Show simple item record

dc.contributor.advisorPilevneli, Mustafa
dc.contributor.authorMertcan, Şükran
dc.date.accessioned2020-12-30T07:39:15Z
dc.date.available2020-12-30T07:39:15Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/489757
dc.description.abstractIV ÖZET Bu inceleme amacı bakımından, Kariye anıt-yapısının tarihsel değişim içindeki yerinin, yeniden düşünülmesi çabasıdır. Yöntem olarak Kariye Müzesi, oluşumundan günümüze; bir bütün olarak ikonografik ve teknik oluşumlarıyla birlikte incelenmiştir. Bu inceleme, günümüz uzlaşımlarıyla geçmişi algılama, böylelikle bir yanılsamaya düşme tehlikesi göz önünde bulundurularak yapılmıştır. Kariye'nin yapıldığı dönemde sanat olma amacından farklı bir amacı vardı. Bugün biliyoruz ki; sanat, kendisi çıkış noktası oluyorsa `sanat` olarak tanımlanabiliyor. Sonuç olarak, yapının içindeki betimlemelerin bir temsili resim düşüncesiyle, zamanının izleyicisi ile buluştuğunu; bir yapı veya yapıtların amaçları ve işlevleri değiştirildiklerinde algılamamızın da değiştiğini bilmekteyiz.
dc.description.abstractV SUMMARY This study is composed of the efforts strived for the reconsideration of the place of Kariye monument-structure within the historical changes in respect of the aim of the study. In respect of methods, Kariye Museum has been studied in a complete form together with its iconographical and technical formations since its foundation so far. This study has been based on the perception of the past with today's current considerations and approaches. Therefore, the danger of misunderstanding and illusion has been taken into consideration. Kariye had a specific purpose different from artistic aims in the period of its foundation. Nowadays, we know that the art can only be identified as `art` in case that the aim of art is the starting point of any work. As a consequence, we are aware of the facts that the descriptions within the structure meet with the viewers of the contemporary period on the basis of representative pictures and drawings; and that our perception changes when the purposes and functions of a structure or works of art change.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüzeciliktr_TR
dc.subjectMuseologyen_US
dc.subjectSanat Tarihitr_TR
dc.subjectArt Historyen_US
dc.titleTarihsel değişim içinde Kariye Müzesi
dc.title.alternativeThe Museum of Kariye in historical change
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentResim Anasanat Dalı
dc.subject.ytmFresko techniques
dc.subject.ytmKariye Museum
dc.subject.ytmMosaic technique
dc.subject.ytmByzantine art
dc.identifier.yokid108036
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid106870
dc.description.pages53
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess