Show simple item record

dc.contributor.advisorZembat, Rengin
dc.contributor.authorDağal, Asude Balaban
dc.date.accessioned2020-12-30T06:38:24Z
dc.date.available2020-12-30T06:38:24Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/475536
dc.description.abstractAraştırmanın birinci aşamasında öğretmen performansının değerlendirilmesi amacıyla yöneticilere, velilere ve çocuklara yönelik olarak üç ölçek hazırlanmış ve yapılan çalışmalar ve analizler sonucunda ölçekler geçerli ve güvenilir bulunmuştur.Araştırmanın bu aşamasında İstanbul'un merkezi ilçeleri arasından rastgele seçilen 7 ilçesinde yerleşik anaokullarından rastgele seçilen 51 yönetici, 893 anne-baba ve 256 çocuktan elde edilen veriler kullanılmıştır.Araştırmanın ikinci aşamasında toplam performans puanı ile her bir alt değerlendirme boyutu için hesaplanmış performans puanlarının öğretmenlerle ilgili çeşitli değişkenlere (çalıştıkları okul türü, yaşları, mezun oldukları okul türü, sınıf mevcudu ve hizmet süresi) göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği çözümlenmiştir.Araştırmanın bu aşamasının örneklemini devlet ilköğretim okullarının anasınıfları, özel anaokulları ve bağımsız devlet anaokullarında görev yapmakta olan 142 öğretmen oluşturmaktadır. Çözümlemelerde 142 öğretmeni değerlendirmek üzere 36 yönetici, 1.937 veli ve 4,5-6 yaş grubundan 1.231 çocuktan alınan geri bildirimler kullanılmıştır.Sonuç olarak öğretmenlerin ?çocuğu motive etme? ve ?veli iletişimi? alt boyut performans puanlarında özel anaokulları lehine,?işyeri uyumu? alt boyutu performans puanında ise ?bağımsız devlet? anaokulları lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Yaşlara göre bir fark bulunmazken, mezun olunan okul türüne göre öğretmen performanslarının meslek lisesi öğretmenlerinin lehine farklılaştığı görülmektedir. Ayrıca ?Çocuğu motive etme?, ?çocukla kurulan yakın ilişki?, ?sınıf düzeni?, ?sınıf yönetimi?, ?gelişimsel takibi? ve ?idare ile iletişimi? alt boyutları performans puanlarında meslek lisesi öğretmenleri lehine anlamlı bir farklılık çıkmıştır. ?Planlama ve organizasyon?, ?sınıf düzeni? ve ?kişisel gelişim? alt boyutu performans puanı açısından incelendiğinde ?12-17?kişilik sınıf mevcudu lehine farklılık bulunmuştur. ?Çocuğu motive etme? alt boyutu performans puanında ?1-7? yıldır çalışmakta olan öğretmenler lehine farklılık ortaya çıkmıştır.
dc.description.abstractIn the first phase of the research, three performance evaluation scales to reflect the views of school principals, parents and children on preschool teachers? performance were prepared and found to be valid and reliable after proper analysis.Data obtained from randomly selected 51 principals, 893 parents and 256 children who were from preschools located in randomly selected 7 districts of İstanbul were used in this phase of the research.In the second phase of the research, statistically significant differentiations in total performance scores and sub-test scores with respect to various variables regarding teachers (school type and the class size they work in, their ages, level of education and the experience they have) were examined and analysed.142 teachers working in state preschools, specialised state preschools and private preschools were sampled for this phase of the research. Feedback data obtained from randomly selected 36 principals, 1.937 parents and 1.231 children of 4,5-6 ages were used in analysis.Research results showed that statistically significant differences in favour of private schools in ?motivating the children? and ?communication with the parents? sub-tests existed. Also, a statistically significant difference in ?workplace conformance? sub-test performance scores was found in favour of ?specialised state schools?.Overall performance scores and sub-test performance scores did not indicate significant statistical difference according to ?teachers? age? variable. On the other hand, overall performance scores differentiate significantly in favour of teachers who are high school graduates.Sub-test performance scores for ?motivating the children?, ?close relationship with the children?, ?classroom order?, ?classroom management?, ?developmental supervision of children? and ?relationship with school management? differentiate significantly in favour of teachers who are high school graduates.Sub-test performance scores in ?motivating the children? sub-test indicated a significant difference in favour of class size of ?6-11?. Significant differences in favour of class size of ?12-17? were also observed for ?planning and organisation?, ?classroom order? and ? personal development? sub-test scores.Finally, a significant difference in favour of teaching experience of 1-7 years was observed for ?motivating the children? sub-test scores.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin performanslarının 360 derece geri bildirim yoluyla değerlendirilmesi
dc.title.alternativePerformance evaluation of preschool teachers by 360 degree feedback method
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool teachers
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmPerformance evaluation
dc.subject.ytmFeedback
dc.subject.ytm360 degree performance appraisal system
dc.identifier.yokid436906
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid319499
dc.description.pages317
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess