Show simple item record

dc.contributor.advisorMengeş, Hakan Okyay
dc.contributor.authorBalci, Ayşe Betül
dc.date.accessioned2020-12-29T16:56:51Z
dc.date.available2020-12-29T16:56:51Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/460069
dc.description.abstractBu çalışmada, alternatif yakıt olarak menengiç yağından transesterifikasyon yöntemi ile üretilen menengiç metil esteri (biyodizel), motorin ve biyoetanol yakıtlarıyla hacimsel olarak farklı oranlarda karıştırılmış (E-B1-M1: % 2.5 biyoetanol + % 2.5 biyodizel + % 95 motorin, E-B2-M2: % 2.5 biyoetanol + % 5 biyodizel + % 92.5 motorin, E-B3-M3: % 2.5 biyoetanol + % 7.5 biyodizel + % 90 motorin) ve elde edilen biyodizel + motorin + biyoetanol karışım yakıtları, dört zamanlı ve tek silindirli bir dizel motorda, motor performans parametreleri (moment, güç, özgül yakıt tüketimi, saatlik yakıt tüketimi) ve egzoz emisyon değerlerindeki (CO, CO2, HC, O2, SO2, NOx) değişimin belirlenmesi açısından test edilmişlerdir. Motor denemeleri öncesinde motorin (M100) ve karışımlarına (E-B1-M1, E-B2-M2, E-B3-M3) ait yakıtların fiziksel ve kimyasal yakıt özellikleri (yoğunluk, kinematik viskozite, parlama noktası, su içeriği, kalori değeri, bakır şerit korozyon, soğuk filtrelenme noktası, bulutlanma ve akma noktaları, setan sayısı, kül mühtevası, asit sayısı, iyot sayısı) belirlenmiş, motor denemeleri ise motorda herhangi bir değişiklik yapılmaksızın gerçekleştirilmiştir. Karışım yakıtlarına ait elde edilen performans ve emisyon değerlerine ait olan veriler motorin (M100) yakıtına ait veriler ile mukayese edilerek karışım yakıtlarının kullanabilirliği araştırılmıştır. Çalışmada ayrıca motorin (M100) ve karışım (E-B1-M1, E-B2-M2, E-B3-M3) yakıtlarının her biri için yapılan 100'er saatlik motor denemelerinde farklı zaman dilimleri (0, 20., 40., 60., 80. ve 100. saat) için motor yağlama yağından numuneler alınarak aşınma elementi (Al, Fe, Pb, Cu, Cr) analizleri yapılmış, karışım yakıtları yağlama yağına ait sonuçlar motorin (M100) ile karşılaştırılarak yağlama yağındaki değişimler incelenmiştir. Araştırma sonucunda, karışım yakıtlarına (E-B1-M1 ,E-B2-M2, E-B3-M3) ait motor performans değerlerinde motorin (M100) değerlerine kıyasla azda olsa düşüş ve yükselişlerin meydana geldiği, ayrıca karışım yakıtları içersinden E-B1-M1 yakıtının dizel yakıtına daha yakın sonuçlar verdiği görülmüştür. M100 yakıtına göre E-B1-M1, E-B2-M2 ve E-B3-M3 yakıtlarının tamamında CO, SO2 egzoz emisyon değerlerinde azalma olur iken HC, CO2, O2, NOx emisyonlarında artış olduğu tespit edilmiştir. Motor yağlama yağı açısından ise en iyi sonuç E-B3-M3 yakıtından alınmıştır.
dc.description.abstractIn this study, methly esther (biodiesel) as an alternative fuel produced from terebinth oil, with the transesterification method, is blend with diesel and bioethanol fuels at different rates volumetrically (E-B-M1: % 2.5 bioethanol + % 2.5 biodiesel + % 95 diesel, E-B-M2: % 2.5 bioethanol + % 5 biodiesel + % 92.5 diesel, E-B-M3:% 2.5 bioethanol + % 7.5 biodiesel + % 90 diesel) and blends of the obtained biodiesel + diesel + bioethanol fuels are tested at four strokes and single cylinder diesel engine in terms parametres of engine performance (moment, power, specific fuel consumption, hourly fuel consumption) and determining the changes of exhaust emission values (CO, CO2, HC, O2, SO2, NOx). Before engine testing, the diesel (M100) and mixtures ( E-B1-M1, E-B2-M2, E-B3-M3 ) the physical and chemical spefication ( intensity, kinematic viscosity, flash point, water content, calorie value, copper strip corrosion, cold filter plunge point, cloud and pour points, cetane number, ash contents, acid number, iodine number ) are determined, engine testing is also conducted without any modification at the engine. By comparing the data of the performance and emission of the blend diesel with the Diesel ( M100 ) fuel, the usability of the blend fuels are researched. Furthermore, during the processes of engine testing ( 100 hours for each ) made for diesel( M100 ) and blends (E-B1-M1, E-B1-M2, E-B3-M3) fuels, samples are taken from engine lubrication oils for different periods of time (0, 20., 40., 60., 80. and 100. hours) wear elements (Al, Fe, Pb, Cu, Cr) analysis are investigated. As a result of the research, it has been seen that there are decreases and increases in engine performance values of the blend fuels (E-B1-M1, E-B2-M2, E-B3-M3) also it has been seen that E-B1-M1 fuels giving closer results according to diesel fuels. When compared with M100 fuel, in all E-B1-M1, E-B2-M2, and E-B3-M3 fuels CO, SO2 exhaust emissions are decreased while in HC, CO2, O2, NOx emissions are increased. The best results regarding engine lubrication oil is performed by the E-B3-M3 fuel.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEnerjitr_TR
dc.subjectEnergyen_US
dc.subjectZiraattr_TR
dc.subjectAgricultureen_US
dc.titleBiyoetanol ile menengiç biyodizelinin motorinle karışımlarının dizel motorda performans, egzoz emisyonları ve yağlama yağına etkilerinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation for effects of bioethanol and terebinth biodiesel blends with diesel to performance, exhaust emissions and lubricating oil in diesel engine
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTarım Makineleri ve Teknolojileri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmBiomass energy
dc.subject.ytmRenewable energy resources
dc.identifier.yokid10007265
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid485144
dc.description.pages150
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess