Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirel, Özcan
dc.contributor.authorÖzbay, Alev
dc.date.accessioned2020-12-29T17:37:00Z
dc.date.available2020-12-29T17:37:00Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/467610
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı yabancı dilde bilgilendirici yazma alanında kullanılan öz düzenleme süreç ve stratejilerinin neler olduğunu saptamak, yapının öğeleri olan motivasyon ve alana özgü üst biliş ve bilişsel strateji kullanımı arasındaki ilişkileri incelemek, söz konusu stratejilerin kullanım düzeyi ile yazma başarısı arasındaki ilişkileri ortaya koyabilmek ve bu yolla stratejik öğrenme hakkında daha kapsamlı bir anlayış geliştirebilmek olarak belirlenmiştir.Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Öz düzenlemeyi meydana getiren süreçler, strateji kullanımı ve motivasyonu oluşturan farklı inanç sistemleri arasındaki etkileşimlerin ortaya konabilmesi ve öğrenciler arası karşılaştırmaların yapılabilmesine olanak sağlaması açısından 12 katılımcı ile bireysel görüşmeler ve sesli düşünme uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Motivasyon ve bilişsel süreçlerin düzenlenmesinde kullanılan stratejiler ve başarı arasındaki ilişkilerin saptanabilmesi amacıyla 124 öğrenciye araştırma kapsamında geliştirilen Yazma Stratejileri Ölçeği ve Motivasyon Stratejileri Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veri, öğrencilerin sene sonu başarı notları ve İngilizce yeterlik sınav sonuçları kullanılarak, istatistiksel çözümlemeler yoluyla araştırma sorularının yanıtlanması sağlanmıştır.Bulgular, öz düzenlemeyi meydana getiren boyutlar arası dinamik ilişkiler bulunduğuna, bu boyutların birbirini destekleyen bir sistem olarak işlev gördüklerine ve başarılı öğrencilerin öz düzenleyici öğrenme ile ilişkilendirilen özelliklere sahip olduklarına işaret etmiştir. Derste yüksek performans sergileyen öğrencilerinin yapıcı motivasyon inançlarına sahip oldukları, motivasyon süreçlerini düzenleyebilmede bazı önlemler aldıklarını, bilişsel ve ortamda varolan kaynakları etkili olarak yönetebildikleri saptanmıştır. Betimsel istatistikler farklı motivasyon stratejilerinin öğrenciler tarafından farklı düzeylerde kullandığını ortaya koymuştur. Motivasyon stratejileri ile bilgilendirici yazma alanına özgü üst biliş ve bilişsel strateji kullanımı arasındaki pozitif ve anlamlı ilişki, motivasyon süreçlerini kontrol edebilme yönünde çaba sarf eden öğrencilerin aynı zamanda bilişsel süreçlerini düzenleyebilmede bazı stratejilerden yararlandıklarını göstermiştir. Yapılan çoklu regresyon analizi yoluyla ödüllendirme stratejilerinin ve dil yeterlik düzeyinin alanda başarıyı yordadığı saptanmıştır. Özetle bulgular, motivasyon inançları ile bilişsel ve motivasyon süreçlerinin yönetimi açısından değerlendirildiğinde, öz düzenleme yapısının yabancı dilde bilgilendirici yazma alanında başarıyı açıklamada umut vadeden bir değişken olduğu sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this study was to identify the self regulatory processes and strategies used in EFL writing and to explore the relationships between the strategies used to control cognitive and motivational processes and achievement outcomes in order to gain a fuller understanding of the concept strategic learning.The research design required the use of both qualitative and quantitative research methods. Individual interviews were conducted with the 12 participants in order to examine the interactions among the various belief systems that make up motivation and to reveal the strategies used to maintain motivation. The think aloud protocol data revealed the participants? use of cognitive and metacognitive strategies during the completion of an expository writibg task. Finally the Motivational Strategy Inventory and the Writing Strategy Inventory, developed as part of the study, were administered to 124 students in order to explore the relationships between the use of self regulatory strategies and academic achievement.The data obtained from the interviews exhibited dynamic and intricate relationships between the belief systems that make up motivation and indicated that students tend to make use of a variety of strategies in order to sustain motivation. The Think Aloud Protocol data revealed the various strategies students use in order to manage the demands of the writing task, their cognitive processing and the resources in the study environment. Altogether, the data indicated that high achieving students displayed properties associated with self regulatory learning; they use a variety of strategies in order to sustain effort and are capable of effectively managing their cognitive and environmental resources in order to fulfil the requirements of the writing task. While low achieving students are not completely devoid of self regulatory skills, they posses some maladaptive motivational beliefs, are not proactive and are unable to use a variety of strategies in a complementary way to compensate for their inadequacies. The data from the strategy inventories pointed out to positive and meaningful relationships between the use of motivational and field specific strategies. This finding showed that students who make an effort to regulate their cognitive processes also tend to employ a variety of strategies to maintain their level of motivation during academic writing tasks. The regression analysis yielded that language profeciency and self consequating strategies were significant predictors of students? course grades. In short, the findings of the study have supported that models of self regulation have potential in explaining acheivement in second language writing.Keywords: Self Regulation; Self Regulatory Learning; Motivational Strategies; Meta-cognitive and Cognitive Strategies; Second Language Writing; Expository Writing,en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYabancı dilde bilgilendirici yazma alanında öz düzenleme becerilerinin kullanımı ve başarı arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationships among the use of self-regulatory skills and achievement in second language writing
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmSelf-regulation
dc.subject.ytmSelf regulated learning
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmWriting training
dc.subject.ytmWriting skills
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.identifier.yokid329729
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid254859
dc.description.pages371
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess