Show simple item record

dc.contributor.advisorAslan, Ayşe Esra
dc.contributor.authorBağci, Hakan
dc.date.accessioned2020-12-30T06:51:06Z
dc.date.available2020-12-30T06:51:06Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/479027
dc.description.abstractÖZET Bu araştırma, müzik yeteneği ve yaratıcı düşünce yeteneği arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı sorusundan hareketle, Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin bölüme girişte aldıkları Özel Yetenek Sınav sonuçları (Özel Yetenek Sınav Puanı, Solfej, Çalgı Performansı ve Şarkı Söyleme puanlan) ile aynı öğrencilerin Torrance Yaratıcı Düşünce Testi'nden (B formu) aldıkları puanlar (Sözel Akıcılık, Sözel Esneklik, Sözel Orijinallik, Şekilsel Akıcılık, Şekilsel Esneklik, Erken Kapamaya Direnç, Zenginleştirme, Yaratıcı Kuvvetler Listesi ve Şekilsel Yaratıcılık Toplamı) arasındaki ilişki incelenerek yapılmıştır. Marmara Bölgesi'ndeki üniversitelerin (Uludağ Üniversitesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi) Müzik Eğitimi Anabilim Dallan evren olarak kabul edilerek, bu üniversitelerin birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinden 84'ü kız, 60'ı erkek olmak üzere toplam 134 kişiye ulaşılmıştır. Yaratıcılık ve Müzik Yeteneği ilişkisi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, birinci ve dördüncü sınıfların yaratıcılık puanlan arasındaki farklılığı sınamak üzere ilişkisiz grup t testi, cinsiyete göre yaratıcılık ve müzik yeteneği ilişkisinin farklılığım sınamak üzere Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, ilişkisiz grup t testi ve, Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Sosyo ekonomik koşullara göre yaratıcılık puanlarının farklılığını sınamak üzere ilişkisiz grup `t` testi, Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Yaratıcılık ve müzik yeteneği arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Cinsiyete göre Şekilsel Akıcılık yaratıcılık alt puanlarında 0.05 anlamlılık düzeyinde erkeklerin lehine bir farklılık bulunmuştur. Cinsiyete göre müzik yeteneği puanlarında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.VI Birinci ve dördüncü sınıfların yaratıcılık puanlan arasında sözel alt puanların tümünde (Sözel Akıcılık ve Sözel Esneklik için 0.01, Sözel Orijinallik için 0.05 anlamlılık düzeyinde) birinci sınıfların lehine farklılık bulunmuştur. Sosyo-kültürel verilere bakıldığında ise yaratıcılık puanlarının okul türüne, çalman enstrüman türüne, dinlenen müzik türüne ve ailenin dinlediği müzik türüne, annenin eğitim düzeyine, babanın meslek türüne, ikamet durumuna, anne ve babanın birliktelik durumuna, annenin yaşam durumuna, herhangi bir işte çalışma durumuna, ailenin gelir düzeyine, ailenin çocuğa fikirleri konusunda destek durumuna ve mesleki bir yayın organım takip durumuna göre farklılaştığı görülmüştür.
dc.description.abstractvıı ABSTRACT This study started from the question which asks us wheter musical talent and creative thinking have a definite correlation or not. This study has been made by examination of the relationship between the results of Private Ability Exam, which is taken by the students of Music Education Studying at Fine Arts Education Departments in Education Faculties, when they enter to department (The results of Private Ability Exam, Solfeggio, The Instrument Performance and The Points of Singing Songs) and same students' points of the Torrance Creative Thinking (B form) Test (Verbal Fluency, Verbal Flexibility, Verbal Originality, Figural Fluency, Figural Orijinality, Abstractness of Titles, Elaboration, Resistance to Premature Closure, Checklist of Creative Strengths and The Sum of Figural Creativity). Music Education Departments in the universities of Marmara Region (Uludağ University, Çanakkale Onsekiz Mart University and Marmara University) were all assumed as the research population and 134 freshmen and senior students (84 females, 60 males) have been taken as subjects. The correlation coefficient of the Multiplication of Pearson Moments was used for the relationship of Creativity and Musical Talent. Independent group t-test was used for analysing the difference between the points of creativity of the freshmen and senior students. The correlation coefficient of the Multiplication of Pearson Moments, independent group t-test and Mann Whitney U-test were used for analysing the difference of the relationship between creativity and musical talent with respect to gender. Independent group t-test, Mann Whitney U-test and Kruskal-Wallis test were used for analysing the difference among the points of creativity with respect to socio economic conditions. A significant relationship between creativity and musical talent has not been observed. A difference 0.05 significance has been observed in favour of male students in Figural Fluency points with respect to gender. A signicant relationship among the points of musical talent with respect to gender were not be found.vııı A difference has been observed between the freshmen and senior students in favour of the freshmen in verbal creativity points (0.01 Verbal Fluency and Verbal Flexibility, 0.05 Verbal Originality). Consequently, when we examin socio-cultural data, we find that the creativity points differ in terms of the type of school, the type of instrument played, the type of music listened to and the type of music that the family listened to, the quality of education level mother, the profession of the father, the type of accomodation, relationship between parents, presence of mother, whether or not the student has a job, the income of family, the level of familyvs encouragement to child in the subject of child's ideas and whether or not the student fallows any publication in his/her field.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleEğitim fakülteleri müzik eğitimi öğrencilerinin girişte aldıkları özel yetenek sınavı sonuçlarının ve bölüm programlarının öğrencilerin yaratıcılık düzeyine etkisi
dc.title.alternativeThe Effects of the music education department special talent entrance exam results and curriculum program on the creativity level of studens studying at the department of music education in the faculty of education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentGüzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation faculties
dc.subject.ytmMusic education
dc.subject.ytmTorrance Creative Thinking Test
dc.subject.ytmCurriculum
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmAbility examination
dc.subject.ytmMusic
dc.subject.ytmCreativity
dc.subject.ytmAbility
dc.identifier.yokid138351
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid133568
dc.description.pages158
dc.publisher.disciplineMüzik Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess