dc.description.abstract | Bu araştırmada, G.Kore ve Türkiye eğitim sistemleri karşılaştırmalı olarak incelenmiş, her iki ülkenin eğitim sistemlerinin özellikleri ortaya konulmuş, benzer ve farklı olan yönleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, G.Kore ve Türkiye eğitiminin tarihçesi, G.Kore ve Türkiye eğitim mevzuatı, G.Kore ve Türkiye eğitim programları ( okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim^ halk eğitimi), Türkiye ve G. Kore öğretmen yetiştirme politikası, Türkiye ve G. Kore'de, eğitim ve öğretim finansmanı konularını kapsamakta ve yalnız bu konularla sınırlı kalmaktadır. Araştırma kaynakları toplanırken Seoul, İstanbul ve Ankara ili kütüphaneleri, G.Kore Eğitim Bakanlığı ve Türkiye Milli Eğitim Bakanlığından, ilgili hocalardan, çeşitli dergi ve bültenlerden ve kültür ateşeliklerinden faydalanılmıştır. Kaynak toplama esasında, aynı konuyla ilgili iki ülkeyi ilgilendiren verilere ulaşmada zaman zaman problemler yaşanmıştır. Araştırma bulguları kısaca aşağıdaki gibi özetlenebilir : * Eğitim tarihi açısından konuya bakıldığında, her iki ülkenin de yaşadığı iktisadi, siyasi, kültürel değişimler incelendiğinde ve zorluklar sonucunda farklı gelişim aşamaları İzlediği tespit edilmiştir. Eğitim teşkilatlan açısından, her iki ülkenin de benzer bir yapıya sahip olduğu görülmektedir : Bakan, müsteşar, bakan yardımcıları, planlama, teftiş, diğer alt birimler ve taşra teşkilâtı gibi. II Okul örgütlenmesi bakımından, her iki ülkede de okul öncesi, ilk öğretim, orta öğretim, yüksek öğretim, mesleki okullar, çırak okulları gibi ortak yapılanma görülmektedir. Ancak, yüksek öğretimde G.Kore ve Türkiye'de farklı farklı iki sistem yürürlüktedir.. Eğitim sistemlerinin amaçları bakımından incelediğimizde, gerek Türkiye gerekse G. Kore'de nitelikli, bağımsız, ülkesine bağlı yurttaşlar yetiştirme 1ve üst eğitim kurumuna ve mesleğe hazırlama gibi ortak amaçların bulunduğu görülmektedir. Her iki ülkenin mecburi ders saatleri, ders programlan birbirinden farklıdır. G.Kore'de öğretmen olabilmek için lisans sonrasında da sınava girmek gerekmektedir. Ayrıca idareci olabilmek de G. Kore'de yine sınavla almakta ve daha fazla nitelik gerektirmektedir. Her iki ülkede de mesleki ve teknik eğitimin benzer özelliklere sahip olduğu görülmektedir. Halk eğitiminde ülkenin ihtiyaçları doğrultusunda kapsam bakımından bazı farklılıklara rastlanmaktadır. Finansman bakımından G.Kore ve Türkiye'yi değerlendirdiğimizde G.Kore'de devlet bütçesinden daha fazla bir payın eğitime aktarıldığı görülür. Türkiye'de ise devlet bütçesinden eğitime ayrılan pay daha azdır. Ayrıca G. Kore'de eğitim için bütçeden ayrılan pay ve velilerden toplanan katkı payları Türkiye'de toplananlara nispeten daha fazladır. | |