Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, Cevat
dc.contributor.authorÇatkin, Selim
dc.date.accessioned2020-12-30T07:39:14Z
dc.date.available2020-12-30T07:39:14Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/489754
dc.description.abstractÖZET Bu çalışma, camın bir sanat nesnesi olarak kullanılmasını tarihsel bir bakışla incelemektedir. Bu inceleme yapılırken birinci bölüm `Camın Tarihi` ana başlığı altında ele alınmıştır. Bu bölümde `Materyal Olarak Cam` başlığı altında, canım bir materyal olarak tarih içindeki varlığı incelenmektedir. Ardından `Kimyasal Bileşimlerine Göre Cam Çeşitleri` başlığı altında camın kimyasal içeriğinden bahsedilmiştir. `Camın Kullanım Alanları` başlığı altında camın bazı önemli kullanım alanları, `Cam Boncuklar`, `Apothecary/Tıbbi Cam`, `Şişeler`, `Kristal(Flint) Cam`, `Mimaride Cam` ve `Optik Alanda Cam` alt başlıklarıyla anlatılmıştır. `Sanat Malzemesi Olarak Cam` başlığı altında ise, camın sanatsal anlamda kullanılışı `Tarihde Camın Sanatsal Kullanımı`, `Amerika Kıtasında Cam`, `İtalya'da Cam`, `İslam Dünyasında Cam`, `Uzakdoğuda Cam` alt başlıklarıyla anlatılmış, bu sırayı takip eden `Bazı Özgün Tasarımlar` başlığı altmda da tarih içinde önemli yerleri olan, bulundukları coğrafyaya, yapıldıkları tekniklere ve onları tasarlayan kişilere göre değerler kazanan bazı cam tasarımları `Barolac Cam`, `Bubble/Kabarcıklı Cam`, `Art Deco Cam`, `ArtNouveau Cam`, `Amberina Cam`, `Arts and Crafts/Sanat ve Zanaat` ve `Uranyum Cam` alt başlıklarıyla anlatılmıştır. `Vitrayın Tarihi` başlığı altında vitrayın günümüze kadar süregelen gelişimi tarihsel olarak incelenmiştir. Sonrasında ise `Çağdaş Cam Sanatı` başlığı altında, günümüz çağdaş cam sanatı ile ilgili `Studio vııGlass/Stüdyo Camı` ve `Sanatsal İfade Biçimi Olarak Cam` konulan incelenmiştir. ikinci bölümde, `Cam Yapım Teknikleri` ana başlığı altında `Renkli Cam Tekniği`, `Tiffany` ve `Kurşunlu Vitray` alt başlıklarıyla teknik açıdan ele alınmıştır. Sonrasında `Sıcak Cam` başlığı altında `Casting/Dökme`, `Core Forming/Merkez Kalıp Biçimlendirme'V'Millefiori/Binçiçek Yöntemi`, `Pres Yöntemi`, `Glass Blowing/Ufleme Yöntemi`, `Basit Cam Yapımı` ve `Fırınlar` alt başlıklarıyla bu sıcak cam yapım tekniklerinden bahsedilmiştir. `Soğuk Cam` başlığı altında da `Aşındırmalar` alt başlığıyla soğuk cam üzerine yapılan farklı aşındırma teknikleri `Kumla Aşındırma`, `Taşla Aşındırma`, `Cutting/Kesme`, `Engraving/Oyma`, `Wheel Engraving/Dikey Disklerle Oyma`, `Asitle Aşındırma`, `Tutkalla Aşındırma`, `Stippling/Pürüzlendirme` ve `Ses Dalgasıyla Aşındırma` başlıkları altında anlatılmıştır. Üçüncü bölümde, cam sanatı tarihinde gerek geleneksel, gerekse çağdaş cam yapımı anlayışıyla özel bir yeri olan Çek camı, `Cam Sanatında Bir Ekol; Çek Camı` başlığı altında `Çek Camı ve Çek Cam Sanatçılarına Tarihsel Bir Bakış`, `Bohemya Camı` ve `Libensky ve Brychtova'nın Başarısı ve Döküm Merkezleri` alt başlıklarıyla anlatılmıştır. vmDördüncü bölümde, `Camda Önemli Odaklar` ana başlığı altında `Cam ve Kristal Heykeli Sergileri`, `Çağdaş Cam Sanatı Galerileri ve Müzeleri` ve `Bazı Önemli Cam ve Kristal Üreticileri` alt başlıklarıyla camın sanat nesnesi olarak sunulduğu müze ve galerilerden, önemli cam ve kristal üreticilerinden ve uluslararası cam ve kristal sergilerinden bahsedilmiştir. `Cam ve Kristal Heykeli Sergileri` başlığı altında `Holding Light, Austin Sanat Müzesi`, `Kanazawa Uluslararası Cam Yarışması Sergileri`, `Avrupa Topluluğu Ülkelerinden Çağdaş Kristal ve Cam Heykeli Sergileri` ve `Glass of the Sultans, Corning Cam Müzesi ve Metropolitan Müzesi, New York` sergilerinden bahsedilmektedir. `Çağdaş Cam Sanatı Galerileri ve Müzeleri` başlığı altında ise, `Habatat Galerileri` ve `Corning Cam Müzesi` ele alınmıştır. `Bazı önemli Cam ve Kristal Üreticileri` başlığı altında ise, `Val Saint-Lambert-Belçika (Kristal Üreticisi)`, `Saint-Louis-Fransa (Kristal Üreticisi)`, `Bagley's Cam İşletmeleri-İngiltere`, `Bimini Cam Fabrikası- Avusturya`, `Davidson's Cam İşletmeleri-İngiltere`, `Orrefors Cam Firması- İsveç`, `Baccarat-Fransa` ve `Daum (Fransa Kristal Şirketi)` anlatılmıştır. Beşinci bölümde, `Tarihten Günümüze Cam Sanatçıları` ana başlığı ile `Avrupalı Cam Sanatçıları` ve `Amerikalı Cam Sanatçıları` alt başlıkları altında çoğunlukla çağdaş cam sanatı alanından seçilmiş ve ülkeler bazında ele alınmış sanatçılara ait bilgiler verilmiştir. Bu sanatçılar, `Avrupalı Cam Sanatçıları` başlığı altmda `Almanya`; `Kari R. Berg`, `Udo Edelmann`, `Florian Lechner` ve `Erwin Eisch`, `Belçika`; `Jean Pire`, `Nihat Demir`, ıx`Miloslava Wyckmans-Svobodova`, `Jean-Marie Geron` ve `Giampaolo Amoruso`, `Fransa`; `Emile Gaile`, `Serge Schultz`, `Antoine Leperlier`, `Rene Lalique` ve `Alain Begau`, `Çek Cumhuriyeti`; `Yan Zoritchak`, `Zdenek Lhotsky`, `Stanislav Libensky-Jaroslava Brychtova` ve `Pavel Molnar`, `Hollanda`; `Richard Meitner`, `Bert Van Loo` ve `Willem Heesen`, `İngiltere`; `Peter Layton`, `Colin Reid`, `David Taylor` ve `Charles Bray`, `İtalya`; `Archimede Seguso`, `Lino Tagliapietra`, `Alfredo Barbini` ve `Krystyna Schwarzer Litwornia`, `Bulgaristan`; `Latchezar Boyadjiev`. `Amerikalı Cam Sanatçıları` başlığı altında ise, `Dale Chihuly`, `Steven Weinberg`, `Dan Dailey`, `William Morris`, `Josiah McElheny`, `Christopher Wilmarth` ve `Louis C. Tiffany` Altıncı bölümde, `Türkiye'de Cam ve Cam sanatı` ana başlığı altında `Türklerde Cam`, `Kurşunlu Vitray` ve `Günümüz Cam Sanatından Bazı İsimler` alt başlıklarıyla, tarihsel olarak Türklerde cam yapımından, kurşunlu vitraydan ve kendilerini camla ifade eden bazı Türk sanatçılarından bahsedilmiştir. Bu bölümde `Türklerde Cam` başlığı altında `Çeşmibülbül` ve `Camaltı Resimleıf'alt başlıklarıyla Türklerde geleneksel özgün cam resimleri ve cam yapım tekniklerinden, `Kurşunlu Vitray` başlığı altında ise, `Geleneksel Kurşunlu Vitray` ve `Cam Resminde Bauhaus Yaklaşımı` alt başlıklarıyla Türkiye'deki kurşunlu vitray yapımına gerek geleneksel yapı içinde gerekse Bauhaus yaklaşımı içinde değinilmiştir. `Günümüz Cam Sanatçılarından Bazı İsimler` başlığı altmda ise, `Nihat Demir`, `ÖnderKüçükerman`, `Cenan Uyanusta` ve `Ersun Özken` alt başlıklarıyla camı sanat nesnesi olarak kullanan bazı Türk sanatçılarına değinilmiştir. Bu çalışmanın sonuç bölümünde ise, cam hakkında nesnel, tarihsel ve sanatsal anlatımlarla, camın bugünkü çağdaş sanat içindeki yeri ve bir sanat nesnesi olarak önemi vurgulanmaktadır. xı
dc.description.abstractSUMMARY This study analyses the use of glass as an art material with a historical point of view. While studying this, the first section is named `The History of Glass`. In this section, under `Glass as a Material`, the existence of the history of glass is investigated. Next, under `Types of Glass Acoording to Chemical Compositions` the chemical contents of glass are described. Under `The Fields of Glass in Use`, some important fields of glass are investigated under the subheadings `Glass Beads`, `Apothecary Glass`, `Bottles`, `Flint Glass`, `Glass in Architecture` and `Glass in Optics`. Under `Glass as an Art Material`, the use of glass in art is expressed under the subheadings `The Artistic Use of Glass in History`, `Glass in America`, `Glass in Italy`, `Glass in Islamic World` and `Glass in Far East`. Next, under the mainheading `Some Authentic Designs`, various glass designs that have important places in history and have gained value according to the location, techniques and designers, are expressed under `Barolac Glass`, `Bubble Glass`, `Art Deco Glass`, `Art Nouveau Glass`, `Amberina Glass`, `Arts and Crafts` and `Uranium Glass`. Under `The History of Stained Glass`, the development of stained glass which has continued up to today is chronologially investigated. Next, under `Contemporary Glass Art`, concerning today's contemporary glass `Studio Glass` and `Glass as an Artistic Expression` are investigated. XllIn the second section, under `Glass Making Techniques`, `Stained Glass Technique` is technically described with `Tiffany` and `Stained Glass`. Next, under `Hot Glass`, the hot glass techniques, `Casting`, `Core Forming`, `Millefiori`, `Pressing`, `Glass Blowing`, `Simple Glass Making` and `Furnaces` are described. Under `Cold Glass`, various abrasion techniques that are applied on cold glass surfaces are described under `Abrasions` which are `Sand Blasting`, `Engraving`, `Wheel Engraving`, `Acit Etching`, `Glue Etching`, `Stippling` and `Ultra-Sonic Abrasion` In the third section, under `A Trend in Glass Art; Czech Glass`, Czech glass which has an exceptional place both in contemporary and traditional glass making in the history of glass art is expressed under the subheadings `A Historical Point of View on The Czech Glass and The Czech Glass Artists`, `Bohemian Glass` and `The Accomplishment of Libensky and Brychtova and Casting Centres`. In the fourth section, under the main heading `The Focal Points in Glass`, the museums and the galleries that glass is presented as an art material, some important glass and crystal producers and the international glass and crystal exhibitions are expressed under `Glass and Crystal Sculpture Exhibitions`, `The Contemporary Glass Art Galleries and Museums` and `Some Important Glass and Crystal Producers`. Under the main heading `Glass and Crystal Sculpture Exhibitions`, `Holding Light, Austin Museum of xiuArt`, `The International Exhibition of Glass Kanazawa`, `Contemporary Crystal and Glass Sculpture Exhibitions from the Countries of the European Community` and `Glass of the Sultans, The Corning Museum of Glass and The Metropolitan Museum, New York` are expressed. Under `The Contemporary Glass Art Galleries and Museums`, `Habatat Galleries` and `The Corning Museum of Glass` are mentioned. Under `Some Important Glass and Crystal Producers`, `Val Saint Lambert Belgium (Crystalworks)`, `Saint Louis France (Crystalworks)`, `Bagley's Glassworks-England`, `Bimini Glass Factory- Austria`, `Davidson's Glassworks-England`, `Orrefors Glassworks-Sweden`, `Baccarat-France` and `Daum (French Crystal Company)` are expressed. In the fifth section, under `Glass Artists from History to the Present`, the information of the artists chosen from mostly the field of contemporary glass art and based on certain countries are given under `European Glass Artists` and `American Glass Artists`. These artists are given under the heading `Germany`, `Karl R. Berg`, `Udo Edelmann`, `Florian Lechner` and `Erwin Eisch`, under the heading `Belgium`, `Jean Pire`, `Nihat Demir`, `Miloslava Wyckmans-Svobodova`, `Jean-Marie Geron` and `Giampaolo Amoruso`, under the heading `France`, `Emile Gaile`, `Serge Schultz`, `Antoine Leperlier`, `Rene Lalique` and `Alain Begau`, under the heading `Czech Republic`, `Yan Zoritchak`, `Zdenek Lhotsky`, `Stanislav Libensky- Jaroslava Brychtova` and `Pavel Molnar`, under the heading `Holland`, xiv`Richard Meitner`, `Bert Van Loo` and `Willem Heesen`, under the heading `England`, `Peter Layton`, `Colin Reid`, `David Taylor` and `Charles Bray`, under the heading `Italy`, `Archimede Seguso`, `Lino Tagliapietra`, `Alfredo Barbini` and `Krystyna Schwarzer Litwornia`, under the heading `Bulgaria`, `Latchezar Boyadjiev`. Finally under `American Glass Artists`, `Dale Chihuly`, `Steven Weinberg`, `Dan Dailey`, `Wuliam Morris`, `Josiah Mcelheny`, `Cristopher Wilmarth` and `Louis C. Tiffany`. In the sixth section, under the main heading `Glass and Glass Art in Turkey`, Turkish glassmaking, stained glass and some Turkish artists expressing themselves with glass are chronologially expressed under `Turkish Glassmaking`, `Stained Glass` and `Some Names from Today's Glass Art`. In this section, Turkish traditional authentic glass paintings and glassmaking are described under `Turkish Glassmaking` under the subheadings `Çeşmibülbül` and `Camalti Paintings`. Under `Stained Glass`, the stained glass in Turkey is expressed both in traditional and contemporary forms under the subheadings `Traditional Stained Glass` and `The Bauhaus Approach in Stained Glass`. Under `Some Names from Today's Glass Art`, information is given about some Turkish artists using glass as an art material under the subheadings `Nihat Demir`, `Önder Küçükerman`, `Cenan Uyanusta` and `Ersun Özken` XVIn the last section of this study, with materialistic, historical and artistic expressions about glass, the place of glass in today's contemporary art and its importance as an art material are emphasized. xvien_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleCamın sanatsal yorumu
dc.title.alternativeThe Artistic interpretation of glass
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentResim Anasanat Dalı
dc.subject.ytmnull
dc.subject.ytmGlass
dc.subject.ytmGlass art
dc.subject.ytmStained glass art
dc.subject.ytmArtists
dc.identifier.yokid106992
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid106645
dc.description.pages261
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess