Show simple item record

dc.contributor.advisorDurmuş, Ahmet
dc.contributor.authorUstaoğlu, İhsan Levent
dc.date.accessioned2020-12-30T07:20:44Z
dc.date.available2020-12-30T07:20:44Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2020-12-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/486103
dc.description.abstractÖZET Bilindiği gibi, düşey yükler altında oldukça iyi davranış gösteren betonarme çerçeve sistem yapılar, yatay yüklere karşı aynı başarıyı gösterememektedirler. Teknik ve teknolojideki gelişmelerle birlikte, özellikle inşaatları giderek yaygınlaşan betonarme yüksek yapıların, düşey yükler yanında önem kazanan yatay yüklere karşı da emniyetlerinin sağlanmasının gerektiği açıktır. Türkiye'de, betonarme yapıların yatay yüklere karşı emniyetlerini sağlayabilmek için genellikle betonarme perdeler kullanılmaktadır. Betonarme perdeler yatay yüklere, özellikle depreme karşı belki de en etkili olan taşıyıcı sistemlerdir. Ancak bunların, ekonomik olmamak, yapıyı ağırlaştırmak suretiyle deprem yüklerini artırmak ve çok rijit olmalarından dolayı kesme kuvvetlerinin büyük bir kısmım almak suretiyle yapı bütünlüğünün emniyetini sağlayamamak gibi bir takım sakıncaları da bulunmaktadır. Betonarme çerçeve sistem yapıların ise genellikle yeterli rijitliğe sahip olmadığı bilinmektedir. Bu yapıların rijitliklerini artırmak için betonarme perdelere bir seçenek olarak çerçeve boşluklarına basınç ve çekmeye dayanımlı köşegen elemanlar ilave etmenin de uygun olabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, söz konusu köşegen elemanların çerçeve sistem yapı davranışına etkilerini araştırmaktan ibarettir. Bu amaçla birinci bölümde bazı taşıyıcı eleman ve sistemler hakkında temel bilgiler, çerçeve sistem yapıların kargir ve betonarme dolgu duvarlar ya da köşegen elemanlarla güçlendirilmesine ilişkin temel analitik hesap yöntemleri verilmekte ve daha sonra gerçekleştirilmiş olan bazı çalışmalardan söz edilmektedir. İkinci bölümde çalışmanın amacı doğrultusunda köşegen elemansız, bir köşegen elemanlı ve iki köşegen elemanlı çerçevelerin yatay ve düşey yükler altındaki deneysel ve teorik davranışları karşılaştırmak olarak verilmektedir. Üçüncü bölümde bu çalışmalardan elde edilen bulgular irdelenmektedir. Çalışmanın bütününden çıkartılan bazı sonuçlar ve öneriler ise dördüncü bölümde özetlenmekte ve bu son bölümü kaynaklar listesiyle birim şekildeğiştirme ölçerlerine ilişkin bir ek bölüm ve yazarın özgeçmişi izlemektedir. Elde edilen sonuçlar, köşegen elemanların çerçeve sistem yapıların yatay ve düşey yüklere karşı rijitliklerini dolayısıyla da göçme yüklerini artırdığını, deprem davranışlarını iyileştirdiğini ve böylece bazı durumlarda betonarme perdeler yerine kullanılmalarının daha iyi olabileceğini göstermektedir. Anahtar kelimeler: Köşegen eleman, kargir dolgu duvar, betonarme dolgu duvar, davranış üzerine etki, çerçeve sistem yapılar, betonarme. VSUMMARY EFFECTS OF DIAGONAL BRACING ELEMENTS ON BEHAVIOURS OF REINFORCED CONCRETE FRAME STRUCTURES It is known that reinforced concrete moment-resisting frame structures can not resist to horizontal loads as well as they do to vertical loads. It is obvious that the safety of the high-rise structures, which are commonly constructed due to the development in technique and technology, against horizontal loads as well as vertical loads should be provided. In Turkey, reinforced concrete shear walls are usually used to provide the safety of buildings against horizontal loads. Reinforced concrete shear walls are, maybe, the best structural systems against horizontal loads, especially earthquakes, but they unfortunately have some disadvantages. These disadventages are that they are not economic, they increase earthquake loads because of being heavy, they do not provide overall safety of the structure because of supporting the most part of the shear forces. It is also known that reinforced concrete moment resisting frame structures' rigidity are usually not enough. It is thought that adding some bracing elements into the openings of these structures, which have both compressive and tensile strength, can be a good alternative to reinforced concrete shear walls. The main purpose of this study is to search for the effects of diagonal bracing elements on reinforced concrete frame structures. For this, some basic knowledge about structural elements and systems, fundamentals of some analytical methods for streightening of frame structures with masonry and reinforced concrete infill walls or with bracing elements, and some of studies made before are given in the first chapter. In the second chapter, theoretical and experimental behaviours of moment resisting, diagonally braced and cross-braced reinforced concrete frame structures subjected to horizontal and vertical loads are given and the results of both methods are compared. In the third chapter, the results obtained in this study are examined. In the fourth chapter, the conclusions drawn from the study are given and some recommendations for further studies are made. This chapter is followed by an appendix about strain gauges. It is concluded that bracing members increase the rigidity of reinforced concrete frame structures against horizontal and vertical loads and hence their load carriying capasity. These members improve earthquake behaviours of these structures, so that they can be used as alternative members to shear walls in some cases. Keywords: Braces, masonry infill wall, reinforced concrete infill wall, effects on behaviour, frame structures, reinforced concrete. VI
dc.description.abstractSUMMARY It is known that reinforced concrete moment-resisting frame structures can not resist to horizontal loads as well as they do to vertical loads. It is obvious that the safety of the high-rise structures, which are commonly constructed due to the development in technique and technology, against horizontal loads as well as vertical loads should be provided. In Turkey, reinforced concrete shear walls are usually used to provide the safety of buildings against horizontal loads. Reinforced concrete shear walls are, maybe, the best structural systems against horizontal loads, especially earthquakes, but they unfortunately have some disadvantages. These disadventages are that they are not economic, they increase earthquake loads because of being heavy, they do not provide overall safety of the structure because of supporting the most part of the shear forces. It is also known that reinforced concrete moment resisting frame structures' rigidity are usually not enough. It is thought that adding some bracing elements into the openings of these structures, which have both compressive and tensile strength, can be a good alternative to reinforced concrete shear walls. The main purpose of this study is to search for the effects of diagonal bracing elements on reinforced concrete frame structures. For this, some basic knowledge about structural elements and systems, fundamentals of some analytical methods for streightening of frame structures with masonry and reinforced concrete infill walls or with bracing elements, and some of studies made before are given in the first chapter. In the second chapter, theoretical and experimental behaviours of moment resisting, diagonally braced and cross-braced reinforced concrete frame structures subjected to horizontal and vertical loads are given and the results of both methods are compared. In the third chapter, the results obtained in this study are examined. In the fourth chapter, the conclusions drawn from the study are given and some recommendations for further studies are made. This chapter is followed by an appendix about strain gauges. It is concluded that bracing members increase the rigidity of reinforced concrete frame structures against horizontal and vertical loads and hence their load carriying capasity. These members improve earthquake behaviours of these structures, so that they can be used as alternative members to shear walls in some cases. Keywords: Braces, masonry infill wall, reinforced concrete infill wall, effects on behaviour, frame structures, reinforced concrete. VIen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİnşaat Mühendisliğitr_TR
dc.subjectCivil Engineeringen_US
dc.titleKöşegen elemanların çerçeve sistem yapı davranışına etkileri
dc.title.alternativeEffects of diagonal bracing elements on behaviours of reinforced concrete frame structures
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-03
dc.contributor.departmentİnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmFrame system
dc.subject.ytmDiagonal elements
dc.identifier.yokid66949
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid66949
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess