Show simple item record

dc.contributor.advisorBolışık, Z. Bahire
dc.contributor.authorTaş, Fatma
dc.date.accessioned2020-12-29T16:32:01Z
dc.date.available2020-12-29T16:32:01Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/456400
dc.description.abstract5. ÖZET ÇOCUKLARIN GELİŞİMSEL SAĞLIK SÜREÇLERİNİN VE ANA-BABA TUTUMLARININ OKUL BAŞARISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ Çalışma, ana-baba tutumlarının ilköğretim ikinci kısımdaki çocukların okul başarısına etkisini belirlemek, başarıyı etkileyebilecek diğer sosyo-demografik ve çocukla ilgili gelişimsel sağlık süreçlerinin etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. çocukla ilgili özellikleri saptamak amacıyla tanımlayıcı olarak planlanmış ve uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemi, kura yöntemi ile Meram İlçe Merkezindeki Mümtaz Koru İlköğretim Okulu olarak belirlenmiştir. Araştırmaya 6. ve 7. sınıfların oluşturduğu 379 öğrenci alınmıştır. Tek okul ve sadece iki sınıfın alınmasının nedeni; okullar arasında eğitim ve öğretim farklılıkları bulunabileceği, 8. sınıfların bir üst okula hazırlık yapmaları ve bunların da karne notuna etki edebileceğidir. Veri toplama aracı olarak ana-baba tutumunu belirlemek için Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI), ebeveyn ve çocukla ilgili özellikleri saptamak amacıyla anket formu ve başarıyı değerlendirmede karne notlan kullanılmıştır. Verilerin toplanması için ebeveynlerle görüşme planlanmış ancak 309 ebeveyne ulaşılmıştır. Araştırma verileri SPSS for windows 1 1.5 programında analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, öğrenci ve ebeveynlerin tanıtıcı özelliklerine göre dağılımları sayı ve yüzde olarak tablolar halinde, ebeveyn tutumlarının (toplam ölçek puanı üzerinden) basan notu ile ilişkisinin belirlenmesinde korelasyon, öğrenci ve ebeveynlerin sosyo-demografik özellikleri ile basan (karne) notu karşılaştırmasında iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi (t testi) veya varyans analizi (F testi), varyans analizi sonucu gruplar arasındaki fark önemli bulunduğunda hangi grup ya da grupların farklı olduğunu incelemede Tukey's HSD testi, paremetrik değişkenler ile basan notu arasındaki ilişkiyi göstermek için korelasyon, değişkenler ayrı ayrı ele alındığında basan notu üzerine etkisi olan parametrelerin tamamı çoklu regresyon testi ile analiz edilmiştir. Örneklem grubunda PARI'nin iç tutarlılığının incelenmesinde cronbach alfa güvenilirlik katsayısından yararlanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda; öğrencilerin basan notu ile ana-baba tutumu arasında ilişki belirlenmiştir. Otokratik tutum, öğrencinin basan notunu negatif yönde 68(r=-0.296) demokratik tutum ise öğrencinin basan notuna pozitif yönde (r=0.295) etkilediği saptanmıştır (p<0.05). Öğrencinin basan notunu etkilediği saptanan 16 bağımsız değişkenin (cinsiyet, anaokuluna gitme, kursa devam etme, kaynak kullanma, çocuğa ait oda bulunma, konvülsiyon geçirme, görme işitme bozukluğu, anne ve baba öğrenim düzeyi, gelir düzeyi, emzirme süresi, oyun oynama süresi, ders çalışma süresi, sağlık güvence durumu, otokratik ve demokratik tutum puanı) basan üzerindeki birlikte etkisini anlamak için çoklu regresyon analizinde 7 tanesinin öğrencinin okul basan düzeyine gerçekten etkisi olduğu saptanmıştır. Bu değişkenler; çocuğun konvülsiyon geçirme durumu (t=-1.171 p<0.05), görme işitme bozukluğu (t=-0.157 p<0.05), oyun oynama süresi (t=-2.977 p<0.05), ders çalışma süresi (t=2.290 p<0.05), sosyal güvence durumu (t=2.222 p<0.05), otokratik tutum puanı (t=-3.269 p<0.05) ve demokratik tutum puanı (t=3.960 p<0.05) olduğu saptanmıştır. Bu değişkenlerin başarıyı belirleme düzeyinin % 34 oranında olduğu bulunmuştur (F=9.185p<0.05). Bu sonuçlar doğrultusunda okul sağlığı hizmetleri ile; okul çağındaki tüm çocukların bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığını sürdürmek ve üst düzeye ulaşmalarını sağlayarak toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi için okul aile işbirliğinin yapılması önemlidir. Okul sağlığı hizmetlerinde görevli okul hemşiresinin öncelikle ailenin ve çocuğun psikososyal, fiziksel ve ruhsal sorunları tanımlanması, sorunları konusunda bilgilendirilmeleri, çocuğun intrauterin hayat ve doğumundan itibaren bebek bakımına ve takibine ilişkin eğitim verilmesi, çocuklara okula başlamadan önce mutlaka görme taraması yapılması, çocuğun takip süresince bazı olanaklardan yararlanmasına (anaokulu, ders çalışma) ilişkin ebeveynlerin bilgilendirilmesi ile çocuğun tüm yaşamını etkileyecek okul başarısının daha artırılabileceği kanısına varılmıştır. 69
dc.description.abstract6. SUMMARY INVESTIGATION THE EFFECT ON THE SCHOOL ACHIEVEMENT OF CHILDREN DEVELOPMENT HEALTH PROCESSES AND PARENT'S ATTITUDE This study is made to determine the school achievement of the children who are in the second class of the primary school and other factors that would influence the achievement such as social/demographic and of children development health processes to define the parents' attitude in this occasion. This study's example is made at Meram Müntaz Koru secondary school by drawing of lotto methot. For this study, 379 students are defined who are students at sixth and seventh terms of their schools. Taking just one school and just two classes is for; there would be some educational differences between schools and eighth class students would prepare themselves for other high schools and this affect their student's report card. To collect data to determine father/mother attitude the family life and child growth behavior scale (PARI), to determine parents properties about the child public survey forms and to evaluate achievement the students' report cards marks were used. For data collection, meetings with the parents were organized but just 309 parents could be reached. The research data werw analyzed on SPSS for windows 11.5 program. While analyzing these data; numbers and tables for defining students and parents describing attitude, correlation for defining parents atttude (over the full scale mark) achievement mark, variance (F test) or impotency test of difference of two average to compare students and parents social/demographic properties and achievement (report note) mark, Tukey's HSD test if the difference between the groups is important as a result of variances analysis to observe which group or groups are different, correlation to show the relation between paremetric variables and achievement mark, multiple regulation test if the variables had been taken one by one to show overall effect were used. Cronbach alphanumeric trust ability coefficient had been utilized to observe the inner consistency of PARI in the example group. After analyzing these data the relation between father/mother attitude and students achievement note is determined. It is obtained that demographic attitude affects students' success mark positive (r=0.295) and autocratic attitude effects negative (r=-0.296 p<0.05). To understand sixteen independent variables (gender, attending nursery school, attending private courses, using sources, having a special room, had convulsion, having 70problems with seeing and hearing, parent education level, income level, suckle period, playing time, studying time, having health security, autocratic and demographic attitude) which effect students achievement marks overall effects multiple recreation analysis was used and it is determined that seven of these are really important on the students' school achievement. These variables had been determined as had had convulsion (t=-1.171 p<0.05), having problems with seeing or hearing (t=-0.157 p<0.05), playing time (t=-2.977 p<0.05), studying time (t=2.290 p<0.05), having social security (t=2.222 p<0.05), autocratic attitude mark (t=-3.296 p<0.05) and demographic attitude mark (t=3.960 p<0.05). These variables achievement determination level is determined as 34 % (F=9.183 p<0.05). Thought these results school health services and family school interoperability are important to protect all children's physical, social and psychological health and improve them with community health level. First of all the school nurse who is responsible for school health services have to determine the parents and child's social, physical and psychological problems, informing about their problems, giving education baby care and following up, having eyes control before beginning the school, giving information about utilizing some possibilities (nursing school, studying) in this following period are believed in increasing child school achievement which will effect his/her all life. 71en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectÇocuk Sağlığı ve Hastalıklarıtr_TR
dc.subjectChild Health and Diseasesen_US
dc.titleÇocukların gelişimsel sağlık süreçlerinin ve ana-baba tutumlarının okul başarısına etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeİnvestigation the effect on the school achievement of children developmant health processes and parent's attitude
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHemşirelik Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid132015
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid124239
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess