Show simple item record

dc.contributor.advisorYazıcı, Rıfat
dc.contributor.authorİnan, Gürol
dc.date.accessioned2020-12-30T07:29:00Z
dc.date.available2020-12-30T07:29:00Z
dc.date.submitted1989
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/487441
dc.description.abstractÖZET Bilgisayarda üretilen üç boyutlu görüntünün, gerçek üç boyutlu algı sağlayabilmesi için, bir dizi işlemlerden ge çirilmesi gerekir. Bunlardan en önemlilerinden biri, görün meyen çizgi ve yüzeylerin görüntüden çıkarılması işlemidir. Bu çalışmada, üç boyutlu yüzey üretim teknikleri konu sunda karşılaştırmalı olarak genel bilgi verilmiştir. Eğri yüzeyler üzerine uygulanacak görünmeyen çizgi görünmeyen yüzey yöntemleri için B-Spline tekniğinin neden seçildiği ayrıntılarıyla açıklanmıştır. Görünmeyen çizgi görünmeyen yüzey sorununa iki temel yaklaşım verilmiş, bunların birbirlerine göre üstünlükleri, özellikle hız ve duyarlılık açısından irdelenmiştir. Bili nen yöntemler bu iki yaklaşıma göre sınıflandırılmıştır. Uçuş simulatörlerinde kullanılmak üzere en etkin ve hızlı yöntemin bulunması için, bilinen yöntemler üzerinde ayrıntılarına inilerek araştırma yapılmıştır. Yöntemler ele alınırken örneklerle açıklanmış üzerinde uygulama yapılan yöntemler, alınan çıktılarla birlikte sunulmuştur. Her seferinde yeni düşünce temelleri atılmıştır. Bu düşüncele rin ışığında yeni yaklaşımlar sunulmuştur. Yöntemlerin bir birlerine göre üstünlükleri ve sakıncaları verilmiştir. Sonuç olarak uygulamanın türünün, görüntüyü oluşturan öğelerin, soruna görüntü uzayında veya nesne uzayında yak laşmanın, arzulanan duyarlılığın, çalışılan sistemin dona nımsal özelliklerinin, seçilen yöntemin hızını ve güveni lirliğini etkilediği yargısına varılmıştır. Bu çerçevede, çözüme yönelik öneriler sunulmuş ve ge lecekte bu konuda daha neler yapılabileceği hakkında genel bilgi verilmiştir.
dc.description.abstractSUMMARY The three-dimensional images produced by the computer should undergo some processes for a realistic three- dimensional feeling. One important type of these processes is the removal of the hidden lines and hidden surfaces from the image. In this study, a comparative evaluation of the techniques of three-dimensional computer image generation is given. The choice of the B-Spline technique for the hidden lines and hidden surfaces in curved surfaces is justified by a detailed explaination. Two basic approaches to the hidden line-surface problem are given and the relative merits of these aproaches concerning resolution and speed are investigated. Available methods are classified in line with these approaches. To achieve the most effective and the fastest method to be used in flight simulators, available mathods are studied to a great detail. Methods are explained by examples and application outputs are included. Each time news thought basis are established. In the light of these new approaches are compaired to each other depending on their pros and cons. As a result, it can be concluded that the speed and the reliability of the methods are effected by the followings : * type of the application * elements of the image to be generated * approach to the problem in image space or object space * expected resolution * the hardware particulars of the system utilised Consequently, proposals for solution are developed and a general light of future work is described.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectElektrik ve Elektronik Mühendisliğitr_TR
dc.subjectElectrical and Electronics Engineeringen_US
dc.titleÜç boyutlu bilgisayar görüntülerinde görünmemesi gereken çizgi ve yüzeylerin görüntüden çıkarılması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid6568
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid6568
dc.description.pages86
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess