Show simple item record

dc.contributor.advisorSağlam, Musa Yaşar
dc.contributor.authorCengiz, Nurel
dc.date.accessioned2020-12-29T17:12:01Z
dc.date.available2020-12-29T17:12:01Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-01-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/462851
dc.description.abstractBu çalışmada, Türk edebiyatından İpek Ongun ve Alman edebiyatından Alexa Hennig von Lange'nin eserlerinin karşılaştırmalı kültür analizi yapılarak ergenlik romanlarında gençlerin kültüre bağlı olarak yaşadıkları sorunların incelemesi yapılmıştır. Bu bağlamda İpek Ongun'un `Bir Genç Kızın Gizli Defteri`, `Arkadaşlar Arasında`, `Kendi Ayakları Üstünde`, `Adım Adım Hayata`, `İşte Hayat` ve `Şimdi Düğün Zamanı` ile Alexa Hennig von Lange'nin `Ich habe einfach Glück`, `Erste Liebe`, `Leute, ich fühle mich leicht`, `Leute mein Herz glüht`, `Leute, die Liebe schockt` ve `Leute, das Leben schockt` romanları incelenmiştir. Çalışmamızda Geert Hofstede'nin Kültürel Boyutlar Kuramı'nı edebiyata uyarlayarak karakterlerin kolektif ve toplumsal kaynaklı davranışlarının tespiti ve sınıflandırılması yapılmıştır. Çalışmamızda, Hofstede'nin kuramının temelini oluşturan kültürel boyut olan güç aralığı, bireysellik-toplumsalcılık, erillik-dişillik, belirsizlikten kaçınma, uzun ve kısa döneme yönelme ve serbestlik-sınırlanmanın üzerinde durarak eserlerde bu boyutlara yapılan göndermeler değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, çalışmamızın ilk bölümünde teorik ilke olarak kabul gören Hermeneutik ile ilgili çalışmalara yer verilmiştir. Özellikle Hans Georg Soeffner'in Sosyal-Bilimsel Hermeneutik başlığı üzerine yoğunlaşılmış bir taraftan eserlerdeki karakterlerin sosyal çevrede gündelik rutinlerine anlam kazandıran yorumlama rutinleri, davranış kalıpları, ritüelleri ve sembolleri irdelenerek, diğer taraftan da bireysel yaşamların ardında gizlenen kültürü ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Hermeneutik yorumlama ile yazarların söz konusu eserlerinde vermeye çalıştıkları mesajların tespiti yapılmıştır. Max Weber'in Davranış Kuramı ışığında, bireylerin kültüre bağlı ve kolektif davranışları belirlenmeye çalışılmış ve ergenlik dönemini daha iyi anlayabilmek için Toplumsal Gençlik Araştırmaları Yöntemi'nden faydalanılmıştır. Çalışmamızın temelini, Geert Hofstede'nin Kültürel Boyutlar Kuramı oluşturmaktadır. Kültüre bağlı davranışların değerlendirilmesi ve sınıflandırılması ile ergenlik döneminde yaşanan sorunların Türk ve Alman edebiyatındaki yansımaları ortaya konulmaya çalışılmıştır ve yazarların ilgili eserleri aracılığıyla eğitim amacı güdüp gütmedikleri irdelenmiştir.
dc.description.abstractThis study examines the culture-bound problems experienced by young people in young adult fiction through a comparative cultural analysis of various different novels written by İpek Ongun in Turkish literature and novels written by Alexa Hennig von Lange in German literature. In this context, `Bir Genç Kızın Gizli Defteri`, `Arkadaşlar Arasında`, `Kendi Ayakları Üstünde`, `Adım Adım Hayata`, `İşte Hayat` and `Şimdi Düğün Zamanı` by İpek Ongun and `Ich habe einfach Glück`, `Erste Liebe`, `Leute, ich fühle mich leicht`, `Leute mein Herz glüht`, `Leute, die Liebe schockt` and `Leute, das Leben schockt` by Alexa Hennig von Lange have been examined.In this study, Geert Hofstede's Theory of Cultural Dimensions has been adapted into literature, and collective and society oriented behavior of the characters in the novels have been determined and classified. Focusing on different cultural dimensions which Hofstede's theory is based on including power distance (equality versus inequality), collectivism (versus individualism), masculinity (versus femininity), uncertainty avoidance (versus uncertainty tolerance), temporal orientation (long-term versus short-term orientation) and indulgence (versus restraint); references to these dimensions in the novels studied have been analyzed.In this context, studies on hermeneutics as the theoretical principle have been dealt with in the first part of the dissertation. The focus of the study is especially on Hans Georg Soeffner's Social-Scientific Hermeneutics, and the interpretation routines which add meaning to the daily routines of the characters in the novels in their social milieus, behavioral structures, rituals and symbols are being examined. In addition, it is tried to make the culture hidden behind the personal lives of the characters visible. Furthermore, the messages the authors are willing to convey have been determined through hermeneutics interpretation.Considering Max Weber's Theory of Behavior, culture-bound and collective behavior of the individuals are tried to be determined and in order to understand the period of adolescence, Societal Youth Research Method is used.The basis of this study is Geert Hofstede's Theory of Cultural Dimensions. Through determining and classifying the culture-bound behavior, reflections of the problems encountered during the period of adolescence on the Turkish and German literature are tried to be put forward and it is also examined whether the authors' aims are didactic or not via the respective works of the authors.en_US
dc.languageGerman
dc.language.isode
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAlman Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectGerman Linguistics and Literatureen_US
dc.titleDie kulturbezogene problematik in der adoleszenz in Türkischen und Deutschen jugendromanen anhand der Werke von İpek Ongun und Alexa Hennig Von Lange
dc.title.alternativeTürk ve Alman gençlik edebiyatında kültüre bağlı olarak yaşanan sorunların ipek ongun ve Alexa Hennig Von Lange'nin eserleri ışığında incelenmesi
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-01-28
dc.contributor.departmentAlman Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
dc.subject.ytmGerman literature
dc.subject.ytmTurkish literature
dc.subject.ytmYouth literature
dc.subject.ytmCulture
dc.subject.ytmOngun, İpek
dc.subject.ytmComparative literature
dc.subject.ytmLange, Alexa Hennig Von
dc.subject.ytmIdentity
dc.identifier.yokid10186892
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid503258
dc.description.pages226
dc.publisher.disciplineAlman Dilbilimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess