dc.description.abstract | 141 BOLÜM V ÖZET, SONUÇ ve ÖNERİLER Bu bölümde önce, araştırmanın bir özeti verilmiş, da ha sonra varılan sonuçlar açıklanmış, son olarak da araştır manın bulgularına dayanarak geliştirilen öneriler verilmiştir;. A- Özet Günümüzde kadının çalışma hayatına aktif olarak katıl ması, küçük yaştaki öğrenmenin hızlı ve kalıcılığının yeni araştırma ve uygulamalarla ortaya konması, okulöncesi eğiti minin önemini gün geçtikçe artırmaktadır. Okulöncesi eğitim kurumu olarak hizmet veren yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk lara günün büyük bir zaman kesiminde, iyi imkanlarda bir ya şama ortamı sunmaktadır. Soruna bilimsel verilerin ışığında ve çocuk hakları doğrul tusunda bakıldığında, hayatın altı yıl xnı kapsayacak psiko-pedogojik kapsamlı okulöncesi eğitim program ve planlamalarının çocuk lar için önem taşıdığı gerçeği ile yüz yüze gelinmektedir. 0- kulöncesi eğitim kurumları, çocuğun içinde bulunduğu kültür değerlerini özemlemesine, sosyalleşmesine, zihni gelişim süre ci içerisinde olgunlaşmasına, kendini tanımasına, faaliyetle re kendiliğinden katılmasına imkan verir. Okulöncesi çağı çocuğu ile ilgili olan eğitimin bu ka dar önem taşıması karşısında uygulanan eğitim programının öğ retmenlerin ve ailelerin beklentilerine uygun olması kaçınıl mazdır. Eğitim programlarının da gelişen ve değişen şartlara ayak uyduracak biçimde geliştirilmesi gerekmektedir. Eğitim programlarında karşılaşılan sorunların belirlenmesi, geliştir-142 me acisxndan yorumunun yapılması ile elde edilecek verilerin programa yansıması şarttır. r Okulöncesi eğitimi konusunda yapılan araştırmalar da da okulöncesi eğitimi alanında mevcut bir eğitim programının ol madığı ortaya çıkmış, anaokulu-anasınıf ı öğretmenlerinin eğitim programı konusunda bazı problemlerle karşılaştıkları belirlen miştir. Bu araştırma, ana-babalarla öğretmenlerin bu konudaki görüşlerinin alınması suretiyle okulöncesi eğitim programının düzenlenmesinde yol gösterici nitelikte ve alanla ilgili so runları çözmede etkili olacak bulguları elde etme ve öneriler geliştirmek için yapılmıştır. Bu araştırmanın genel amacı; çocukları bir okulöncesi eğitim kurumuna devam eden ana-babalarla, bu kurumlarda ha len görev yapan öğretmenlerin: okulöncesi eğitim kavramına yaklaşım düzeylerini, anaokulları ve anasınıf larının amaç ve görevlerinin ne derecede gerçekleştiğine ait görüşlerini, o- kulöncesi eğitim kurumuna başladıktan sonra çocuklarda meyda na gelen davranış değişikliklerini, mevcut okulöncesi eğitim programı uygulamalarını nasıl değerlendirdiklerini, mevcut o- kulöncesi eğitim programı kapsamında yer alan amaç, içerik, (muhteva) ögretme-ögrenme süreçleri ve değerlendirme öğelerine ait gö rüşlerini tesbit ederek; okulöncesi eşitim programı ve uygu lamalarına ait öneriler geliştirmektir. Bu araştırma bulgularının ortaya çıkması ile, uygulanan program konusunda öğretmen ve ailelerin aydınlanacağı, okulön cesi eğitim kurumlarının program geliştirme çalışmalarında öğ retmenlerin, ana-babaların görüşlerinden yararlanılacağı, okul-143 aile - uzman işbirliğine katkıda bulunulacağı umulmaktadır. Tarama modeli ile ayrıntılı durum belirleme niteliğin deki araştırmanın verileri, literatüre ek olarak, doğrudan ±lgil-'$ kaynak gruplardan toplanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Konya il merkezindeki 3-6 yaş grubunu oluşturan o- kulöncesi eğitim kurumlarındaki 1120 veli ve 70 öğretmen teş kil etmektedir. Velilerin seçimi için oranlı küme örnekleme - yapılmış, kümelerdeki orana göre veliler tesadüfi yolla o kü meden seçilmiştir, öğretmenlerin tamamına ulaşılması amaçlan mıştır. Araştırma Konya il merkezindeki 3-6 yaş okulöncesi e- gitimi çocuklarının velileri ve öğretmenleriyle sınırlandırıl mıştır. Araştırmada ana-babalarla öğretmenlerin `okulöncesi e- gitim programı ve uygulamaları` hakkındaki görüşleri anket yo luyla toplanmış, iki grup için ayrı ayrı anket düzenlenmiştir. Toplanan veriler, daha çok, belli görüşlere katılıp katılmama ya da katılma derecesini belirleyen türden sınıflama ve dere celeme ölçekler iyle sayısallaştırılmıştır. Anketler araştırma cı tarafından öğretmenlere bizzat uygulanmış, tamamı toplan mıştır. Veliler için öğretmenlerin aracılığı sağlanmış, dağı tılan anketlerin %89.5'u geri alınmıştır. Verilerin işlenmesi ve istatistiksel çözümlemeler geliş miş makina ve uzman kişi yardımıyla elle yapılmıştır. Elde edi- 2 len veriler uygun durumlarda yüzdelerle, Z sınaması ve X çö zümlemeleri ile sayısallaştırılmıştır. İstatistiksel anlamlı lık düzeyi olarak en az.05 düzeyi seçilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayalı olarak, so nuçlar elde edilmiş ve öneriler geliştirilmiştir. | |