Show simple item record

dc.contributor.advisorSever, Hayri
dc.contributor.authorNasser, Ahmed Raoof Nasser
dc.date.accessioned2020-12-30T06:31:36Z
dc.date.available2020-12-30T06:31:36Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/474140
dc.description.abstractBilgisayar tabanlı teknolojilerinde toplanan verilerin kullanımı ve büyüklüğü sürekli artımaktadir. Bu sürekli artan büyük verinin işleme ve hesaplama gereksinimleri, özellikle Doğal Dil İşleme NLP uygulamalarında yeni bir zorluklar ortaya koymaktadır. Bu zorluklardan biri, Duygu Analizi (DA) gibi NLP uygulamalarında Büyük Verilerin ele alınma, işlenme ve analiz edilme gereksinimlerine uyan büyük ölçekli metin derlemi gibi zengin bir dilsel kaynağın sağlanmasıdır. Arapça dil için böyle büyük ölçekli bir kaynağın bulunmamasının zorluğu çözmek için, çevrimiçi haber Media'yı ve büyük veri kaynağı tarafından üretilen açık kaynak meta verilerini kullanarak inşa edilen GDELT büyük ölçekli Arapça duygu analiz derlemimizi (GLASC) tanıtmaktayız. GLASC derlimi, (Pozitif, Negatif ve Nötr) kategorilerinde düzenlenen toplam 620.082 haber makalesinden oluşmaktadır ve aynı zamanda, derlemimizdeki her haber makalesinin (-1 ve 1) aralığında bir duygu puanı vardır. Ayrıca, Makine öğrenme sınıflandırma ve regresyon yaklaşımlarına dayalı bir Arapça belge seviyesinde duygu analizi sistemi oluşturmak için GLASC derlemi kullanıp bazı deneyler gerçekleştirdik. Önerilen Makine öğrenmesi modellerini eğitmek için, farklı öznitelik çıkarma ve özellik ağırlıklandırma yöntemlerini kullanarak GLASC derlemimizden farklı veri kümeleri ürettik. Duygu analizi görevi için sıkça kullanılan sınıflandırma ve regresyon, yöntemlerinin testini içeren karşılaştırmalı geniş bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Buna ek olarak, çeşitli kapsamlı deneyler kullanarak, duygu analizi için sınıflandırma performansının iyileştirilmesinin etkisini doğrulamak için, (Çuvallama, Yükseltme, Rasgele altuzay ve Öffekleme gibi) topluluk öğrenme yöntemlerinin çeşitli türleri araştırılmıştır. Bu çalışmada, makine öğrenme yaklaşımlarını ve kavrama dayalı bir duyugu sözlüğünü kullanarak, cümle düzeyinde Arapça için kavram tabanlı bir duygu analiz sistemi sunulmuştur. Yakın zamanda çıkan İngilizce SenticNet_v4'ü Arapça'ya çevirerek Arapça kavram temelli bir duygu sözlüğü üretmek için bir yaklaşım önerilmiştir. Üretilen Arapça konsept temelli duygu sözlüğü Ar-SenticNet toplam 48k Arapça kavram içermektedir. Arapça cümleden Konsepti çıkarmak için, anlamsal ayrıştırıcı olarak adlandırılan kural tabanlı bir kavramları çıkarma algoritması önerildi ve uygulanmıştır. Ayrıca, kavram tabanlı cümle düzeyinde Arapça duygu analizi sisteminin oluşturulması için farklı özellikler çıkarım ve gösterim teknikleri sunurak kullandık. Kavram tabanlı cümle düzeyinde Arapça duygu analiz sisteminin karar modeli oluşturmak için, farklı sınıflandırma yöntemi ve sınıflandırıcı füzyon modelleri kullanılarak, önerdiğimiz özellikler kümelerimizin farklı kombinasyonları ile kapsamlı ve karşılaştırmalı deneyler yapılmıştır. Elde edilen deney sonuçlarımıza dayanarak, önerilen Makine öğrenmesi tabanlı Doküman düzeyinde Arapça duygu analiz sistemimiz için, en iyi performans % 92.35 F-skoru değeri olan SVM-HMM sınıflandırıcı füzyon modeliyle ve 0.183 RMSE değeri olan SVR regresyon modeli ile, gerçekleştirilmiştir. Öte yandan, önerilen konsept tabanlı cümle düzeyinde Arapça duygu analiz sistemimiz için, en iyi performans, %93.92'lik bir F-skoru değerine sahip SVM-LR sınıflayıcı füzyon modeliyle ve 0.078 RMSE değeri olan SVR regresyon modeli ile, gerçekleştirilmiştir.
dc.description.abstractWithin computer-based technologies, the usage of collected data and its size are continuously on a rise. This continuously growing big data processing and computational requirements introduce new challenges, especially for Natural Language Processing NLP applications. One of these challenges is maintaining massive information-rich linguistic resources which are fit with the requirements of the Big Data handling, processing, and analysis for NLP applications, such as large-scale text corpus. In this work, a large-scale sentiment corpus for Arabic language called GLASC is presented and built using online news articles and metadata shared by the big data resource GDELT. The GLASC corpus consists of a total number of 620,082 news article which are organized in categories (Positive, Negative and Neutral) and, each news article has a sentiment rating score value between -1 and 1. Several types of experiments were also carried out on the generated corpus, using a variety of machine learning algorithms to generate a document-level Arabic sentiment analysis system. For training the sentiment analysis models different datasets were generated from GLASC corpus using different feature extraction and feature weighting methods. A comparative study is performed, involving testing a wide range of classifiers and regression methods that commonly used for sentiment analysis task and in addition several types of ensemble learning methods were investigated to verify its effect on improving the classification performance of sentiment analysis by using different comprehensive empirical experiments. In this work, a concept-based sentiment analysis system for Arabic at sentence-level using machine learning approaches and a concept-based sentiment lexicon is also presented. An approach for generating an Arabic concept-based sentiment lexicon is proposed and done by translating the recently released English SenticNet_v4 into Arabic and resulted in producing Ar-SenticNet which contains a total of 48k of Arabic concepts. For extracting the concept from the Arabic sentence, a rule-based concept extraction algorithm called semantic parser is proposed and performed, which is generates the candidate concept list for an Arabic sentence. Different types of feature extraction and representation techniques were also presented and used for building the concept-based Sentence-level Arabic sentiment analysis system. For building the decision model of the concept-based Sentence-level Arabic sentiment analysis system a comprehensive and comparative experiments were carried out using variety of classification methods and classifier fusion models, together with different combinations of the proposed features sets. The obtained experiment results show that, for the proposed machine learning based Document-level Arabic sentiment analysis system, the best performance is achieved by the SVM-HMM classifier fusion model with a value of F-score of 92.35% and by the SVR regression model with RMSE of 0.183. On the other hand, for the proposed concept-based sentence-level Arabic sentiment analysis system, the best performance is achieved by the SVM-LR classifier fusion model with a value of F-score of 93.92% and by the SVM regression model with RMSE of 0.078.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontroltr_TR
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.subjectMühendislik Bilimleritr_TR
dc.subjectEngineering Sciencesen_US
dc.titleLarge-scale arabic sentiment corpus and lexicon building for concept-based sentiment analysis systems
dc.title.alternativeKavram-tabanlı duygu analizi sistemleri için büyük ölçekli arapça duygu derlemi ve sözlüğü oluşturulması
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10176094
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid493862
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess