Show simple item record

dc.contributor.advisorÇatıkkaş, M. Ata
dc.contributor.authorPaksu, Zübeyir
dc.date.accessioned2020-12-30T06:40:48Z
dc.date.available2020-12-30T06:40:48Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/476193
dc.description.abstractBu çalışma, Millî Eğitim Bakanlığının 2005 yılında ilköğretim için tavsiye ettiği 100 temel eserde geçen Arapça ve Farsça kökenli kelimelerin tespiti, çeşit kullanım sayıları, tanımları, kökenleri, türleri ve kullanıldığı cümle örneklerini tespit ve tasnif edip bir sözlük oluşturmak amacıyla yapılmıştır.Çalışmanın birinci bölümünü oluşturan `Giriş` kısmında 'tez başlığı', 'problem durumu', 'araştırmanın amacı', 'araştırmanın önemi', 'sayıtlılar', 'sınırlılıklar', 'tanımlar' ve 'kısaltmalar' verilmektedir. İkinci bölümde çalışmaya yön veren kavram ve temalarla ilgili literatür taraması sonucu yapılan tanımlama ve değerlendirilmelerden oluşan `İlgili Alan Yazın` kısmı yer tutmaktadır. Üçüncü bölümü teşkil eden `Yöntem` kısmında da 'araştırmanın yöntemi', 'evren ve örneklem', 'verilerin toplanması', 'verilerin çözümü ve yorumlanması' ve 'sözlüğün hazırlanışı' alt başlıkları bulunmaktadır. Dördüncü bölümde çalışmanın esasını teşkil eden `Sözlük` kısmı ortaya konmakta, beşinci bölümde `Bulgular ve Yorum` kısmı, altıncı bölümde ise `Sonuç ve Öneriler` kısmı yer almaktadır.Araştırmada tarama ve fişleme yöntemi kullanılmıştır. 100 temel eserden örneklem olarak alınan, uyarlama ve seçmeler dışındaki 50 tane yerli eser taranıp Arapça ve Farsça kökenli kelimeler ve geçtiği cümleler fişlenmiş, daha sonra bilgisayara girişi yapılarak alfabetik olarak sözlük oluşturulmuştur. Her örnek cümlenin sonuna alındığı kitabı göstermek için, parantez içinde kitap baş harflerinden oluşmuş bir kısaltma konmuştur. Örnek cümlelerden nesir olanlar üste, nazım olanlar alta getirilmiş, sonra bunlar kendi aralarında tanımda verilen anlamlara göre sınıflandırılıp numaralandırılmıştır. Her sınıflandırma da diğer kıstaslar göz önünde bulundurulduktan sonra kendi arasında, geçtiği kitap ismine göre alfabetik sıralanmıştır.Araştırma sonunda, amacına uygun bir sözlük ile incelediğimiz kitaplarda tespit edilen Arapça ve Farsça kökenli kelimelerin çeşit kullanım sayılarını da içeren çeşitli kelime liste, tasnif ve verileri ortaya konmuştur.
dc.description.abstractThis study is made for identifying the words National Education Ministry in 2005 recommended that 100 major Works mentioned in Arabic and Persian words, identfying types of the number of the uses, descriptions, origins, types and uses of sentence patterns to identify and classify to create a dictionary.The first chapter which forms the `Introduction` section of 'thesis title', 'problem situation', 'research purpose', 'the study of importance', 'hypothesis', 'limitations', 'description' and 'abbreviation' is given. In chapter part, `Related Areas Literature` is taken a part which is formed by giving direction for study to identify and evaluate the results. The third chapter represents the `Methods` section of the 'research method', 'population and sampling', 'data collection', 'data solution and interpretation' and 'preparation of dictionary' of sub-titles. In the fourth chapter study?s bases of `Glossary` section is introduced.' There are `Findings and Comments` in fifth chapter, and `Conclusions and Recommendation` in sixth chapter.Screening and plugging methods are used in research. Taken as a sample of 100 major Works, out of adoptation and selection of 50 non-native words are scanned, Arabic and Persian based words and sentences are plugged, then by making Access to the computer interface is created a dictionary alphabetically. To show the book which is taken every sample sentence, it is placed an abbreviation in brackets are formed from the initials of the book. Those prose sentences are situated above and verses are brought to the bottom,then those are numbered according to the meaning that is given in definition among themselves. All categories, after considering other criteria in their research, ordered alphebetically by the name of the book.At the end of the research, our reviewed book for intended purpose of a dictionary of Arabic and Persian words were found in number of uses including various types of word lists, sorting and data have been revealed.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleM.E.B`in 2005 yılında tavsiye ettiği 100 temel eserde söz varlğı üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeA research for vocabulary in 100 major works, recommended by National Education Ministry in year 2005
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytm100 basic works
dc.subject.ytmVocabulary
dc.subject.ytmWords
dc.subject.ytmArabic
dc.subject.ytmArabic words
dc.subject.ytmPersian
dc.subject.ytmPersian words
dc.identifier.yokid383373
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid279857
dc.description.pages797
dc.publisher.disciplineTürkçe Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess