bakan atanması konusu tartışılmıştır.Yürütme organından sonra ele alınan yargı organıyla ilgili görüşmelerde, tartışılan ilk konu mahkemelerin bağımsızlığı olmuştur. 1924 Anayasası düzenine göre mahkemelerin bağımsızlığını daha güvenceli hale getiren tasarıda, Yüksek Hakimler Kurulu anayasada yer bulmuştur. Yargı organını diğer organlara göre oldukça güçlü düzenleyen tasarının en önemli getirisi AYM'dir. AYM'nin kuruluşunu, üyelerinin seçildiği kaynakları oldukça detaylı bir şekilde düzenleyen tasarı, AYM'nin yetkilerinden en fazla iptal davasını tartışmıştır. İptal davası tartışmalarında, anayasa yargısının tarihsel süreç içinde nasıl şekillendiği ve devletin şekliyle benimsediği anayasa yargısı modeli arasındaki ilişkiye de değinilmiştir.Tezde incelenen konuları bu şekilde özetledikten sonra, bilgi toplama usullerine kısaca değinmek gerekir. Çalışmanın büyük bir kısmını oluşturan ve KM'nin faaliyetleri olarak özetlenebilecek bölümler, yani anayasa tasarısı görüşmeleri ve KM'nin yasama faaliyetleri TM ve KM tutanaklarından yararlanılarak hazırlanmıştır. DP'nin son yılları, 27 Mayıs müdahalesi ile KM'nin faaliyete başlamasına kadar geçen dönemlerin hazırlanmasında ise döneme ilişkin tarih ve politika eserleriyle RG arşivinden yararlanılmıştır. | |
dc.description.abstract | This thesis is presentation of Constituent Assembly which makes 1961 Constitution and the constitution-making process. Even though we put an emphasis on assembly debates of the representative body of constituent assembly, last term of the rule of the Democratic Party, the rule of National Unity Committee after the military takeover and process of establishment of the Constituent Assembly have also been explained. As the work of the Constituent Assembly besides constitution-making, some important topics of the law-making process of Parliamentary Elections has also been illustrated. Keeping in mind that this is a master degree thesis, we tried to focus on the most significant and crucial topics of assembly debates, which have a sum of forty join sessions and more than seventy representative assembly sessions.In the first chapter of thesis, the period before coup d?état which is the last term of Democratic Party rule is tried to be explained. We tried to analyze Democratic Party governance partly, because of the scope of our thesis, and we focused on the authoritarian tendency of the party. While elaborating on the state governance of Democratic Party, which has been deteriorating in a manner that leads to a chaotic atmosphere in society, ant-democratic authoritarian policies have been dealt with, rather than economic and foreign policy of Democratic Party. Afore mentioned policies have been examined regarding the opposing dynamics outside of the parliament such as mass media, labour class and military bureaucrats. Also in this chapter, Democratic Party?s relationship with the opposition party, Republican People?s Party, in the parliament have been evaluated particularly authoritarian policies after 1957. Having in mind that this is a thesis of public law, books of recent history and significant legislations have been assessed in terms of law-making.The first chapter has been concluded with the occurrence of coup d?état. In the second chapter of the thesis, state governance of National Unity Committee, who took over the government in the morning of May 27, has been elaborated restricted with the time period until the establishment of the Constituent Assembly. In the first part, we give an account of the legitimization of the coup d?état with the support of academia; and explain the state apparatus run by National Unity Committee communiqués, until the promulgation of the Law no: 1, on a theoretical basis. At this point, the structure of National Unity Committee and its goals orchestrating the coup d?état, together with the committee?s post-intervention decisions are analyzed. In brief, I looked for the traces of the succeeding constitutional/legal order within the interim administration, still lacking any legal basis.After the period governed by National Unity Committee?s communiqués was discussed, the constitutional order established by the Law no:1 was explained. The partial abrogation of 1924 Constitution by Law no:1 constitutes a new period, and the topic discussed is National Unity Committee?s state administration. But in this period, the state administration is conducted by a legal system. In order to gain a deeper understanding concerning this legal system, two segments of the executive, the president and the council of ministers have been deeply discussed.In this part elimination policies carried out during the constitutional order established by the Law no:1 have been featured. As the examples of these elimination policies and as a sign of enforcement of unlimited powers vested by Law no:1 to National Unity Committee, we prioritize ?EMINSU? incident. After ?EMINSU? incident was discussed, the illegal replacement of professors tried to be analyzed in the scope of legal order. As a last point, ?the elimination of fourteen members National Unity Committee? and effect of this execution has been explained.In the fourth chapter of thesis, the Constituent Assembly is elaborated. Right in the beginning of the chapter, the institution of ?the constituent power? and its types have been discussed. Furthermore the type of the constituent power emerged right after the 27 May coup d?état is questioned. Subsequently, we have focused on how and why National Unity Committee?s role was to establish a new constitution and National Unity Committee was planning to establish a commission which is composed of ten professors of law to draft a constitution and then submit the draft to people?s vote. But then, the National Unity Committee changed its consideration about this process, and we tried to examine how and why this alteration occurred and afterwards, how the idea of the Constituent Assembly gained strength and was accepted by National Unity Committee, and how was the public opinion on the subject.In the fifth chapter, it has been elaborated on which grounds the idea of the Constituent Assembly was transferred to constitutional order. The chapter firstly discusses the idea of constituent assembly with a brief theoretical definition and continues with the clarification of the establishment process of the constituent assembly. Following the aforementioned remarks, thesis classifies the expanded constitutional order in consideration of the Law No: 157 and question the type of the Constituent Assembly that law foresees. Also in this chapter, it has been discussed how the legislative chapter is split between National Unity Committee and the Representative Assembly, and mentioned about the power balances drawing attention.After the fifth chapter in which the formation of the Constituent Assembly is explained, Representative Assembly of the Constituent Assembly is discussed. The Representative Assembly was composed of members who are elected by the people, but not by general vote. The conditions set out in Law no: 157 in order to be elected as a member of Representative Assembly and the preparation process of the Law no: 158 have also been handled. Furthermore, the election of the representatives from different levels of the society, the determination of the representatives of political parties and state president quota are explained.In the seventh chapter of the thesis, the debates about two important laws in the Representative Assembly are handled. One of the laws was on the referendum for the draft of the constitution and had a narrow scope application. However, the second law was on the elections after the termination of the mandate of Representative Assembly and comprised some topics which caused days of discussions in the assembly sessions. The discussions about the amendment of the Law of Elections which was enacted during the Democratic Party rule are also mentioned. The most significant topics of these discussions were age of voters, political rights of military officers and electoral register.The eighth chapter handles with the negotiations on the draft of the constitution in the Representative Assembly. While stating the discussions on the draft of the constitution in Representative Assembly and some provisions of the draft in the joint session in the Constituent Assembly, the systematic order of the constitution is followed. This longer chapter on the fundamental rights and freedoms handles with the debates about the provisions starting with the characteristics of the republic.After that, debates regarding the fundamental rights and freedoms on the draft constitution proceeded the discussion of the general principles. Pursuant to the systematic structure of the constitution, the debates regarding the general principles with respect to fundamental rights and freedoms started with the explanation of the differences of the draft?s understanding of fundamental rights and freedoms. Subsequently, deliberations on the provision regarding the protection of fundamental rights and freedoms were handled and the concept of ?essence? was looked into. Prior to the discussion of the parts of fundamental rights and freedoms, the principle of equality before law was slightly touched upon.During the Representative Assembly sessions on the draft constitution, articles within the catalogue of fundamental rights and freedoms were partially touched upon, relying on discretionary power. For instance, not all of the articles in the ?rights and duties of the individual? section of the draft were handled. Those rights and duties which can be considered collectively with regard to the systematic structure of the constitution or the freedom it protects, were categorized. With this respect, stipulating provisions regarding individual?s immunity and respect for private life (under the title of individuals? rights and duties), freedom of religion and conscious as well as its aspects. Under the title of individuals? rights and duties, freedom of thought and provisions regarding the press was contended with.Subsequent to the rights and duties of the individual, debates with regard to social rights and duties were discussed, which can be deemed as the most important categorical gain of the draft. Following a general introduction pertaining to the catalogue which was thoroughly discussed during the debates regarding the constitution as a whole and the principle of social state as well as social justice, debates with regard to the principles of social state and social justice took place. Discretion of power was made use of also during the long lasting debates of the Representative Assembly regarding the property stipulated under social rights and duties. Ideas with a certain legal depth provided during the debates were discussed and those relying solely on ideological arguments were not dealt with. The right to property was handled within the context of three sub-titles, namely, general principles of the right, expropriation and nationalization. Debates with respect to the order of economic and social life were discussed in the catalogue. Finally, a key provision in the social rights and duties catalogue ?limitation of state?s social and economic duties? was touched upon.After explaining debates on social rights and duties, political rights and duties constitute the latter chapter of the thesis. In the political rights and duties chapter, citizenship issue is the first regulation of the draft and debates about the citizenship consists of comparison of 1924 regulation of citizenship and draft regulation. Second political rights and duties regulation is the obligation to pay taxes. Under this title, first discussion was whether this obligation should take place in political rights and duties chapter or in social rights and duties chapter. The second discussion topic under obligation to pay taxes is the basic principles that govern tax law, such as financial power and ability to pay. Addition to these subtopics, ``duties quasi tax?? also discussed in the assembly debates.After the discussions on the fundamental rights and duties part, in compliance with the order of constitution draft, fundamental organs of the republic part took place in the assembly debates. The first organ of republic is legislative. First institution that has been discussed under legislation organ of the republic is the senate of the republic. The pros and cons of bicameral system and authority dispersion between these assemblies were the essential topics those have been discussed in the assembly debates. Following the discussions on the senate of the republic, the powers and duties of legislative power have been examined in the assembly. The interpretation power of parliament and the legislative immunities were some of the institutions those have been discussed in the assembly debates.Pursuant to the legislative power, in compliance with the order of the constitution, executive organ of the draft has been discussed in the assembly debates. In the executive section, the most controversial issue was the president of the republic. The election process and election type of the president (whether he should be elected by general vote or by the parliament) have been discussed as well as the office term of him. Under the title of authority of the president, the regulation of the renewal of the elections for the national assembly by the request of the president of the republic resulted in long discussions. Following the regulations related to the president of the republic, the features of council of ministers have been discussed in the assembly. Under the council of ministers title, the comparison of 1924 constitutional order and the draft order was the first issue in the agenda of the assembly. The second issue that has been discussed under the title of the council of ministers regulation of the draft was whether there should be a non-parliamentarian minister in the council.Third section of the draft was the judiciary section. Under this section, the independence of the courts and the comparison of the regulation with the 1924 Constitution order were the initial topics of the assembly debates. Besides the independence of the courts, there were institutional developments under the title of the judiciary, such as the supreme council of judges and the constitutional court. It is obvious that, the most important and functional institution in the draft was constitutional court, so the debates on the constitutional court were the major topic of the assembly. The organization of the court and the selection of the members of the court were the initial points that have been examined in the assembly debates, whereas the most crucial subject was the powers of the court. The most important power of the court was the annulment of laws, and in this respect, the assembly debates were on the state organs those have authority to initiate annulment suits based on the unconstitutionality of the laws.After summarizing the essence and the chapters of thesis, we have to say a few words regarding research methods. In initial chapters of the thesis, regarding the governance of Democrats and the initial period of NUC, the recent books of recent history, archive of Cumhuriyet newspaper and the official gazette website were the significant sources those made this thesis possible. In the chapters those deal with debates of the Representative Assembly and joint sessions of the Constituent Assembly on the draft of constitution and in the chapters that deal with the legislation of the Constituent Assembly, the official assembly reports of the parliament those we have made copies from the libraries of Ankara University Law School and Boğaziçi University were the significant sources. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hukuk | tr_TR |
dc.subject | Law | en_US |
dc.title | 1961 Kurucu Meclisi | |
dc.title.alternative | Constituent Assembly of 1961 Constitution | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Kamu Hukuku Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Establishing council | |
dc.subject.ytm | 27 May 1960 revolution | |
dc.subject.ytm | Constitution 1961 | |
dc.subject.ytm | Military intervention | |
dc.identifier.yokid | 435523 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GALATASARAY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 317586 | |
dc.description.pages | 427 | |
dc.publisher.discipline | Anayasa Hukuku Bilim Dalı | |