Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirel, Özcan
dc.contributor.authorBümen, Nilay
dc.date.accessioned2020-12-29T18:02:12Z
dc.date.available2020-12-29T18:02:12Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/470428
dc.description.abstractÖZET Bu araştırmada Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi dersinin `Demokrasi` ve `insan Hakları` ünitelerinin öğretiminde, gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramının uygulandığı grup ile geleneksel yöntemin uygulandığı grubun erişilen, derse yönelik tutumları ve öğrenmelerindeki kalıcılık arasında anlamlı bir farkın bulunup bulunmadığı ortaya konmak istenmiştir. r Araştırmanın denekleri izmir özel Tevfik Fikret ilköğretim Okulu 8. siniyi öğrencileri arasından seçilmiştir. Belirtilen okulda 8. sınıflarda 5 şube bulunduğundan, araştırma, deney grubu olan 8-A, 8-C, 8-D ve kontrol grubu olan 8-B, 8-E şubelerindeki toplam 112 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada kontrol gruplu öntest-sontest desenine başvurulmuştur. Bu amaçla çalışma, Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi dersinin `Demokrasi` ve `insan Haklan` ünitelerinin bilişsel nitelikli bilgi ve bilgi üstü (kavrama ve uygulama) düzeylerinde önceden belirlenmiş bir kısım davranışlar ve duyuşsal özelliklerden yalnızca tutum boyutunda olan davranışlarla sınırlı tutulmuştur. Veri toplama aracı olarak erişi testleri ve tutum ölçeği kullanılmış; bu araçlardan elde edilen puanlar ile alt problemlere yanıt aranmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir: 1. Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramının uygulandığı grup ile geleneksel yöntemin uygulandığı grubun bilgi düzeyi erişilen arasında anlamlı bir fark olmadığından, gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı uygulamaları ile geleneksel yöntem, öğretim üzerinde aynı etkiye sahip olmuştur. 2. Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramının uygulandığı grup ile geleneksel yöntemin uygulandığı grubun bilgi üstü (kavrama ve uygulama) düzeyleri erişileri arasında anlamlı bir fark ibulunduğundan, gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı uygulamaları ile öğretim daha etkili olmuştur. 3. Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramının uygulandığı grup ile geleneksel yöntemin uygulandığı grubun toplam erişilen arasında anlamlı bir fark bulunduğundan, gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı uygulamaları, öğretim üzerinde daha etkili olmuştur. 4. Grupların derse yönelik tutumları açısından; gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramının uygulandığı deney grubunun son tutum puanları ile geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubunun son tutum puanları ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunduğundan, gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı uygulamaları öğrencilerin tutumları açısından daha etkili olmuştur. 5. Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramının uygulandığı grup ile geleneksel yöntemin uygulandığı grubun öğrenmeleri arasındaki kalıcılık testi puanları arasında anlamlı bir fark bulunduğundan, gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı uygulamaları, öğrenmedeki kalıcılık üzerinde daha etkili olmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçlar ışığında; Vatandaşlık ve insan Hakları Eğitimi dersinin öğretiminde gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı uygulamalarının, bilişsel öğrenmelerle ilgili davranışları gerçekleştirmesinin yanı sıra, duyuşsal özellikleri kazandırmada da etkisi olduğu söylenebilir. Araştırmanın bulguları, yabancı ve yerli araştırmaların sonuçlarıyla benzerlikler göstermektedir. i
dc.description.abstractIll SUMMARY The aim of this research is to determine whether there is a significant difference between the group for which Multiple Intelligence implementations supported by reviewing strategies were applied and the group for which traditional instruction methods were used. The related lesson was chosen as `Citizenship and Human Rights` and from that lessons the units `Democracy` and `Human Rights` were chosen for concern. In the research, while comparing these two groups the achievement of the students, their attitudes towards the lesson and the retention of their learning's were also discussed. The students chosen from izmir özel Tevfik Fikret High School, 8 grade students. Among 5 classes, 8/A-C-D were chosen to be experimental groups and 8/B-E were the control groups. The total numbers of students in concern were 112. In the research, we applied the `test-retest` design with control groups. For this purpose, in the lesson `Citizenship and Human Rights` the subjects `Democracy` and `Human Rights` were chosen with predetermined cognitive behaviors in knowledge, comprehension and application levels and also affective features. But these affective features were limited especially in the attitude dimension. For data collection, achievement tests and attitude scale were used; and the found data was carried for further problems. The findings from the research can be summarized as follows: 1. As there is no significant difference in the achievements of knowledge level between the groups, which Multiple Intelligence implementations supported by reviewing strategies and the other group for which the traditional methods were administrated; it can be said that for the mentioned groups both methods had the same effect. iIV 2. But as there is a significant difference in the achievement tests including especially comprehension and application levels for the group for which Multiple Intelligence implementations supported by reviewing strategies were applied, it can be said that this method was more effective in teaching. 3. When these two groups were considered in their total achievement tests, the achievement of the group for which Multiple Intelligence implementations supported by reviewing strategies were applied was higher; therefore it can be said that the tested method is more effective in teaching. 4. When the research is considered according to the students' attitude to the lesson, the experimental groups' final attitude note average is higher; therefore Multiple Intelligence implementations supported by reviewing strategies is more effective on students' attitude. 5. As there is a significant difference between the control and the experimental groups in the retention test, it can be said that Multiple Intelligence implementations supported by reviewing strategies is more effective and stable in learning. As a result, it can be said that in `Citizenship and Human Rights` lesson Multiple Intelligence implementations supported by reviewing strategies not only realizes cognitive learning but also its effective in achieving affective behaviors. The data of this research proved to have more or less the same results with other foreign and Turkish researches. 1en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı uygulamalarının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi
dc.title.alternativeThe effects of implemantation of the multiple intelligences theory supported by reviewing strategies on students achievement attitude and retention
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmAttitudes
dc.subject.ytmIntelligence
dc.subject.ytmTraditional learning method
dc.subject.ytmSuccess level
dc.identifier.yokid105750
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid100466
dc.description.pages186
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess