Proje yaklaşımının anasınıfına devam eden çocukların yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Köksal Akyol, Aysel | |
dc.contributor.author | Gizir Ergen, Zuhal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T12:48:23Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T12:48:23Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/46700 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, proje yaklaşımına dayalı eğitim alan ve almayan çocukların yaratıcılıklarında farklılık olup olmadığının saptanması amacıyla yapılmıştır. 2010-2011 eğitim öğretim yılında Adana il merkezinde bulunan iki farklı resmi ilköğretim okulunun anasınıfına devam eden, normal gelişim gösteren 60-72 aylık 18 çocuk deney grubuna; 16 çocuk kontrol grubuna olmak üzere toplam 34 çocuk araştırmanın çalışma grubuna dahil edilmiştir. Araştırmada, proje yaklaşımına dayalı eğitim programının çocukların yaratıcılıklarına etkisini belirlemek amacıyla ön test, son test ve kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada, çocuk ve ailesi hakkında bazı bilgileri elde etmek amacıyla ?Genel Bilgi Formu?, çocukların yaratıcılıklarını ön test-son test ve kalıcılık testi olarak değerlendirmek amacıyla ise Torrance tarafından geliştirilen ve Aslan (1999) tarafından Türkçe?ye uyarlanan ?Torrance Yaratıcı Düşünce Ölçeği Şekil Form A? kullanılmıştır. Deney grubuna proje yaklaşımına dayalı eğitim programı uygulanırken kontrol grubundaki çocuklar Milli Eğitim Bakanlığı?nın 2006 okul öncesi eğitim programının uygulandığı kendi eğitimlerine devam etmişlerdir.Araştırma sonucunda, proje yaklaşımına dayalı eğitimin, çocukların yaratıcılıkları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Yapılan istatistiksel değerlendirmelerde, deney ve kontrol grubundaki çocukların Torrance Yaratıcı Düşünce Ölçeği Şekil Form A?nın Zenginleştirme alt boyutu ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı (p>.05), Akıcılık, Orijinallik, Başlıkların Soyutluğu, Erken Kapanmaya Direnç alt boyutları ve Toplam Yaratıcılık ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir (p<.01).Proje yaklaşımına dayalı eğitim verilmeyen kontrol grubunun ön test ve son test sonuçlarında yaratıcılıklarının değişmediği belirlenmiştir (p>.05). Analiz sonuçlarında, deney grubundaki çocukların yaratıcılıklarının Torrance Yaratıcı Düşünce Ölçeği Şekil Form A?ya ait son test ve kalıcılık testi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | This study aims to determine whether there is a difference between the levels of creativity of children who have received the project-based approach and the ones who have not. The study group of the research is the children who were ages 60 to 72 months, displaying normal developmental levels, and attending kindergarten at two different public elementary schools in the center of Adana, including 18 children from the experimental group, 16 children from the control group, for a total of 34 children. An experimental design that employs pretest, posttest and a retention test comparing a control group has been used in order to determine the effects of project-based instruction on children?s creativity. A ?General Information Form? has been used to collect some basic information about the children and their families, and the ?Torrence Tests of Creative Thinking (Figural Form A),? which was developed by Torrence and was translated into Turkish by Aslan (1999), was employed for testing creativity through pretest, posttest and the retention tests. The experimental group received a full-time project-based instruction for 4 hours a day for 11 weeks, for a total of 220 hours. The control group in another elementary school, on the other hand, continued to receive regular instruction as outlined by the Ministry of Education in 2006.The study demonstrated that project-based instruction does influence the children?s creativity. The statistical evaluations of each mental characteristic assessed in the Torrence Tests of Creative Thinking, Figural Form A showed that there was no significant difference (p>.05) between the pretest and posttest scores of the experimental and control groups in the area of elaboration; however, there were significant differences in the areas of fluency, originality, abstractness of titles, resistance to premature closure, and the overall creativity pre- and posttests (p<.01).The control group, which did not receive the project-based instruction, did not show any significant difference between pre- and posttest scores (p>.05). It was determined through test analyses that, based on Torrence Tests of Creative Thinking (Figural Form A) posttest and retention tests, there was no significant differences between score averages. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Proje yaklaşımının anasınıfına devam eden çocukların yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | A study on the effects of the project approach on the creativity of children attending preschool | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Child education | |
dc.subject.ytm | Education system | |
dc.subject.ytm | Theoretical approaches | |
dc.subject.ytm | Artistic creativity | |
dc.subject.ytm | Torrance Creative Thinking Test | |
dc.identifier.yokid | 10010744 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 343806 | |
dc.description.pages | 176 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |