Show simple item record

dc.contributor.advisorŞahin Tekinalp, Ayşe Pelin
dc.contributor.authorSönmez, Begüm
dc.date.accessioned2020-12-29T17:18:13Z
dc.date.available2020-12-29T17:18:13Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/464044
dc.description.abstract`1980'lerin Kamusal Alan Heykelleri: Ankara ve İstanbul` konulu tezde, Ankara ve İstanbul'un kamusal alan heykelleri, 1980-89 döneminin kültürel, sanatsal ve siyasi ortamı göz önüne alınarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir. 12 Eylül 1980 darbesi ile birlikte pek çok alanda görülen değişimler, sanata da yansımıştır. Bu yansıma özellikle kamusal alanda yankı bulmuştur. 12 Eylül'den sonra yıkılan ve yapılan heykellere bakılarak, dönemin sanata bakışı ve hükümetlerin ve yerel yönetimlerin, kamusal alanda sanat üzerinde etkileri anlatılmaya çalışılmıştır.Daha önceki yıllarda başlamış olup, 1980'lerde de devam eden Devlet Resim ve Heykel Sergileri ve Yeni Eğilimler Sergileri, 1980'lerde başlayan Günümüz Sanatçıları İstanbul Sergileri, Öncü Türk Sanatından Bir Kesit ve Fındıklı Park Sergileri'ndeki sanat üretimine bakılmış, sergilerdeki üretimin, meydanlar ve parklarda yer alan sanat üretiminden farklı olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda, kamusal alandaki sanat ve sanatı yönlendirenler tartışılmaya çalışılmıştır.
dc.description.abstractIn this present thesis headed `Sculptures in Public Sphere in 1980s: Ankara and İstanbul` the sculptures of public sphere in İstanbul and Ankara are examined and evaluated in the light of cultural, artistic and political environment of the 1980-1989 period.The fluctuations in numereous fields as a result of the 12 September 1980 military coup d'état are observed in the artistic life of the era as well. Such a reflection had its repercussions particularly in the public sphere. By taking the erected and demolished sculptures of the aftermath of the coup d'état, the study aims at an explanation on how the goverments and the local administrations viewed art in the public sphere.Throughout the study, the artistic creation in exhibitions like the preexisting ones of the 1980s such as Devlet Resim ve Heykel Exhibitions, Yeni Eğilimler Exhibitions, the ones started in the 1980s, such as Günümüz Sanatçıları İstanbul Exhibitions, Öncü Türk Sanatından Bir Kesit and Fındıklı Park Exhibitions is looked into. Upon examining these, it has come to light that the art created in the exhibitions is different from the one of the squares and parks. In this context, art in the public sphere and aimers behind the creation have been tried to be discussed.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectSanat Tarihitr_TR
dc.subjectArt Historyen_US
dc.title1980`lerde kamusal alan heykelleri: Ankara ve İstanbul
dc.title.alternativeSculptures in public sphere in the 1980s: Ankara and Istanbul
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSanat Tarihi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmIstanbul
dc.subject.ytmSculpture
dc.subject.ytmSculpture art
dc.subject.ytmState Painting and Sculpture Exhibitions
dc.subject.ytmExhibitions
dc.subject.ytmPublic space
dc.subject.ytmSculpture design
dc.subject.ytmAnkara
dc.identifier.yokid10080250
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid399586
dc.description.pages199
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess