Show simple item record

dc.contributor.advisorOktay, Ayla
dc.contributor.authorBozkurt, Yönem
dc.date.accessioned2020-12-30T06:53:50Z
dc.date.available2020-12-30T06:53:50Z
dc.date.submitted1998
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/479791
dc.description.abstractBOLUM VI: ÖZET, SONUÇ VE ÖNERİLER Bu bölümde araştırmanın genel bir özeti yapılarak, araştırma problemine ilişkin bulguların sonuçları verilmiş ve öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır. 6.1. Özet Bu araştırmada Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki sınıf öğretmenlerinin ilkokul rehberlik uzmanlarının görevleri konusunda bilinçlilik düzeylerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin tanıtılması ve önemi, problem, ilgili araştırmalar, yöntem, bulgular ve yorum, özet, sonuç ve öneriler olmak üzere altı bölüm altında toplanmaktadır. `Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre İlkokul Rehberlik Uzmanlarının Görevleri` başlığını taşıyan araştırmada, bu genel amaç çerçevesinde, aşağıdaki sorulara cevap verilmeye çalışılmıştır: 1. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin kişisel özellikleri nelerdir? 2. Sınıf öğretmenlerinin, ilkokul rehberlik uzmanlarının görevleri ile ilgili görüşleri nelerdir? 3. Sınıf öğretmenlerinin kişisel özellikleri ile ilkokul rehberlik uzmanlarının görevlerine yönelik görüşleri arasında ilişki var mıdır?4. Sınıf öğretmenlerinin, ilkokul rehberlik uzmanlarının görevleri konusunda bilgi sahibi midirler? Amaçlarda belirtilen sorulara cevap vermek üzere yapılan araştırma, tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ilkokullarında görev yapan 200 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada, gerekli verileri toplamak üzere araştırmacı tarafından bir anket formu geliştirilmiştir. Geliştirilen anket formu konu ile ilgili tez danışmanı ve uzman rehberin görüş ve önerileri dikkate alarak hazırlanmıştır. Ankette, sınıf öğretmenlerinin kişisel bilgilerini içeren 7 soru ve ilkokul rehber uzmanların görev tanımlamalarını içeren 40 madde yer almıştır. Anket uygulaması sonucunda elde edilen veriler amaçlara uygun olarak, frekans, yüzde ve ki-kare teknikleri kullanılarak istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur. Analiz sonucu elde edilen veriler tablolarla gösterilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenlerinin ağırlıklı görüşleri dikkate alındığında; `sınav zamanlarında gözcülük yapma; okul binasını, okul yönetimini, kurallarını ve ders dışı etkinlikleri tanıtma çalışmaları yapma; okul yöneticilerine, okulun işleriyle ilgili olarak ihtiyaç duyduğu konularda yardımcı olma; tenefüslerde öğrencilerini itişip kakışmasını önlemek amacıyla nöbet tutma; öğrenmede sınıfın gerisinde kalan öğrencileri rehberlik servisine alarak sınıfın ahengini koruma; çocuğun ruh sağlığını direkt ilgilendiren anne-baba anlaşmazlıklarını çözümleme, gerektiğinde aile terapisi yapma; okulun eğitim-öğretim işlerinin aksamaması için gerektiğinde boş geçen derslere girme` dışındaki maddelerde tanımlanan işleri rehberlik uzmanının görevleri arasında görmektedirler.Sınıf öğretmenlerinin okuttukları sınıfla, rehber öğretmenin görevlerine yönelik görüşleri arasında hiçbir manidar ilişki bulunamamıştır. Bunun da sebebi olarak Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ilkokullarında, sınıf öğretmenlerinin her yıl aynı sınıfı okutmamaları ve bu konudaki görüşlerinin kolayca değişen, yani okuttukları sınıfa göre her yıl değişen görüşler olmadığından kaynaklandığı söylenebilir. Araştırmada elde edilen diğer bir sonuç da, sınıf öğretmenlerinin cinsiyetleri ile `öğrenciyi tanımaya yönelik gerekli dokümanları hazırlamalı ve öğrencilere uygulamalıdır`, `öğrencilerin toplu dosya kayıtlarım tutmalıdır`, `okul binasını, okul yönetimini, kurallarını ve ders dışı etkinlikleri tanıtma çalışması yapmalıdır`, `sınıf içi rehberlik çalışmalarında öğretmenlere bilgi vermeli ve yardım etmelidir`, `çevrede psikolojik danışma ve rehberlik yardımı veren başka kuruluşları tanımalı ve gerektiğinde öğrenci göndermelidir` ifadelerine katılma dereceleri arasında; yine sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim kurslarına katılma durumları ile `öğretmenlere, çocukların bazı problemlerinin farkına varma ve anlamada yardımcı olmalıdır` ifadesine katılma derecesi arasında manidar ilişkiler saptanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim kursuna katılma durumları ile rehberlik uzmanı, `öğretmenlere çocukların bazı problemlerinin farkına varma ve anlamada yardımcı olmalıdır` görüşüne katılma dereceleri arasında manidar bir ilişki saptanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim kursuna katılanları da katılmayanları da büyük ölçüde bu görüşe katılmaktadırlar. Bu görevi rehberlik uzmanının görevi olarak algılamaktadırlar. Zaten literatürde de bu görev, rehber öğretmenin görevi olarak belirtilmektedir.
dc.description.abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleKuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti sınıf öğretmenlerinin ilkokul rehberlik uzmanının görevleri konusunda bilinçlilik düzeyleri
dc.title.alternativeDetermine the conciousness levels of the Turkish Republic of Northern Cyprus elementary school teachers about the duties of the elementary school concellors
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmGuidance teacher
dc.subject.ytmPrimary schools
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmClass teachers
dc.subject.ytmTurkish Republic of Northern Cyprus
dc.identifier.yokid74072
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid74072
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess