Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Ayhan
dc.contributor.authorAydin, Nuray
dc.date.accessioned2020-12-30T06:51:37Z
dc.date.available2020-12-30T06:51:37Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/479174
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, ilköğretim 8.sınıf Fen ve Teknoloji dersi kapsamında yer alan asit-baz ünitesinde kullanılan yapılandırmacı yaklaşım (5E öğrenme modeline dayalı öğretim yönteminin) ile geleneksel yöntemin, öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerine etkisini karşılaştırmaktır. Aynı zamanda öğretim yönteminin öğrencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi ve cinsiyet farkının öğrencilerin asit baz konusunu anlamalarına etkisi de araştırılmıştır.Bu çalışma, Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulu'nda 2007-2008 Eğitim Öğretim yılında fen bilgisi dersini alan 8. sınıfa kayıtlı 6 şubede toplam 300 öğrencisi ile yürütülmüştür.Sınıflar rastgele olarak kontrol ve deney grubu olarak seçilmiştir. Kontrol grubunda geleneksel yönteme dayalı anlatım, tartışma ve güncel olaylardan örnekler verme, deney grubunda ise 5E öğrenme modeline dayalı öğretim yapılmıştır. Öğrencilerin asit-baz konusunda bilgilerinin hangi düzeyde olduğunu belirlemek amacı ile Asit Baz Ön Bilgi Testi (ABÖBT) uygulanmıştır. İki gruba da Asit Baz Başarı Testi (ABBT) ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin fen bilgisine karşı tutumlarını belirlemek üzere Fen Bilgisi Tutum Ölçeği (FTÖ) uygulanmıştır. Ayrıca çalışmaya başlamadan önce öğrencilerin bilimsel işlem becerilerini belirlemek üzere Bilimsel İşlem Beceri Testi (BİBT) ve Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi (MDYT) uygulanmıştır.Çalışmanın hipotezleri t-testi, ANOVA ve ANCOVA kullanılarak test edilmiştir. Sonuçlar 5E öğrenme modelinin öğrencilerin, asit baz konusunda üst düzey bilişsel becerilerine daha etkili olduğunu ve fen bilgisi dersine karşı daha olumlu tutuma yol açtığını göstermiştir. Öğretim yönteminin ve cinsiyetin ortak etkisinin, öğrencilerin asit baz konusunda üst düzey bilişsel becerileri üzerine anlamlı bir katkısı olmadığı bulunmuştur.Ayrıca Mantıksal Düşünme Yeteneğinin öğrencilerin asit- baz konusundaki üst düzey bilişsel becerileri üzerine anlamlı bir katkısı olmadığı Bilimsel işlem Becerisinin ise asit baz konusunda anlamlı katkısı olduğu görülmüştür. Diğer taraftan, cinsiyet farkının öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı tutumlarında etkili olduğu görülmüştür.Anahtar Sözcükler: 5E öğrenme modeli, geleneksel yöntem, asit-baz, üst düzey bilişsel beceriler, fen bilgisine karşı tutum, bilimsel işlem becerisi, mantıksal düşünme yeteneği.
dc.description.abstractThe main purpose of this study was to investigate the effect of the constructivist approach, which is a teaching method based on the 5E learning model, on the higher order cognitive skills of eighth grade high school students regarding the acid-base concept in comparison with the traditional chemistry teaching instruction. In addition, the effect of the teaching method on the students' attitudes toward science education as well as the effect of the gender difference on students' understanding of acid-base concept were investigated.The present study was conducted in Mehmet Akif Ersoy Primary School on 300 students from 6 different eighth grade classes, who were taught by the same science education teacher during the academic year 2007-2008.The classes were randomly chosen as experimental and control groups. The control group received instruction based on the traditional instruction method of presentation, discussion, and giving real life examples whereas the experimental group was instructed according to the 5E learning method. In order to determine the existing knowledge level of the students, Acid-Base Knowledge Test (ABKT) was applied. The Acid-Base Achievement Test (ABAT) was administered to all groups as a pre and post test. In addition, Attitude Scale toward Science Education was used in order to determine the students' attitude to science education. For the purpose of identifying students' scientific process skills, Science Process Skill Test and Logical Thinking Skill Test were administered before the study.The hypotheses were tested by using t-test, ANOVA and ANCOVA. The results indicated that 5E learning model was more influential on students' higher order cognitive skills and induced more positive attitudes toward science education as a school subject. In addition, it was found that the combined effect of instruction method and gender had no significant contribution to the students' higher order cognitive skills regarding acid-base concept. Moreover, it was observed that the Logical Thinking Skill had no significant contribution to the students' higher order cognitive skills related to acid-base concept. On the other hand, it was discovered that Science Process Skill had a significant effect on the students' understanding of acid-base concept. It was also found that gender difference was influential on students' attitude toward science education as a school subject.Keywords: 5E learning model, traditional instruction, acid-base, higher order cognitive skills, attitude toward science education, science process skill, logical thinking skill.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYapılandırıcı yaklaşımın öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of constructivist approach on students? higher order cognitive skills
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentOrtaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmScientific process skill
dc.subject.ytmScience education
dc.subject.ytmConstructivist teaching method
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid356651
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid270211
dc.description.pages221
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess