İki motor arasında yük dengeleme
dc.contributor.advisor | Ulutaş, Mustafa | |
dc.contributor.author | Özcan, Halkan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-30T07:21:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-30T07:21:47Z | |
dc.date.submitted | 1997 | |
dc.date.issued | 2020-12-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/486300 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu çalışmada, aynı hat üzerinde dönen iki doğru akım motor için yük dengeleme koşullan incelenmiştir. Yardımcı motorun alan akımını kontrol eden bilgisayar programı geliştirilmiştir. Sistemin mekaniksel ve elektriksel benzetimi yapılarak bu program denenmiştir. Bu program oluşturulmasında,transfer fonksiyonunun sonucunu görebilmek için bulanık mantık teoremi kullanılmıştır. Doğru akım motorların modellenmesinde birinci dereceden lineer denklemler elde edilmiştir. Diferansiyel denklemlerin çözümünde dördüncü dereceden Runge- Kutta metodu kullanılmıştır. Yükteki ani artış ve azalmalarda bulanık mantık ile yardımcı motorun alan akımı ayarlanarak yük dengeleme yapılmıştır. Diğer programda ise A/D çevirici ile armatür akım örnekleri alınarak bulanık mantığa denetleyiciye uygulanmıştır. Bulanık mantık denetleyiciden yardımcı motorun alan akımı elde edilmiş ve D/A çevirici ile yardımcı motor alam sürülmüştür. Anahtar Kelimeler : Runge - Kutta metodu, Yük dengeleme, Alan akımı, Bulanık mantık, Armatür akımı V | |
dc.description.abstract | SUMMARY LOAD BALANCE ON MOTORS The conditions in order to load balance two identical DC motors driving the same load are investigated in this study. A digital controller with appropriate drive electronics is designed to drive the field winding of the slave motor. The algorithm of the controller is tested in a simulation to minimize the electrical and mechanical risks involved in unbalanced loading of two DC motors. The algorithm of the controller is based on the fuzzy sey theory to minimize the transient response time. System of first order lineer differantial equations is used to model the coupling of the DC motors. A four point Runge- Kutta method is employed for the solution of the differantial equations. The simulation is run for a set of load functions. Step increment and decrement of the function represents changing load conditions. The step response of the system proved that the fuzzy logic controller can effectively be utilized to balance the load of two identical motors by adjusting the field current of the slave motor. Another version of the fuzzy controller algorithm with inputs from a multi channel A/D converter which samples the armure currents of the of the motors and output to a D/A convertor which drives the field winding of the slave motor is developed but not tested. Key Words :Fuzzy logic controller, Four point Runge-Kutta method, Field current, Load balance, Armature current VI | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Electrical and Electronics Engineering | en_US |
dc.title | İki motor arasında yük dengeleme | |
dc.title.alternative | Load balance on motors | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-03 | |
dc.contributor.department | Elektronik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Direct current motors | |
dc.subject.ytm | Load balancing | |
dc.identifier.yokid | 66905 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 66905 | |
dc.description.pages | 64 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |