Show simple item record

dc.contributor.advisorGürdal, Ayla
dc.contributor.authorÜredi, Lütfi
dc.date.accessioned2020-12-30T06:53:39Z
dc.date.available2020-12-30T06:53:39Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/479743
dc.description.abstractBu çalışmada; öğretim yöntemlerinden Buluş Yoluyla Öğretim Yönteminin İlköğretim Fen Bilgisi Dersindeki öğrenci başarısına ve hatırlamaya etkisi araştırılmıştır. Araştırmada; öğrencilerin akademik başarısını ve hatırlamayı etkilediği düşünülen temel faktörler belirlenmiş, 1. Buluş Yoluyla öğretim Yönteminin başarıya ve hatırlamaya etkisi, 2. Öğrencilerin yaşının ve cinsiyetinin başarıya etkisi, 3. Öğrencilerin Fen ile ilgili tutumunun ve ilgisinin başarıya ve hatırlamaya etkisi, 4. Ailelerin sosyo-ekonomik durumu ile eğitim düzeyinin başarıya etkisi, 5. Öğretmenin kullandığı öğretim yönteminin başarıya etkisi, 6. Öğrenci alışkanlıkları ve çevresi ile etkileşiminin başarıya etkileri incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, İstanbul İli Üsküdar İlçesi Selimiye İlköğretim Okulu 5. Sınıfında okuyan 80 öğrenci ve Maltepe İlçesi Ataköseoğlu İlköğretim Okulu 5. Sınıfında okuyan 80 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 160 öğrenci katılmıştır. Her okuldaki öğrenciler Kontrol ve Deney grubu olarak ikiye ayrılmıştır. Uygulamaya başlamadan önce `Elektrik` ünitesinin amaç ve davranışları dikkate alınarak hazırlanan test sorularıyla ön test uygulaması yapılmıştır. Bu uygulamanın amacı; öğrencilerin önceki bilgilerinin eşit olup- olmadığını ve 4. sınıfta `Elektrik` ünitesini öğrenmiş olduklarından bilgi seviyelerini ölçmektir. Bu uygulama (aynı sorularla) ünitenin bitiminde de yapılarak Buluş Yoluyla Öğretim Yönteminin başarısı somut olarak görülmeye 111çalışılmıştır. Yöntem farklılığının hatırlama üzerindeki etkisini görmek için ise, son testten 8 hafta sonra hatırlama testi (aynı sorularla) uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin başarılarına; aile çevresi, çalışma alışkanlığı ve sosyo-ekonomik düzeylerin etkilerini değerlendirilmek amacıyla, 29 sorudan oluşan öğrenci kişisel bilgi formu hazırlanmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanılarak ortaya çıkardan sonuçlar şunlardır:. Buluş Yoluyla Fen Bilgisi Öğretimi ile geleneksel Fen Bilgisi Öğretimi arasmda, Buluş Yoluyla öğretim lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.. Buluş Yoluyla Fen Bilgisi Öğretimi ile cinsiyet ve yaş arasmda anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.. Buluş Yoluyla Öğretim Yöntemi hatırlamayı olumlu olarak etkilemektedir.. Anne-Babanın mesleği ile başarı arasmda anlamh bir ilişki bulunamamıştır.. Anne-Babanın eğitim durumu ile başarı arasmda olumlu yönde anlamh bir ilişki olduğu görülmüştür.. Ailelerin sosyo-ekonomik durumu ile başarı arasmda anlamh bir ilişki bulunmuştur.. Eve ödev veren öğretmenlerin, öğrencilerinin daha başardı olduğu bulunmuştur.. Konuyu anlama durumu ile başarı arasmda anlamh bir ilişki bulunmuştur. iv. Öğrencinin kendini başarılı bulma durumu ile başarı arasında anlamk bir ilişki bulunmuştur.. Öğrencinin konu ile ilgili test ve alıştırma yapma durumu ile başarı arasında anlamk bir ilişki bulunmuştur.. Öğrencinin düzenli tekrar yapma durumu ile başarı arasmda anlamk bir ilişki bulunmuştur. Bulunan bu sonuçlar ışığında öneriler getirilmiştir. Yapılan araştırmanın bu güne kadar yapılan araştırmalara bir katkı sağlaması ve bundan sonra yapılacak olan araştırmalara ışık tutması beklenmektedir.
dc.description.abstractIn this study, the effect of ` Discovery Teaching Method` to the success of students of primary school science lesson is searched. Basic factors of the study that effect the success of students are determined as; 1. The effect of ` Discovery Teaching Method` to the success of students, 2. The effect of the age and sex to success of students, 3. The effect of student's interest in science to success, 4. The effect of families' socio-economic status and education level to success of students, 5. The effect of teacher's teaching method to success of students, 6. The effect of `student's habits and interaction with their environment` to success. The habitat of research is consisted of Selimiye Primary School's 5th grade students (80 students) in Üsküdar in Istanbul and Ataköseoğlu Primary School's 5th grade students (80 students) in Maltepe in Istanbul. Totaly 160 students are consisted in the research process. Students in both schools are seperated in two groups as `control` and `experiment` groups. Before starting application a pre-test, developed by taking into consideration the objectives and characteristics of `Electric` unit, is applied to students. The aim of this application was deretmining the levels of students; if they are equal and also determining their present levels that they were tought this unit at 4th grade. By using the same application with the same questions at the end of the unit, the success of ` Discovery Teaching Method ` is tried to be determined absolutely. VIFor searching the effect of method difference on rememberance power of students after 8 weeks after last test a remember (with the same questions) test is applied. In addition to this, for determing the effect of family, studying habit and socio-economic status to students' success a personal information text of 29 questions is prepared. Research findings show that;. A meaningful difference is obtained between ` Discovery Teaching Method` and ` Traditional Teaching Method` for M Discovery Teaching Method`.. Any difference had not been observed between students' success and their mother's-father's job.. A positive relationship between mother's -father's education level and child's success is observed.. A positive relationship between families' socio-economic status and child's success is obtained.. The students of the teachers' who give homework are observed to be more successful.. A positive relationship between understanding level of unit and success is obtained.. A positive relationship between students' confidence and success is obtained.. A meaningful relationship between success and solving examples and tests related with units is obtained. Vll. A meaningful relationship between continuously repeating unit and success is obtained. According to these results suggestions have been offered. It is hoped that research done supplied an extra information to those of done before and will be a way to post-researches. Vlllen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretimde buluş yolu ile fen eğitimi
dc.title.alternativeScience education with method of `discovery teaching` at level of elementary education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmDiscovery teaching
dc.subject.ytmScience lesson
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmScience teaching
dc.subject.ytmExperiments
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid87936
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid87936
dc.description.pages233
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess