Rehber öğretmenlerde tükenmişlik düzeyi, nedenleri ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
dc.contributor.advisor | Gökçakan, Ahmet Zafer | |
dc.contributor.author | Özer, Recep | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T07:49:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T07:49:35Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/491850 | |
dc.description.abstract | 02. Özet Bu araştırma; rehber öğretmenlerde tükenmişliği ilk kez ve Türkiye çapında bir popülasyon üzerinde cinsiyet, medeni durum, hizmet yılı, haftalık çalışma süresi, çalışılan kurum, mesleği seçimdeki istek, mesleki işlev düzeyi değişkenlerine göre incelemek ve tükenmişliğe neden olabilecek faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubunu Türkiye'nin 67 ilindeki Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde ve Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servislerinde çalışmakta olan rehber öğretmenlerden araştırmaya gönüllü olarak katılan 595 kişi oluşturmuştur. Rehber öğretmenlere Maslach Tükenmişlik Envanteri ve araştırmacı tarafindan hazırlanan bir Bilgi Formu uygulanmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde iki yüzde arasındaki farkın önemlilik testi (t-testi) ve X2 analizi kullanılmıştır. Bulgular, rehber öğretmenlerde en çok kişisel başarısızlık şeklindeki tükenmişliğin (%24) görüldüğünü, onu duygusal tükenmişliğin (%13) takip ettiğini ve çok az bir oranda da duyarsızlaşma şeklindeki tükenmişliğin (%2) görüldüğünü göstermiştir. İncelenen değişkenlere ilişkin bulgular ise; kadın rehber öğretmenlerde duygusal tükenmişliğin, bekar rehber öğretmenlerde, hizmet süresi 2-5 yıllık rehber öğretmenlerde, mesleği istemeden seçen rehber öğretmenlerde ve mesleki işlev düzeyini orta ve kötü olarak değerlendiren rehber öğretmenlerde hem duygusal, hem de kişisel başarısızlık şeklindeki tükenmişliğin, Rehberlik ve araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerde de kişisel başarısızlık şeklindeki tükenmişliğin daha çok görüldüğünü, haftalık çalışma saatine göre ise 30 saatin altında ve üstünde çalışanlar arasında tükenmişlik görülmesi açısından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark olmadığım göstermiştir. Alanda rehber öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler ve sorunlar içinde tükenmişliği ortaya çıkaran en önemli üç etkenin; rehber öğretmenlerin mesleklerinde üretken olma arzularına rağmen yönetici ve öğretmenlerden destek görmemeleri, hatta engellenmeleri (%85), görev ve sorumlulukları düzenleyen yönetmelik ve genelgelerin hizmetlerin gereği yönünden yeterli olması (%70), meslek elemanlarının uygulamada unvan ve rol karmaşası yaşamaları (%70) oldukları görülmüştür. VII `WAraştırmada elde edilen bulgulara dayanılarak hem genel, hem de spesifik önerilerde bulunulmuştur. VIII | |
dc.description.abstract | 03. Summary The main aim of this study was to examine the burnout levels of counselors working at secondary and high schools and guidance centers in Turkey. In addition to this aim, effects of some variables such as sex, marital status, working period, weekly total working hours, the type of career selection, the type of institution working at, level of vocational functionality were also investigated. Research group consisted of 595 volunteer counselors working at schools and guidance centers in 67 cities of Turkey. Maslach Burnout Inventory and an Information Form designed by researcher with the aim of collecting data related to variables were administered to all the counselors. Statistical data analysis was done with the help of t-test (the type of using for testing the difference between two percentages) and the X2 test. Findings showed that 24% of counselors had exhaustion of personal accomplishment, 13% of them had emotional exhaustion and 2% of them had depersonalization. The other findings in relation to variables were given : (a) The female counselors were more emotionally exhausted than the male counselors, (b) Single counselor, counselors have 2-5 years working period, counselors choising the career involuntarily, counselors evaluating his/her vocational functionality as moderate or insufficient were more both emotionally exhausted and exhausted in terms of personal accomplishment, (c) The variables such as the type of institution, and total working hours in a week had no significant effect on exhaustion. According to the counselors, stressful experiences and difficulties having important effect on exhaustion at first was the negative attitudes of teachers and administrators toward counselors (85%). Counselors informed that most of the teachers and administrators have not given any help and support to counselors. Secondly the laws were not convenient for effective counseling activities (70%) and thirdly, there were some conflicts in relation to status and roles of counselors. Some specific and general recommendations were made concerning the results of study. BOKOlWWTftSYON MERKEZ! DC | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Rehber öğretmenlerde tükenmişlik düzeyi, nedenleri ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi | |
dc.title.alternative | The Investigation of counselors career burnout: Causes, sources and levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Burnout level | |
dc.subject.ytm | Guidance teacher | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.identifier.yokid | 86257 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 86257 | |
dc.description.pages | 70 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |