Kuma oturan ve merkezi yüklenen model yüzey şerit temellerde taşıma gücü genişlik ilişkisi
dc.contributor.advisor | Uzuner, Bayram Ali | |
dc.contributor.author | Tan, Özcan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T07:28:58Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T07:28:58Z | |
dc.date.submitted | 1989 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/487437 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu çalışmada düzlem deformasyon( plain strain) koşullarında, kuma oturan değişik geniş likteki yüzey şerit temellerin taşıma gücü-genişlik ilişkisi, kumun erki ve gevşek olması du rumlarında deneysel olarak araştırılmıştır. Deney düzeni; 0.1 Om iç genişlikte, Û.385m de rinlikte, 0.675m uzunlukta ve yan duvarları 8 mm camdan olan bir tank ile 4cm, 6c m ve 8c m genişlikteki ahşap model şerit temeller ve yükleme için yararlanılan Uç eksenli aletten oluş maktadır. Kuru kum tanka, tankın üzerine yerleştirilen bir ahşap kum serme tankının tabanın daki deliklerden yağdı rılarakCsı ki durum) veya tank genişliğindeki ince ve uzun aralığa sahip özel bir huniden akıtılarak(gevşek durum) yerleştirilmiştir. Dneylerde kullanılan kum OF(TRABZON) sahil kumu olup, maksimum veminimum kuru birim hacim ağırlıkları sırasıyla; V[Cmax=1.655gr/cm3, Y^ j* 1.358 gr/cm3 bulunmuştur. Deneylerde iki türsıkılık(Dr=0.80 (sıkı) ve Dr=0.185(gevşek)) kullanılmıştır. Her iki tür sıkılıktaki kumun içsel sürtünme açılarının 0,=4O.4(sıkı) ve 02»28.2(gevşek) olduğu kesme kutusu deneyleri ile bulunmuştur. Merkezi yüklenen ve genişlikleri 4cm, 6emve 8cm olan model şerit temellerle altı (6) tür deney yapılmış olup, her bir tür deney üç<3) kez tek rarlanarak toplam onsekiz( 18) deney yapılmıştır. Deney sonuçlarının güvenilirliği (tekrar lanabilirimi), tekrarlanan deneylerin her bir tür için hemen hemen aynı sonuçları vermesi ile gösterilmiştir. Deney sonuçlarından, kuma oturan ve merkezi yüklenen yüzey temeller için, taşıma gücü-genişlik ilişkisinin doğrusal(lineer) olduğu görülmektedir. Bu bulgu mevcut teorilerle ve daha önceki deneysel çalışmalarla da uyum içindedir. Kırılma yüzeyleri, kırılma biçimleri vb. diğer hususlarda önceki çalışmalarla uyumiçndedir. Deneysel olarak bulunan taşıma gücü katsayısı (Ny), teorik olarak hesap edilen taşıma gUcü katsayısından büyük çıkmaktadır. Diğer başka araştı rmacılarca davar olan bu sonuca göre teor iler fazlaca güvenli (emniyetli, muhafazakar) taraftadır. Bunun ise, ekonomiklik koşulu ile biraz çeliştiği açıktır. Bu uyumsuzluğun ya teorilerden veya içsel sürtünmü açısının belirlenmesinden kaynaklandığı sanılmaktadır. Bu uyumsuzluğun daha kapsamlı çalışmalarla aydınlatılması ge rekmektedir. | |
dc.description.abstract | SUMMARY in this work; the relationship between bearing capacity and footing width was investigated experimentally for centrally loaded model atrip surface footings on 3and under plane strain and dense and loose conditions. Experimentally system consists of a tank; 8mm glass side walled, 0.10m inside length, 0.385m inside depth, 0.675m inside length and wood model strip footings with different widths(4em, 6cm, 8cm) and triaxial compression machine used for loading. Dry sand, was deposited in the tank by raining from the base holes of the above reservoir tank(dense state) or by flowing fromslot of a special funneKloose state) which has the same width(0.1 Om) as the tank. The sand used in the tests, was OF(TRABZQN) coastal sand which has maximum and minimum dry unitweigth respectively; Vdmaxa1i,559/cm3' YdmjnB1-358g/crn3 In the experiments two kind of densities (Rotative density, Dr»0.80; internal friction angle, 0j=4O.4 (dense state) and Dr=0.185; 02a28.2 (loose state)) were used. Six kind of tests were performed with centrally loaded model strip footings at 4cm, 6cm, 8cm widths and every kind of test was repeated three times. The reproducibility of experimental conditions and test results were shown by obtaining almost the same results from repeated tests of the same kind. it was found from the results of the tests that the relationship between bearing capacity (ultimate) and footing width was linear for centrally loaded surface strip footings on sand. This finding is in agreement with ahe existing theories and the previous experimental works. The ot her features like failure planes, failure modes, etc. are also in agreement with the previous works. it was found that the experimental bearing capacity valuesOn other words, Ny bearing ca pacity factors) are bigger than the values given by the existing bearing capacity theories. Accor ding to this result conformed by the previous researchers, the existing bearing capacity theories are on the conservative safe side, it Is obvious that this conflicts with the condition of being economical, it is believed that thi disagreement is due to either from theories or the determi nation of the internal friction angles used. This disagreement by further comprehensive works. ¥1 | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İnşaat Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Civil Engineering | en_US |
dc.title | Kuma oturan ve merkezi yüklenen model yüzey şerit temellerde taşıma gücü genişlik ilişkisi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.identifier.yokid | 7024 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 7024 | |
dc.description.pages | 69 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |