Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzcan, Ali Osman
dc.contributor.authorGürsoy, Nedim
dc.date.accessioned2020-12-30T06:54:14Z
dc.date.available2020-12-30T06:54:14Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2020-12-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/479905
dc.description.abstract49 ÖZET Günümüzde öğretmenler çok zor şartlarda yaşamaktadırlar. Öğretmenlerin yaşadıkları sorunları nedeniyle eğitimin niteliği de düşmektedir. Anne-babalar çocuklarının kaliteli bir eğitim alamadığım düşünmektedirler. Ekonomik güçleri oranında çocuklarım paralı okullara vermekteler, ücretli öğretmen tutmaktadırlar ya da çocuklarım evlerinden oldukça uzakta sosyo-ekonomik yönden gelişmiş bölgelerdeki okullara göndermektedirler. Öğretmenlerin aldıkları maaş, beslenme, giyim, eğitim, ulaşım, çocuklarının bakımı, kira, yakacak ve diğer ihtiyaçlarına yetmemektedir. Büyük kentlerde ek iş yaparak hayatlarım idame ettirmeye çalışmaktadırlar. Bazen yaptıkları bu işler onların toplumdaki statülerini düşürmektedir. Ülkedeki yüksek seviyedeki eflasyon kendilerine yapılan zamları da kısa sürede eritmektedir. Öğretmenin saygınlığı azalmaktadır. Sosyal güvenlikleri sağlanamamaktadır. Devletin kendilerine yaptığı sosyal yardımlar çok yetersizdir. Örneğin: Çocuk yardımı o da iki çocuğu geçmezse 165.000 TL.chr. `Demokrasiyi öğreten öğretmenlere demokrasinin nimetlerinden yararlanmaları çok görülmektedir. `(Cemaloğlu, 1994 ). Öğretmenlik mesleğinin iş ve hayat güvenliği yok denilebilecek kadar azdır. Öğretmenler siyasal etkilerden dolayı hiç ummadıkları zamanda kendilerini başka okullarda bulmaktadırlar. Öğretmenler gelirlerinin düşüklüğünden dolayı yoksul kenar mahallelerinde olumsuz koşullarda yaşamak zorunda kalmaktadırlar. Kendilerini mesleki uğraşıya verememektedirler. Öğretmenler iştirakçisi olduğu T.C. Emekli Sandığı'nın en çok mağdur edilen kesimidir. 1,5 milyon iştirakçinin en büyük bölümünü 500.000'le öğretmenler teşkil etmektedir. Kadın öğretmenler 20 yıl, erkek öğretmenler 2550 yıl prim ödedikten sonra emekli olabilmektedirler. Öğretmenler, diğerleriyle aynı öğrenim gördükleri ve daha zor şartlarda çalıştıkları halde 12 ay çalışıp 15 ay prim yatırmış gibi emekliye ayrılanlara, 2 yıl milletvekilliği yapıp en yüksek dereceden prim yatırmamasına rağmen emekli aylığı alanlara, yüksek derecede olup bir ay sonra emekliye ayrılanlara oranla daha az emeldi maaşı almaktadırlar. Emekli Sandığı'nın külfetini öğretmenler çekmekte nimetini ise prim ödemeyenler almaktadır. Öğretmenler 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'ndan çıkarılarak yeniden düzenlenecek Öğretmen Personel Kanunu'na tabi olmalıdırlar. T.C. Emekli Sandığı'ndan ayrılarak ayrı bir Öğretmenler Emekli Sandığı kurulmalıdır. Öğretmenler aile yardımı ve işsizlik sigortası ile sosyal güvenlik şemsiyesi altına alınmalıdır. Bu araştırmada öğretmenlerin sosyal güvenlik sorunları araştırılmıştır. Bu nedenle öğretmenlere sosyal güvenlikleri ile ilgili sorular sorularak sorunları tespit edilmeye çalışılmıştır. Anketteki sorulan sorulara verilen cevaplara göre tablolar oluşturulmuştur. Tablolarda yüzde ve frekanslar belirlenmiş, yüzde dağılımları üzerinde yorumlar yapılmıştır. Öğretmenlerin sosyal güvenlikleri ile ilgili yasalar düzenlenmiş, kurumlar kurulmuştur. Ancak, yasalar da kurumlarda günün ihtiyaçlarım karşılamada çok geride kalmıştır.
dc.description.abstractABSTRACT Nowadays, teachers live under very difficult conditions. Due to the problems lived by the teachers, the quality of the education is being decreased. Moreover, parents consider that their children are not provided a qualified education. They try to register their children to private schools, or arrange private teachers, or they send their children to the schools in socio-economically developed regions, as long as their economic capacity allows. The salaries received by teachers do not satisfy the nutrition, wearing, education, transportation, care of children, rental, fuel and other necessities' cost. Especially in large cities, they try to sustain their life with additional jobs. Some of the time, the type of job decreases their status in the society. And also the high inflation rate abrades increase in salaries very quickly. All those lead to a decrease in the prestige of the teachers. Their social security is not provided. The social aids granted by the State is very puny. To illustrate this fact, child support, if not more than two, provided by the government is 165.000 Turkish Liras for each of the children. As Cemaloglu expressed in 1994: `The teachers, who teach 'democracy', are regarded as undeserved to be given the benefaction of the democracy`. The job of teaching has no job and life security. Some of the time, due to the political effects, they may find themselves in a different school unexpectedly. Because of their low income, they have to live suburban life or in ghettos under difficult conditions. Finally they find themselves in a manner in which they cannot adapt to their job, and allocate themselves to teaching. Teachers that participate in T.C. Emekli Sandigi (Superannuation Fund) are the most unjustly treated participators. The most prominent part with 500 thousand people among 1 and a half million participators is composed of teachers. The teachers, where women after 20 years, and men after 25 years premium payment, have the right to retire. Although teachers have the same education as others and work under more difficult conditions, they obtain less amount of retirement salary than those people who retire as appearing to pay 15 months premium, despite the fact that they work only 12 months; also less than those parliamentarian who getretirement salary at the highest level just after working two years for the parliament without actually paying the necessary premiums. The great expense of the Emekli Sandigi (Superannuation Fund) are covered by the teachers, while the greatest benefit of the Emekli Sandigi goes to those who do not actually pay the premium. Teachers should be excluded from the 657a Law of Government Officials (657 Devlet Memurlari Kanunu), and should be covered in the Law of Teacher Personnel which is to be reorganized. An organization of Superannuation Fund covering teachers only, isolated from T.C. Emekli Sandigi (Superannuation Fund) should be established. Teachers should be put under a social security chamber with family aid and unemployment fee. In this research, the social security problems of teachers are studied on. For this purpose, several questions related with the social security are directed to the teachers, and tried to deduce their problems. Based on the answers to the related questions several tables are constructed and analyses are made. In these tables, frequencies and percentages are determined, comments are made on the scattering of the percentages. There are the laws arranged and organizations established to support the social security of the teachers. But, both the organizations and the laws are quite away from the application and from satisfying the needs of today.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectÇalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileritr_TR
dc.subjectLabour Economics and Industrial Relationsen_US
dc.titleÖğretmenlerin sosyal güvenlik sorunlarının araştırılması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-24
dc.contributor.departmentSınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSocial security
dc.identifier.yokid61878
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid61878
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess