Show simple item record

dc.contributor.advisorGürsel, Barbaros
dc.contributor.authorAkova, Duygu Nazli
dc.date.accessioned2020-12-30T07:34:36Z
dc.date.available2020-12-30T07:34:36Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/488458
dc.description.abstractMekanik özelliklerle donatılmış teknolojik bir sanat dalı olan fotoğraf, günümüzde dijital teknolojinin gelişimiyle, yaratıcılıkta sınır tanımaz bir boyuta ulaşmıştır. Çeşitli manipülasyon yöntemleriyle, fotoğrafçının seçimlerine ve bakış açısına dayalı olan fotoğraf gibi öznel bir yaratıyı gerçek olmaktan daha uzak hale getirmek, bugünkü koşullarda kolaylaşmıştır. Objektif olmayan, yanlı görüntülerin yanı sıra Hıristiyan tasvirlerinden bugüne dek süre gelen kan ve vahşet içerikli görüntüler, izleyicilerin görsel algısına zamanla yerleştirilmiş ve insanlar tarafından günden güne kanıksanmıştır. Objektif olmayan, gerçek dışı, çoğunlukla da şiddet içerikli fotoğrafların yaygınlaşmasıyla görsel algı bambaşka bir boyut kazanmaktadır.Günümüzde gazete, dergi, televizyon gibi kitle iletişim araçlarının neredeyse tamamında fotoğraf kullanılmaktadır. İlk çağlardan beri yazıya göre daha kolay algılanan görsel malzemelerden biri olması nedeniyle, fotoğrafın gerçekliği, tüm bu gelişmelere ve manipülasyon yöntemlerine rağmen çoğu görsel malzemeden daha çok inanılırlığını sürdürmektedir. Savaş fotoğrafları, özellikle gazete gibi haber içerikli yayınlarda adeta haber metnini destekleyen bir kanıt gibi kullanılmaktadır. Ancak teknolojinin gelişimiyle bu inandırıcılık, yerini şüpheye bırakmıştır. Her ne kadar şüpheyle yaklaşılsa da ?gerçek? olduğuna dair yaygın bir inanışa sahip olunan fotoğraf, alt yazının da desteğiyle izleyicileri yönlendirmeyi başarmaktadır.Bu çalışmada, sanatsal bağlamda gerçekliğin gelişimi ışığında belgesel fotoğraf ve savaş fotoğraflarının gelişim süreci; savaş fotoğrafları üzerinde çeşitli bilgisayar programları, kurgulama yöntemleri, fotoğrafçının bakış açısı ve kadraj seçimi gibi uygulanan manipülasyon teknikleri ile iktidar ve medyanın kitleleri yönlendirme biçimi olarak gösterilebilecek propagandanın savaş fotoğraflarının gerçekliğine etkisi incelenecektir.
dc.description.abstractPhotography, which is a branch of art endowed with mechanical properties, nowadays has reached a stage where there is no boundary in terms of creativity. Bringing a subjective creation like photography, which is based on the choices and perspective of the phographer, far from reality has become easer in present-day conditions. It has been easier to estrange photography, which is a subjective form of creation based on the choices and perspective of the artist, from the sense of reality by means of various manipulation methods. Apart from non-objective and partial ones, images containing blood and violence since Christian depictions until today have gradually been established in the visual perception of the audience and inured by them. With the popularization of non-objective, unrealistic and generally violent photographs, visual perception has taken on a completely different dimension.Today, photography is used in almost all of the mass media such as newspapers, magazines and television. Due to the fact that it has been one of the visual materials which are easier to comprehend compared to writing, reality of photography sustains its credibility more than visual materials despite such developments and manipulation methods. War photographs are used as a means to support the news text especially in the newspapers which contain current news However, this credibility is replaced with suspicion with the development of technology. Photography, which is commonly believed to be ?real? although people somehow approach it with suspicion, achieves to guide the audience with the support of subtitles.In this study, development process of documentary photography and war photography in the light of reality in artistic context, influences of manipulation techniques such as various computer programmes, editing methods, photographer?s perspective, choice of frame and propaganda, which can be shown as media and power?s tool for manipulating the masses, on the reality of war photographs.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatlarıtr_TR
dc.subjectPerforming and Visual Artsen_US
dc.titleSavaş fotoğrafında gerçeklik
dc.title.alternativeReality of war photography
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFotoğraf Anasanat Dalı
dc.subject.ytmReality
dc.subject.ytmPhotography
dc.subject.ytmWar
dc.subject.ytmPhoto journalism
dc.subject.ytmPhotography art
dc.identifier.yokid414156
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid303106
dc.description.pages207
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess