Resimsel öge olarak yazı
dc.contributor.advisor | Yüzbaşıoğlu, Nevzat | |
dc.contributor.author | Saygi, Sevil | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T07:39:30Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T07:39:30Z | |
dc.date.submitted | 2000 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/489825 | |
dc.description.abstract | İnsan düşüncesi ve dilinin işaretler aracılığıyla betimlemesi olan ve sesi görsel bir iletişim durumuna getiren yazının ilk başlangıcı, mağara duvarlarına yapılmış olan resimlerdir. Bunlar hem yaratma gücünün, hem de yazılı anlatımın ilk belgeleridir. Bugünkü kullanımdan uzak olan bu yazılı belgeler, bildiğimiz alfabetik yazılar değildi. Asıl amacı insanların duygu ve düşüncelerini aktarabilmek olan ve plastik endişeden uzak, sadece kavramın ifade edildiği çizgilerden, işaretlerden ve simgelerden oluşan bir resim dilidir. Bu resimleri belki de resirn-yazı ilişkisinin ilk başlangıcı olarak da kabul edebiliriz. Daha sonraki dönemlerde sanat tarihine baktığımızda yazı resim birlikteliğini ikonalarda, kiliselerin dış cephelerinde kabartma ve heykellerde bezeme ile yan yana görürüz. Görüntü, yazı ile tamamlandığı sürece görevini yerine getirmektedir. Rönesans'la birlikte sanatçılar özgürlüğe kavuşmuş ve resimlerinde kendi varlıklarım mssettirmiştir. Van Eyck resimlerinde yazıyı da kullanarak bunu gerçekleştiren sanatçılardandır. Pablo Picasso ve George Braque'm temellendirdiği ve XX. Yüzyıl sanatının başlangıcı olan Kübizmle birlikte yazı hazır elemanın içindeki bir parça olarak resme katıldı. IVFütürizmle birlikte özgür dinamik metinler söz yüzeyler halinde resmedildi. Söz yüzeylerde elle yapılmış ya da yapıştırılmış, tipografik harflerin yanında el yazışma da rastlanır. Söz yüzeyler üzerinde gerçekleştirilen oyunlar, müziğin resmin bMeşimini oluşturur. Resmin fiziksel yanma aşın bir karşı çıkış olan dadaizm, bilinçli bir şekilde ve üst düzeyde yazı ile bağıntılıdır. Plastik öğe ile resim öğesini birbirinden ayırarak, sözcükler ve şeyler arasındaki derin uçurumu gözler önüne seren gerçeküstücü Rene Magritte' in resimlerinde yazı önemli bir öğedir. Paul Klee'de yazı, kimi zaman tek basma plastik bir eleman, kimi zaman ise bakışı yönlendiren bir eleman olmuştur. Kitle iletişim araçlarındaki (televizyon, radyo, gazete ve dergiler) imgelerin uyandırdığı çekiciliği, en belirgin yoldan kullanan Pop sanatçıların yapıtlarında yazı, reklam öğesinin bir parçası olarak yer aldı. 1960 sonrasında sanatın hızla değiştiği, bu değişimin sadece sanatın fizikselliğinde değil, zihinselliğinde de olduğu görülür. Düşünceyi ifade etmenin en açık yollarından biri olarak yazı, birçok sanatçı tarafından anlatım öğesi olarak kullamlmıştır. Kavramsal sanatla birlikte sanatçı, sanatsal etkinliğim salt dilin kullanımıyla ya da dili ifade aracı olarak kullanmakla gerçekleştirir. Sözcükler sanat nesnesi olmaktan çıkıp düşüncenin taşıyıcısı konumunda bir öğe olmuştur. V | |
dc.description.abstract | Human thought and the display of spoken word art represent in the visual form, or the beginning of written words can first be seen on cave drawings. These drawings act as the first evidence of both the creative forms and written history. These cave drawings are not related to today's modern alphabetic forms. Their actual aim is to draw the attention of wiever to the drawers feelings and emotional, removed from plastic concerns and erected to basic lines of thought. Thus expressing a language in painting and representing the begining of the relationship between the written word and drawn image. As art developed the symbolic relationship between the two forms can be seen to continue on the wall of chuch's and temples. Thus only when words are united with images do their real meaning become apparent. With the freedom of Renaissance movement came the birth of the artists as an express of both words and creative images. The work of Jan Van Eyck is an early examplenof this development. By the beginning of the twentieth century and growth of Cubism as expressed in the work of Pablo Picasso and George Braque brings words and art into a new relationship in which the physical objects and words becomes apart of the art. VIWith futurism a new and dynamitic word art structure takes place. The typographic placement of hand written wors within the art. The image is of a musical interplay of two concepts. Future to this development is the stance against the traditional physical form of art as seen in the Dadaism movement that contmues the work of earlier word art developers with a stronger centre given to words. Rene Magritte's work both separates the two forms while taking on a new concepts of plastic objects as a part of the word art. In paul Klee's work at times the objects act as plastic images of written words and at times they act as the director for the viewers point of view of the objects themselves. In today's mass communication world (T.V. Radio and Print ) signs awake a deep attraction for objects and thought. The clearest example of this is the work of Pop artist who have taken word art images and taken commercial style's and transferred then the Pop Art images. As of the I960' s art has changed and not just in physical style but in the thought process as well. Thus many artist use the art form to exprees a variety of concepts. vn | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Resimsel öge olarak yazı | |
dc.title.alternative | Text as a pictorial element | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Pictures | |
dc.subject.ytm | Writing | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.subject.ytm | Art | |
dc.identifier.yokid | 100284 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MARMARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 97109 | |
dc.description.pages | 161 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |