Show simple item record

dc.contributor.advisorGönig, Güray
dc.contributor.authorDoyuran, Zeynep
dc.date.accessioned2020-12-29T17:42:29Z
dc.date.available2020-12-29T17:42:29Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/468557
dc.description.abstractSöylem çalışmaları hem yazılı hem de sözlü dili çeşitli yaklaşımlar kullanarak incelemektedir. Bütünce incelemesine dayanan kesit çözümlemesi bu yaklaşımlar arasında hem nitel hem de nicel inceleme teknikleri kullandığı için en çok tercih edilen yaklaşımlardan biridir. Bütünceye dayanan bu yaklaşım, bir dildeki kesit çeşitliliğini karşılaştırmalı olarak incelemeye olanak sağlar. Bu çalışmanın amacı İngilizce ve Türkçenin eğitim dili olarak kullanıldığı üniversitelerdeki, akademik ders söyleminin özelliklerinin sözcüksel ve dilbilgisel özelliklerinden yola çıkarak kapsamlı bir betimlemesini yapmak ve söylemin eğitim dili değiştiğinde farklılaşıp, farklılaşmadığını saplamaktır. Bu çalışmada çözümlenen ve betimlenen söylemsel boyutlar şunlardır; etkileşimsel söylem/ bilgisel söylem, dolaysız söylem/olaylı söylem, belirgin mantıksal bağdaşıklık/ gizil mantıksal bağdaşıklık. Akademik ders söyleminin alt türü olarak beşeri bilimler ve mühendislik söylemi incelenmektedir. Çalışmada Biber'ın (1988) bütünceye dayak, çok boyutlu kesit inceleme yöntemi kullanılmaktadır. Modelde her boyut, bir gurup dilbilgisel özelliği kapsar ve bu özelliklerin metinlerde ne sıklıkta biraraya geldiği sayılarak, (küçük ölçekli inceleme) dilbilgisel özelliklerin biraraya geldiklerinde oluşturdukları örüntü betimlenir (büyük ölçekli inceleme). Çalışmada küçük ve büyük ölçekli incelemenin sonucunda, eğitim dili değiştiğinde, akademik ders söyleminin, sözcüksel dilbilgisel ve söylemsel özelliğinin de değiştiği görülmüştür. Ders söyleminde, alt türün de söylem özelliklerini oluşturmakta önemli rolü olduğu belirtilmelidir. Anahtar Sözcükler: Söylem Çözümlemesi, Kesit Çözümlemesi, Bütünce İncelemesi, Eğilim Dili, Akademik Ders Söylemi.
dc.description.abstractThe study of discourse considered both written and spoken language as its subject matter. Discourse analysis has various approaches. Register analysis based on analysis of natural texts (corpus), is one of the most popular one because it depends on both qualitative and quantitative analytical techniques. Since it is a corpus based approach, register analysis enables comparative analysis of register variation in languages. The aim of this study is to identify the discoursal features of the academic lectures with Turkish and English media of instruction in terms of planned versus unplanned or interactional versus informational discourse, argumentative versus reported presentation and overt versus logical cohesion comparatively, and to determine whether the discourse changes with the medium of instruction. Moreover, humanities and engineering are determined as subgenres of academic lectures. The study adopts Biber's multi-dimensional (MD) register analysis approach which is based on a computer corpus to identify text based association patterns. In this approach, the discourse corpus is analysed by counting the frequency of discourse elements categories and features (microscopic analysis) in order to determine patterned co-occurrence of linguistic features (macroscopic analysis). Considering the findings of the microscopic and macroscopic analysis it is possible to state that when the medium of instruction changes in lecture register the commonly used lexico-grammatical features and some discoursal features may change as well. Furthermore, in the analysis of lecture register academic sub genres or the subject matter play an important role.Keywords: Discourse Analysis, Register Analysis, Corpus Analysis, Medium of Instruction, Lecture Discourse.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleA comparative analysis of lecture register in Turkish universities with Turkish and English media of instruction from a functional viewpoint
dc.title.alternativeEğitim dili olarak İngilizce ve Türkçe kullanılan üniversitelerde derslerin karşılaştırmalı kesit çözümlemesi: İşlevsel yaklaşım
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid200698
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid174883
dc.description.pages170
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess