Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzbay, Yaşar
dc.contributor.authorAksu, Ümmühan
dc.date.accessioned2020-12-30T07:49:04Z
dc.date.available2020-12-30T07:49:04Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/491755
dc.description.abstract02. ÖZET Bu araştırmada günümüzün en yaygın problemi olan stres ve sınıf disiplini üzerinde durulmuştur, öğretmenlerin stresle başa çıkma yöntemleri ile disiplin problemlerim ortadan kaldırma yöntemleri arasındaki ilişki incelenmiştir. ilk önce sınıf öğretmenlerin stresle başa çıkmada kullandıkları yöntemler belirlenmiştir. Daha sonra da sınıf öğretaerüerinin sınıfta disiplini sağlamak için kullandıkları yöntemler tesbit edilmiştir. Son olarak bu iki durum arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın evreni Trabzon ili ve ilçelerinde sınıf öğretmenliği yapan 305 öğretmenden oluşmuştur. 196 erkek, 109 bayan sınıf öğretmenine ulaşılmıştır. Bu araştırma betimsel çerçevede korelasyonel yöntem ile yapılmıştır. Araştırma bir alan taraması (survey) niteliğindedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak ÖZBAY ve ŞAHİN tarafından geliştirilmiş `Stresle Başa Çıkma Tutumları Envanteri` kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen bilgi Formu ve istenmeyen davranışlara (disiplin problemlerine) öğretmen tepkileri inceleyen formlar kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin stresle başa çıkma yöntemlerinden en fazla Aktif Planlama'ya, en az da Kaçma/Soyutlanmaya (Biyokimyasal) başvurdukları tesbit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin en çok kullandıkları yöntemlerin A düzeyi (göz teması kurma, görüşmeye çağırma, dokunma) ve C düzeyi (sesle uyarma, soru sorma, sessizce uyarma) oluşturan yöntemler olduğu belirlenmiştir. İstenmeyen davranışlara (disiplin problemlerine) öğretmen tepkileri ve stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki incelendiğinde şu sonuçlar ortaya çıkmıştır. Aktif Planlamaya yönelik başa çıkma tutumlan ile Farkına Varmama tepkisi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Kabul Bilişsel Yeniden Yapılandırmaya yönelik başa çıkma tutumu ile Soru Sorma ve Yanma Yaklaşma arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Kaçma/Soyutlanmaya (Duygusal-Eylemsel) başa çıkma tutumlan ileFarkına Varmama ve Soru Sorma arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Dış Yardım Aramaya yönelik başa çıkma tutumları ile Yanına Yaklaşma ve Soru Sorma yöntemleri arasında negatif yönlü bir ilişki vardır. Dine Sığınmaya yönelik başa çıkma tutumları ile azarlama tepkisi arasında negatif yönde bir ilişki tesbit edilmiştir.
dc.description.abstract03. SUMMARY The aim of the study is to search the relationship between coping strategies and classroom management strategies of teachers. Coping strategies are taken here on general coping behaviors toward daily stress. Classroom management strategies is to how intra classroom disciplinary problems are handled. The sample of the study consists of 305 elementary (4th and 5th grade) classroom teachers from Trabzon school district. Of those 196 are male and 109 are female teachers. The sample were surveyed with Intraclassroom Teacher Behavior Inventory. Besides these inventories an Author-tailored information form was also administered for the purposes of demographics. The results revealed that the most frequently used coping strategy among teachers is the active planning, and the least one is the avoidance (biochemical). The teachers are more frequently apt to use the level A (eye contact, office visit, and touching), and the level C (verbal warning, questioning, and silent warning) control behaviors. In addition teachers use the level D type of control behavior least frequently. In terms of coping and classroom control strategies, there in a positive correlation between active planning and paying no attention to unwanted behavior. Cognitive restructuring or acceptance type coping is correlated negatively with questioning and getting closer. Avoidance/disengagement (emotional) coping is more correlated with unaware of the situation and questioning in a negative way. Social support and turning to religion type of coping is negatively correlated with getting closer to the situation and questioning and teacher nagging.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSınıf öğretmenlerinin disiplin problemlerine yönelik sınıf yönetimi yöntemleri ile stresle başaçıkma tutumları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe Relationships between teacher perceptions of classroom control strategy and general coping behaviour
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmIn-class behaviors
dc.subject.ytmClass teachers
dc.subject.ytmDiscipline
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmStress
dc.subject.ytmCoping
dc.subject.ytmClassroom management
dc.identifier.yokid92203
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid92203
dc.description.pages68
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess