Show simple item record

dc.contributor.advisorSekin, Sefa
dc.contributor.authorGül, Veysel
dc.date.accessioned2020-12-30T06:50:57Z
dc.date.available2020-12-30T06:50:57Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/478987
dc.description.abstractÖZET Bu araştırmanın konusu, pragmatist felsefesinin kurucularından ve en önemli fikir babası olan John Dewey' in eğitim ile ilgili görüşlerinin analizi ve ülkemiz Milli Eğitim Bakanlığının daveti üzerine hazırladığı raporu doğrultusunda ortaya koyduğu önerilerin Türk eğitim sistemine yaptığı etki ve değişimleri tespit etmektir. Bu araştırma, John Dewey' in ülkemize çağrıldığı ve yaptığı bir takım incelemeler sonucu hazırladığı raporu Milli Eğitim Bakanlığına sunduğu 1924 yılı ile bu rapor doğrultusunda birçok atılım, değişim ve yeniliklerin yapıldığı 1954 yıllan arasındaki dönem ile sınırlandırılmıştır. Konuyla ilgili olarak literatür taranmış ve literatüre dayalı olarak birincil kaynaklara ulaşılmıştır. Elde edilen verilerle, John Dewey' in raporunda sunduğu öneriler doğrultusunda, Türk eğitim sisteminde birçok alanda köklü değişiklikler yapılmıştır. Özellikle öğretmen yetiştiren kurumlar olan Öğretmen Okullarında ve köye uygun, köylerin eğitim ve yaşam tarzına yönelik Köy Enstitülerinin açılmasında John Dewey' in sunduğu raporun etkileri tespit edilmiştir.
dc.description.abstractSUMMARY The subject of this research is the analysis of the thoughts of John Dewey who is the founder of pragmatist philosophy about education and the determination of the effects and changes that his report, which he has prepared on the invitation of our ministry of Education, has on Turkish educational system. This research is limited with the period between the invitation of John Dewey and the report -which he presented to the ministry of Education - that he has prepared according to the resalts of his studies in 1924 and 1954 when several progresses, changes and renewals were made according to this report. Literature is scanned about the subject and primary sount are reached conneccted with literature. With the data that has been reached, according to the suggestions that John Dewey has presented in his report, several radical changes have been made in several areas of Turkish educational system. The effects of John Dewey's report on the opening of especially the schols of teacchers that train people to be teachers and the Teacher Training Institutions suitable for the education and life style of the villages.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleJohn Dewey`in Türk eğitim sistemine etkisi
dc.title.alternativeThe Effects of John Dewey's on Turkish educational system
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmDewey, John
dc.subject.ytmTurkish education system
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmEducation system
dc.identifier.yokid138181
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid133628
dc.description.pages108
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess