Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirhan, Gıyasettin
dc.contributor.authorSaçli, Fatma
dc.date.accessioned2020-12-30T08:06:51Z
dc.date.available2020-12-30T08:06:51Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/494480
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenliği, antrenörlük ve rekreasyon programlarında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerini saptamak ve öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerini öğrenim gördükleri program, cinsiyet, sınıf düzeyi ve üniversite giriş puan türü değişkenleri açısından karşılaştırmaktır. Araştırmaya beden eğitimi ve spor öğretmenliği, antrenörlük, rekreasyon olmak üzere her üç programda eğitim veren sekiz üniversite dahil edilmiş olup, araştırmanın evrenini 3841 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma, 2006-2007 eğitim-öğretim yılının güz ve bahar dönemlerinde birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf düzeyinde eğitim gören 1394 öğrenciyi kapsamıştır. Verilerin toplanmasında, Goodwin Watson ve Edward Glaser (1964) tarafından geliştirilmiş, Çıkrıkçı (1993); Demirtaşlı-Çıkrıkçı (1996) tarafından Türkçe'ye uyarlama çalışması yapılmış olan `Watson-Glaser Eleştirel Düşünme Gücü Ölçeği` ile bazı kişisel özelliklerin belirlenmesi amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmanın yapılacağı üniversite rektörlüklerinden gerekli izinler alındıktan sonra araştırmacı tarafından bizzat üniversitelere gidilerek öğrencilerden ölçeği doldurmaları istenmiş, veriler bu yolla toplanmıştır. Verilerin analizinde test puanlarına ait betimsel istatistikler hesaplanmış, karşılaştırmalarda iki yönlü varyans analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Bulgulara göre, araştırmaya katılan öğrencilerin eleştirel düşünme puanları ortalamasının 54.51 ± 7.04 olduğu ve öğrencilerin orta düzeyde eleştirel düşünme becerisine sahip oldukları görülmüş, beden eğitimi ve spor öğretmenliği programındaki öğrencilerin eleştirel düşünme puanlarının antrenörlük ile rekreasyon programındaki öğrencilerin puanlarına göre anlamlı ölçüde yüksek olduğu saptanmıştır (p<.05). İkinci ve üçüncü sınıf düzeyindeki öğrencilerin eleştirel düşünme puanlarının birinci sınıf düzeyindeki öğrencilerin puanlarından, üniversite giriş puan türü sayısal ve eşit ağırlık olanların da puan türü sözel olanların puanlarından anlamlı ölçüde yüksek olduğu görülmüştür (p<.05). Eleştirel düşünme düzeyinin cinsiyete göre farklılık göstermediği ortaya konulmuştur (p>.05). Sonuç olarak, eleştirel düşünme düzeyinin öğrencilerin öğrenim gördükleri programa, sınıf düzeyine ve üniversite giriş puan türüne göre farklılık gösterirken, cinsiyete göre farklılık göstermediği söylenebilir.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to determine the critical thinking levels of students enrolled in the Physical Education and Sport Teacher, Coaching, and Recreation -Training Programs and compare the total critical thinking scores according to training program, gender, grade level and score types of university entrance examination. The study was conducted in eight universities including Physical Education and Sport Teacher, Coaching, and Recreation -Training Programs and the universe of research was composed of 3841 students. The study included students of first to fourth grade level enrolled three programs during the 2006- 2007 academic year fall and spring semester. A total of 1394 students were included in the study. Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Test (WGCTAT), developed by Goodwin Watson and Edward Glaser (1964) and adapted by Çıkrıkçı (1993); Demirtaşlı-Çıkrıkçı (1996) to Turkish and a second questionnaire, prepared by the researcher, gathered demographic data were used to collect data. After formal permission was taken from the universities, the researcher went to the universities and ask to fill to students the test, so the data was gathered by this way. Descriptive statistics and Analyses of Variance were used for all data analyses. Mean score of the critical thinking test was 54.51 ± 7.04 for all students attending at the three programs and these scores suggest that the level of critical thinking skills of all students is average. Analysis of the data revealed a significant differences among training programs (p<.05). It was found that students enrolled in the physical education and sport teacher training program had higher scores than students enrolled in the coaching and recreation-training programs. The variance analysis yielded a significant effect for grade level at total test scores (p<0.05). It was found that students?critical thinking scores were higher at second and third grade level than students? at first grade level. There were significant differences among students got verbal score and students got quantitative score and equally weighted score in total test scores (p<0.05). As we looked mean scores the students who got quantitative score and equally weighted score were higher level than students got verbal score. There was no significant difference between male and female students (p>0.05) regarding students? critical thinking scores. In conclusion, it can be said that although there was no significant difference regarding gender, critical thinking levels of students attending physical education and sport teacher, coaching and recreation- training programs differ from each other regarding programs, grade levels and the score types of university entrance examination.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleBeden eğitimi ve spor öğretmenliği, antrenörlük ve rekreasyon programlarında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin saptanması ve karşılaştırılması
dc.title.alternativeA determination and comparison of critical thinking levels of students in the physical education and sport teacher, coaching, and recreation ?training programs.
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSpor Bilimleri ve Teknolojisi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid303046
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid224242
dc.description.pages147
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess