Show simple item record

dc.contributor.advisorTunc, Tanfer Emın
dc.contributor.authorAkçil, Gizem
dc.date.accessioned2020-12-29T17:00:21Z
dc.date.available2020-12-29T17:00:21Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-11-04
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/460649
dc.description.abstractThe Lottery and Other Stories (Piyango) (1948) adlı kısa öykü derlemesiyle tanınan Amerikalı yazar Shirley Jackson (1916-1965) Gotik-fantastik ve korku türünde eserler üreten sonraki yazarlar için ilham kaynağı olmuştur. Bu çalışma Shirley Jackson'ın Hangsaman (1951), The Bird's Nest (1954), The Sundial (1958), The Haunting of Hill House (Tepedeki Ev) (1959) ve We Have Always Lived in the Castle (Biz Hep Şatoda Yaşadık) (1962) adlı romanlarını `Kadın Gotiği` edebi türü kapsamında inceleyecektir. Ellen Moers'ın Literary Women (1976) başlıklı çalışmasında geçen `Kadın Gotiği` terimi on sekizinci yüzyıldan beri kadın yazarlar tarafından kaleme alınan Gotik eserleri kapsamaktadır. Korku ögeleri ve tekinsiz Gotik mekanlardaki yabancılaşmış kadın karakterlerin hikâyeleri aracılığıyla, `Kadın Gotiği` edebi türü kadınların kısıtlayıcı toplumsal cinsiyet rollerine karşı verdikleri mücadeleyi dile getirmiştir. Shirley Jackson'ın eserleri benlik ve Gotik mekân, gerçek ve hayali olan arasındaki ayrımı belirsizleştirerek kadın karakterlerin benlik bölünmesine, deliliğe (zihinsel karmaşaya) ve gerçeklikten uzaklaşmaya neden olan toplumsal yozlaşmayı, bağnazlığı, ahlaki çöküşü, yirminci yüzyıl Amerikan toplumundaki ataerkil düzeni ve `gerçek kadınlık` kültünü eleştirir. Shirley Jackson'ın romanlarındaki Gotik-fantastik unsurlar, `tekinsiz` ögeler, Gotik çift, bölünmüş benlik, Gotik malikane ve perili ev motifleri, kişisel travmaları yansıtmaktadır ve bireyin kendine zarar vermesine neden olabildiği gibi aynı zamanda toplumsal kısıtlamaların ve olumsuz dış gerçekliklerin ötesine geçmeye de olanak sağlar. Bu nedenle, romanlardaki perili, Gotik yapılar hem domestik semboller olarak hem de kadın kahramanların ataerkil düzeni bozup kız kardeşliğe dayanan yeni bir düzen kurdukları fantastik sığınaklar olarak temsil edildiğinden çelişkili bir özellik taşımaktadır.Anahtar Sözcükler: Gotik, `Kadın Gotiği,` Shirley Jackson, Tekinsizlik, Bölünmüş Benlik, Yabancılaşma, Delilik, Gotik Mekân, Perili Ev
dc.description.abstractKnown for her short story collection The Lottery and Other Stories (1948), the American author Shirley Jackson (1916–1965) has been an inspiration for subsequent Gothic-fantastic and horror fiction writers. This dissertation analyzes Shirley Jackson's novels— Hangsaman (1951), The Bird's Nest (1954), The Sundial (1958), The Haunting of Hill House (1959), and We Have Always Lived in the Castle (1962)— in light of the genre of the `Female Gothic,` a term coined by Ellen Moers in Literary Women (1976) to refer to literary works written by women in the Gothic mode since the eighteenth century. Incorporating fear and horror into the stories of alienated female characters in uncanny Gothic settings, `Female Gothic` has articulated women's struggles to move outside the constrictive domestic sphere and beyond traditional, normative gender roles. Shirley Jackson's fiction blurs the boundaries between the self and Gothic space, and between the real and the fantastic, thereby shedding light on how the corruption of human society, bigotry, moral degradation, the patriarchal order, and the remnants of the nineteenth century cult of true womanhood in the mid-twentieth century America trigger the female protagonists' identity fragmentation, madness (mental turmoil/distress), and departure from `reality.` The Gothic-fantastic elements in Shirley Jackson's novels, the uncanny motifs of Gothic doubles, fragmented/split identities, and Gothic mansions reflect personal traumas, and can either bring about self-infliction/destruction, or enable the resistance and subversion of social limitations and undesirable outside realities. Thus, Jackson's haunted, Gothic sanctuaries have a paradoxical quality as they appear both as symbols of domestic confinement and imprisonment, and as a sort of fantastic refuge in which female characters, as haunted and haunting heroines, can disrupt patriarchy from within and establish a new order based on sisterhood. Key Words: Gothic, Female Gothic, Shirley Jackson, Uncanny, Split Identity, Alienation, Madness, Gothic Setting, Haunted Houseen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAmerikan Kültürü ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectAmerican Culture and Literatureen_US
dc.titleHaunted and haunting heroines: Alienation, madness, and the uncanny in Shirley Jackson`s female gothic
dc.title.alternativeGotik mekânlardaki kadın kahramanlar: Shirley Jackson'ın kadın gotiğinde yabancılaşma, delilik ve tekinsizlik kavramları
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-11-04
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatı Anabilim Dalı
dc.subject.ytmHeroes
dc.subject.ytmWomen
dc.subject.ytmAmerican literature
dc.subject.ytmJackson, Shirley
dc.subject.ytmStory
dc.subject.ytmGothic
dc.subject.ytmUnconny
dc.subject.ytmMadness
dc.identifier.yokid10263397
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid562408
dc.description.pages215
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess