XX. yüzyılda teknolojik evrimleşme içerisinde sanatın içeriksel ve biçimsel değişimi
dc.contributor.advisor | İnan, Ergin | |
dc.contributor.author | Atik, Şaner | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T07:40:38Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T07:40:38Z | |
dc.date.submitted | 1997 | |
dc.date.issued | 2020-12-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/490142 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bundan yaklaşık 3-4 milyar yıl önce evrensel bir piyango çekilmiş ve büyük bir olasılıkla en büyük ikramiye Dünyaya isabet etmiştir. Bu kendi benzerini üretebilen, çoğalabilen, yenilenebilen, değişebilen; fakat, ancak belirli koşullar altında niteliğini koruyabilen canlılığın ilk mayasıdır. Bu eşsiz öz doğanın laboratuvarlarında 3-4 milyar yıl süreyle işlenmiş, dallandırılmış, çeşitlendirilmiş ve bir çok bitki ile hayvan türünün ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu gelişimin son halkası, kuşkusuz, araştırma yeteneğine sahip, soyut düşünebilen, öğrenebilen ve öğrendiklerini zamandaşlarına ve gelecek kuşaklara en etkin bir şekilde aktarabilen `insan`dır. Atalarımızın kazandıkları bilgileri aynı yolla bize aktarmaları, tarihsel bir kültürün meydana gelmesine ve doğan her `insanın` bu kültür üzerine birşeyler ekleme olanağını bulmasına neden olmuştur. Bu gelişim durmayan ve durdurulamayan bir sürekliliktir. Bu süreklilik içerisinde insan hep doğayla başedebilmenin yollarını aramış, geliştirdiği teknik olanaklar sayesinde kimiyle başedebilmiş, henüz geliştiremediği teknikler sonucunda da, başedemedikleri karşısında dehşete düşmüş, korkmuş ve soyut düşünebilme yeteneği, korku ve dehşeti nedeniyle soyut varlıklar üretmesine neden olmuştur. Bu soyut düşünceler tanrı düşüncesini edinmesiyle totemler üretmesine neden olmuştur. Ve işte tüm bu eylemler bütünü güzel sanatların kökünü oluşturmuştur. İnsan kendi evrimsel süreci içinde geçmişinden, günümüze dek bir çok teknolojik ve bilimsel evrimleri de beraberinde sürüklemiş ve bu evrimler sonucunda da kimi açıdan olumlu, kimi açıdan olumsuz sosyal çalkantılar içinde yaşamıştır. Bu sosyal gel-gitler içerisinde kültürel bir etkinlik olan sanat ve bu etkinliğin uygulayıcısı olan sanatçı da sosyal değişimlere paralel olarak tepkilerini, ürettiği sanat eserleriyle ortaya koymuştur. Bu tepki, genelde bir karşı duruş, düzene bir isyan olarak kendini göstermiştir. Üretilen sanat eserleri sanatçının tepkisini yansıtırken bir evrimleşme süreci gibi sürekli olarak biçimsel ve içeriksel değişimlere uğramıştır.Sanatın ve sanatçının en büyük gerilimi ve kaygısı olan biçim ve içerikteki bütünlük, teknolojik evrim ve bu evrim sonucu oluşan toplumsal, bilimsel ve düşünsel gelişimlerle beraber, uğradığı biçimsel ve içeriksel değişimlerin hangi boyutlara vardığını ve ulaştığı noktayı bu tezimde irdelemeye çalışacağım. IV | |
dc.description.abstract | SUMMARY A Lottery has been played 3-4 billion years ago and with a great possibility, the wored was the winner. This was the nucleus can renew, change and produce the similar of its own which can only keep its vitality and quality under certain conditions. It has been worked, complicated and increased variety on this unique nucleus causing the existence number of plant and animal species in the nature's laboratories, 3-4 billion years ago. The last chain of this development of course was `human` who has the talent of research and abstraction learn, further more, transfer all of those knowledges impressively its contemporary and future generations. The transfer of all those Knowledges gained by our ancestors by the same way caused a culture's borning and provided with the possibility of adding new things to this culture by the new generation. This development is a continuity that can never stop and be stopped. Within this continuity, human always looked for overcoming the nature, sometimes over came by means of the technical innovations developed, sometimes not. As a result of the technics were not developed, he feared and felt panic due to this reason. His talent of abstraction was the reason of the production of abstract existences. His abstraction talent and the idea of Deity caused the produce of totems. This action has formed the root of all the fine arts. Within its evolution duration, human has brought all the technologic and scientific developments with him from the past to today. As the consequences of these evolutions, he has lived in social confusions which were sometimes positivite and some times negative. Art which is a cultural activity within these social confusions and the artist who practises displayed his reactions with his works parallel to the same. In general, this reaction is seen as a resistance, an insurrection. Whilst those works of art were reflecting the reactions of the artist were also involved in the changes of form and content. VIn my thesis, I will try to study the point of the changes of form and concept reached which is involved together with the social, social and conceptual developments as the consequences of the technologic evolution and entirety of the form and content which is the biggest stress and anxiety of the art and artist. VI | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | XX. yüzyılda teknolojik evrimleşme içerisinde sanatın içeriksel ve biçimsel değişimi | |
dc.title.alternative | The Elegant form and content variations of art in the technological evolutions of 20 th century | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-24 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Technological change | |
dc.subject.ytm | 20. century | |
dc.subject.ytm | Art | |
dc.identifier.yokid | 61960 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MARMARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 61960 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |