Show simple item record

dc.contributor.advisorGökçakan, Ahmet Zafer
dc.contributor.authorKoç, Mustafa
dc.date.accessioned2020-12-30T07:49:59Z
dc.date.available2020-12-30T07:49:59Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2020-12-22
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/491918
dc.description.abstract02. Özet Bu araştırma hem betimsel, hem de deneysel yöntemin kullanıldığı bir çalışmadır. Önce betimsel yöntem ile K.T.Ü. Fatih Eğitim Fakültesi öğrencilerinin kendini kabul düzeyleri belirlenmiş, sonra deneysel yönteme geçilerek kendini kabulü düşük olan öğrencilerden oluşturulan gruplarla psikolojik danışma uygulaması ile akılcı-duygusal terapinin düşük kendini kabulü yükseltmedeki etkisi incelenmiştir. Fakültedeki toplam 3094 öğrenciden 606 öğrenci tabakalı tesadüfi örnekleme yöntemine göre seçilmişler ve kendilerine KILIÇÇI (1981) tarafından geliştirilen `Kendini Kabul Envanteri` uygulanmıştır. Envanter puanlan ile çeşitli değişkenler dikkate alınarak yapılan istatistiksel analizlerin sonucunda aşağıdaki bulgular elde edilmiştir. 1 -Öğrencilerin %18'inin kendini kabul düzeyleri `düşük`, %22'sinin ise `ortanın altı` dır. 2- Kız öğrencilerin %6'sınm ve erkek öğrencilerin %11'inin kendini kabul düzeyleri `düşük`, kızların %8'inin ve erkeklerin %14'ünün kendini kabul düzeyleri ise `ortanın altı`ndadır. Kız öğrencilerin kendini kabul düzeyleri erkeklere kıyasla daha yüksek olmasına karşın bu fark istatistiksel olarak anlamlı değildir. 3-Öğrencilerin kendini kabul düzeyleri ile akademik başarılan arasında olumlu bir ilişki vardır. 4-Sınıf düzeyi yükseldikçe kendini kabul düzeyi de artmaktadır. 5-Kendini kabul ile ilgili sorular daha çok alt sosyo-ekonomik düzeydeki öğrencilerde görülmekte, bunu orta sosyo-ekonomik düzey izlemektedir. 6-Kardeş sayısının kendini kabul düzeyi üzerinde aynca bir etkisi olmaktadır. Envanter uygulaması sonucunda kendini kabul düzeyi düşük olan öğrencilerden gönüllülük esasma göre ve tamamı tesadüfi olarak; bireysel RET uygulaması için bir kız ve bir erkek öğrenci seçilmiş, yine aynı şekilde 5'er kız ve 5'er erkek olmak üzere toplam 10 kişilik 2 grup oluşturulmuş ve tesadüfi şekilde bunlardan biri deney, biri kontrol grubu olarak oluşmuştur. Seçilen bir kız ve bir erkek öğrenciye ve deney grubuna haftada ikişer kez olmak üzere 5 hafta süreyle 10 oturumluk akılcı-duygusal terapi uygulanmış, kontrol grubuna ise bu sürede herhangi bir danışma yapılmamıştır. Deneyin bitiminde envanter bireysel ve gruptaki öğrencilere bir kez daha uygulanmıştır. Akılcı duygusal terapinin uzun süreli etkisinin (long- lasting effect) incelemek için envanter bu öğrencilere deneyin bitiminden iki ay sonra bir daha uygulanmıştır. vnAkılcı-duygusal terapinin etkinliliğini incelemek için yapılan istatistiksel analiz sonuçlan aşağıda verilmiştir. 1 -Akılcı-duygusal terapi gerek bireysel ve gerekse grup uygulamasında düşük benlik kabul düzeylerini yükseltmede etkili olmuştur. 2-Akılcı-duygusal terapi hem düşük sosyo-ekonomik düzeyli, hem de orta sosyo ekonomik düzeyli öğrencilerin benlik kabullerini yükseltmiştir. 3- Akılcı-duygusal terapinin düzeltici etkisinin iki ay sonra da hem de artarak devam ettiği bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara dayanılarak çeşitli öneriler getirilmiştir. vm
dc.description.abstract03. Summary This research contains descriptive and experimental methods. In the first step, the level of self acceptance of students in Black Sea Technical University of Fatih Education Faculty has been measured. Then the control groups organised with the lowered level of self acceptance. The effectiveness of Rational Emotive Therapy has been tested on these groups. Six hundred and six students chased randomly from the total population of three and ninetygour. Self Acceptance Inventory (KILIÇÇI, 1981) has been applied to these students. Istatistical analysis between inventory scores and research variables reached us to below listed conclusions. 1-%18 percent of students' self acceptance were low, in %22 percent were umber average level, 2-The self acceptance level of a) females %6 percent and males % 1 1 were low, the self b) Females %8 percent and males %14 were below average level. Although there were difference between the level of self acceptance of females and males. This difference was not significant. 3-There were a relationship between self acceptance level and students' academic achievements. 4-The self acceptance level raises due to students' academic (years) levels. 5-The problems raised in lowered socio-economic level of students about self acceptance in a high manner than the average level of students followed them. 6-The number of children in family had an effect on self acceptance level. After the appliance of self acceptance inventory to research population, randomly and wishful one male and female hosed for personal counselling of Rational Emotive Therapy. By the same way two 5 groups organised with male and 5 females. One of these groups was control and the other was experimental research group. The rational emotive therapy were applied to the chased group of one male and female, and to experimental group as two hours per week. This therapy were ended in ten weeks. There were no therapy appliance to the control group. After the research personal the inventor applied to all the research and groups. Ignored to see the long lasting effect of Rational Emotive Therapy the inventory has been applied to students after two months of the research. The Istatistical analysis about the effectiveness of RET has been listed below IX1-RET were effective in personal and group therapies for highering self acceptance levels. 2-RET were effective in students who were lowered and average level of socio economic status. 3-The long lasting effect of RET after two months has been observed. There were some advisions due to findings of the research. Xen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleRasyonel-emotif terapinin düşük benlik kabulünü yükseltmedeki etkinliğinin araştırılması
dc.title.alternativeInvestigating the effectiveness of rational-emotive therapy to raise the low self-acceptance
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-12-22
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmRational-emotive therapy
dc.subject.ytmSelf acceptance
dc.identifier.yokid61367
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid61367
dc.description.pages108
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess