6-11 yaş grubu çocukların hamile anne çizimlerinde cinsiyetle ilgili farklılıkların incelenmesi
dc.contributor.advisor | Darıca, Nilüfer | |
dc.contributor.author | Polat, Feriha | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T08:26:24Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T08:26:24Z | |
dc.date.submitted | 1996 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/498757 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırma, 6-11 yaş grubundaki kız ve erkek çocukların hamile anne çizimlerinde cinsiyetle ilgili farklılıklarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Normal ve Resmi anaokullarına ve İlkokullara devam eden 5-6 yaş gurubu çocuklarından 55 kız, 54 erkek; 7-9 yaş grubu çocuklarından 63 kız 57 erkek ve 10-11 yaş grubu çocuklarından 47 kız ve 48 erkek olmak üzere 324 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine seçilen çocuklardan `karnında bebeği olan bir anne resmi çizmeleri istenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde `Ki-Kare` `Fısher Kesin Ki-Kare` `Kolmogorov Smirnov testleri` kullanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen sonuçlara göre, kız ve erkek çocuklardaki cinsiyetle ilgili farklılaşmanın çok erken yaşlarda başladığı görülmüştür. Çocuklar oyunlarında da daha çok kendi cinsiyetlerindeki arkadaşlarla oynamayı tercih etmekte ve cinsiyet ayırımı yaşla birlikte daha da belirginleşmektedir. Çocukların cinsiyet tercihlerinde anne baba, okul, sosyal çevre ve televizyon etkili olmaktadır. Çocukların cinsiyet farklılıkları resimlerine de yansımakta, kız ve erkek çocukların çizimlerinde farlılıklar görülmektedir. Kızların çizimlerinde süsleme ve daha fazla detay dikkat çekmektedir. Bu farklılıklar insan figürü çizimlerine de yansımakta ve çocuklar serbest insan çizimlerinde öncelikle kendi cinsiyetlerine yönelik çizimleri tercih etmekte ve çizdikleri figürün cinsiyetini belirlemede saç, elbise, pantolon gibi özelliklerden yararlanmaktadırlar. Yapılan istatistiksel işlemlerde bu sonuçlan desteklemiş ve aşağıdaki bulgular elde edilmiştir. 6-11 yaş grubu kız ve erkek çocuklarının hamile anne figürü çizimlerinde, gelişmiş ve ilkel figür çizimlerinin `ki-kare testi` sonuçlarına bakıldığında 5-6 yaş ve 7-1 1 yaş çocuklarının çizimleri arasındaki fark önemli bulunmuştur. (P<0.05). 106Bu farkın çocukların yaşlan ilerledikçe çizim becerilerinin artmasından ve çizimlerine daha fazla detay eklemelerinden kaynaklandığı görülmüştür. Anne karnındaki bebeğin yerleşiminde 5-6 yaş grubundaki kız ve erkek çocuklar arasındaki farkın `ki-kare testi` sonuçlarına bakıldığında, anne karnında bebeğin yerleşimine göre fark önemli bulunmuştur. (P<0.05) Hamile anne gösterimine göre 5-6, 7-9 ve 10-11 yaş gruplarındaki kız ve erkek çocuklar arasındaki farkın `ki-kare testi` sonuçlarına bakıldığında 5-6, 7-9 ve 10-11 yaş kız ve erkek çocukların hamile anne gösterimlerindeki fark önemli bulunmuştur. (P<0.05) Her iki cinsiyette de önemliliği yaratan 5-6 yaş grubu olmuştur. Bu sonuçlarda küçük yaş grubu çocuklarının hamile anne gösteriminde önden gösterimi, büyük yaş grubu çocuklarının ise profilden gösterimi tercih ettikleri görülmüştür. Hamile anne gösteriminde kız ve erkek çocuklar arasındaki farkın `kolmogorov-smirnov` ve `ki-kare testi` sonuçlarına bakıldığında, kız ve erkek çocukların hamile anne gösterimlerindeki fark ise önemsiz bulunuştur. (P>0.05) Anne karnındaki bebek figürü çizimine göre; 5-6, 7-9 ve 10-11 yaş gruplarındaki kız ve erkek çocuklar arasındaki farkın ki-kare testi sonuçlarına bakıldığında bebek figürü çizme yönünden fark önemli bulunmuştur. (P<0.05) Burada önemliliği yaşatan 5-6 yaş grubudur. Bu yaş grubundaki çocukların 7- 1 1 yaş grubundaki çocuklara oranla bebeği anne karnı içinde daha çok gösterdikleri ve bebek figürü çizimlerinde kafadan bacaklı gösterim oranının daha fazla olduğu görülmüştür. Bu fark 5-6 yaş grubu çocuklarının çizim deneyimlerinin ve becerilerinin 7-11 yaş grubu çocuklarınkinden daha az olmasından kaynaklamaktadır. Anne karnındaki bebek figürü çizimlerine göre kız ve erkek çocuklar arasındaki farkın `Ki-Kare` ve `Kolmogorov-Smirnov testi sonuçlarına bakıldığında 107kız ve erkek çocukların anne karnındaki bebek figürü çizimleri arasındaki fark ise önemsiz bulunmuştur. (P>0,05) Anne karnı içindeki bebeğin cinsiyetine göre 5-6, 7-9 ve 10-11 yaş gruplarındaki kız ve erkek çocuklar arasındaki farkın `ki-kare` testi sonuçlarına bakıldığında bebeğin cinsiyet çizimine göre farklılığın önemsiz olduğu görülmüştür. (P>0.05). Anne karnı içindeki bebeğin cinsiyetine göre 5-6, 7-9 ve 10-11 yaş gruplarındaki kız ve erkek çocuklar arasındaki farkın `ki-kare` testi sonuçlarına bakıldığında bebeğin cinsiyet çizimine göre farklılık olduğu görülmüştür. (P<0.05). Bu farklılığın çocukların insan çizimlerinde öncelikle kendi cinsiyetlerini çizmeyi tercih etmelerinden kaynaklandığı bulunmuştur. Hamile anne çizimlerinde saç gösterimine göre 5-6, 7-9 ve 10-11 yaş guruplarındaki erkek çocukların çizimleri arasındaki farkın `ki-kare testi` sonuçlarına bakıldığında fark önemli bulunmuştur (P<0,05). Hamile anne çizimlerinde saç gösterimine göre 5-6, 7-9 yaş gruplarındaki kız ve erkek çocukların çizimlerine bakıldığında saç gösterimine göre fark önemli bulunmuştur (P<0,05). Çocukların çizdikleri resmin cinsiyetini belirlemede kullandıkları en önemli özelliğin saç gösterimi olduğu bulunmuştur. Genelde uzun saçı kadınlar için kullanırlarken, kısa saçı erkekler için kullanmışlardır. Hamile anne çiziminde, annenin etek ya da elbiseli gösterimine göre 5-6, 7-9 ve 10-11 yaş gruplarındaki kız ve erkek çocuklar arasındaki farkın `ki-kare testi` sonuçlarına bakıldığında, annenin etekli yada elbiseli gösterimine göre fark önemli bulunmuştur (P<0,05). Çocukların cinsiyeti belirginleştirmede saç özelliğinden sonra elbiseyi (etek)de kullandıkları görülmüştür. 108 | |
dc.description.abstract | SUMMARY The scope of this study was to investigate gender segregation between the 6- 1 1 years old boys and girls according to their `pregnant mother drawings'`. The 324 children who were 55 girls and 54 boys between the 5-6 years, 63 girls and 57 boys between the 7-9 years and 47 girls and 48 boys between the 10-11 years old were selected as a sample group in this study. From the all ages groups were asked to draw `a pregnant mother` and the drawing were scored according to the some of the special features about pregnant mother drawings. For the analyses of data, the appropriate statistical tests were used. All children in the groups were compared relate to their ages and genders. The computed data findings were shown in the tables and figures. The results which were obtained from the comparison of the age groups pregnant mother figures were showed that the differences between developed and immature figures which were drawn by children were significantly important (p<0.05). Similiar findings were found between the gender differences of children within the each age groups (p<0.05). According to these results; it could argued that the children's' drawings might changed depending on their ages and developmental drawing levels. In other words, their ages and developmental drawing levels were affected their mother figures representation. As a result of growing; the children's' ability to draw might increased and become more detailed. Another finding about the difference between boys and girls within the 5-6 years age group childrens' drawings which were related to the babies position in the mothers` body was found statistically important (p<0.05). Relatively all young children were prefered to show the baby at the centre of the mothers' body.The drawings which were related to representation of the pregnant mothers' views (frontal of profile) were analysid and the results were showed that the differences between boys' and girls' drawings which were drawn 5-6, 7-9 and 10-11 years old children were significantly important (p<0.05). The results were affected from the darwings of the 5-6 years old children. Frequently young children were prefered to draw frontal represantion of mother rather than profile which was drawn by older children. In contrast, the findings related to the subjects' genders were showed that the differences between boys' and girls' drawings within the each groups were not significantly important (p>0.05). There was no difference between the genders of children within the each group. The results which were related to the baby figure drawings were indicated that the differences between 5-6, 7-9 and 10-11 years old children were significantly important (p<0.05). The results were affected from the 5-6 years old childrens' drawings. This group of children were drawn the baby more visible rather than older childrens' baby figure drawings. The rates of tadpole figure drawings were increased in this age group. In contrast same results were not found between boys' and girls drawings within the each age groups. The differences were not significantly important (p>0.05). According to the babies gender which were drawn by the children, the results were indicated that the differences between the 5-6, 7-9 and 10-11 years old boys' and girls' drawings were not significantly important (p>0.05). However, there were main differences between the drawings of boys and girls within the each age groups. (p<0.05). Each children in the groups was prefered to draw own gender in their baby figure drawings. The results which were related to the mothers' hair representation were analysed and the findings were showed that the difference between 5-6, 7-9 and 10-11 years old childrens' drawings was significantly important (p<0.05). Similarly, the 110difference between the boys' and girls' drawings within the 5-6 and 7-9 years age groups was found significantly important (p<0.05). The boys' hair drawings were differentiated from the girls' hair drawings. This result was showed that the hair was main feature for the identify of figures' gender. Generally, the long hair was used as a feminine characteristic feature for women while the short hair was used as a male characteristic feature for men. Same results were found between the drawings according to the mothers' dresses. As related to the results, the differences between the 5-6, 7-9 and 10-11 years old childrens' drawings were found significantly important (p<0.05). All children were used the feature as a clarify mothers` gender after the hair representation. Ill | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Ev Ekonomisi | tr_TR |
dc.subject | Home Economics | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 6-11 yaş grubu çocukların hamile anne çizimlerinde cinsiyetle ilgili farklılıkların incelenmesi | |
dc.title.alternative | Sexual diffentiation in children`s drawings of pregnancy | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Gender identity | |
dc.subject.ytm | Art | |
dc.identifier.yokid | 48747 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 48747 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |