Show simple item record

dc.contributor.advisorGürsel, Musa
dc.contributor.authorLivatyali, Hüsnü Y.
dc.date.accessioned2020-12-29T15:41:59Z
dc.date.available2020-12-29T15:41:59Z
dc.date.submitted1992
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/451188
dc.description.abstract133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.132 adamıdır. Yusuf Has Hâcib ve Nizamü'1-Mülk gibi hem âlim, fazıl hem de gün görmüş devlet tecrübesi olan insandır. Şeyhoğlu eserinde, `Kutadgu-Bilig` ve Siyâset-nâme` de olduğu gibi takrir, soru-cevap, kıssa, hikâye ile anlatım metodlannı kullanmış, dini bilgilere olan inandırıcı ve mükemmel hâle getirebilmek için âyet, hadis ve hakîm sözlerinden, şiirlerden yeni geldikçe ustalıkla kul lanmıştır. Eserde bir eğitim hedefi olarak birleştirici ve bütünleştirici bir üslûp hakimdir. Bütün Türk siyâset-nâmelerinde olduğu gibi Şeyhoğlu da padişahların Tanrı gölgesi olduğu temel düşüncesini aynen işlemiştir. Oğuz Kağan'dan Şeyhoğlu Mustafaya kadar değişmeyen bu hayat felsefesi eğitimin birinci amacı olmuştur. Dürüstlük, doğruluk, adalet, halkı zulümden koruma... gibi hasletler de hep eğitimin temel amaçlan arasında sayılmış ve buna göre uygulanmıştır. Şeyhoğlu Mustafa'da siyâset-nâmesinde diğer bir eğitim amacı olarak `âlimleri kollamalı, ilim öğrenmeyi yani eğitimi teşvik etmeyi, dine hurafe katanları ise affetmemeyi, işlerin kanun ile belirlenen siyâset üzerine yürümesini ve nefsi daima hesaba çekmeyi` belirtmiştir. Bu eser hem bir nasihât-nâme hemde devlet siyâsetinin nasıl olması gerektiğini belirten bir siyâset ahlâkı, kitabıdır. Burada devlet adamları için eğitim amacı açıkça belirtilmiştir. Bu eğitim de gözünü budaktan sakınmayan, âlîm, fazıl aynı zamanda cesur insanların yetiştirilmesi amaç olarak verilmiştir. Esasen yiğitlik, kahramanlık an cak iş başmda belli olur. Uygulamalı bir eğitim yapılması da bu tip in sanları su yüzüne çıkarmak içindir. Eğitim amaçlarından biri de din yo luyla topluma fitne sokulmaması hususudur. Aynı konuyu Nizâmü'1-Mülk te temel amaç olarak almış, fitneyi ilim yoluyla önlemek için Nizamiye Medreselerini kurmuştur. Şeyhoğlu Mustafa'nın eserindeki önemli bir husus ta akademik133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.132 adamıdır. Yusuf Has Hâcib ve Nizamü'1-Mülk gibi hem âlim, fazıl hem de gün görmüş devlet tecrübesi olan insandır. Şeyhoğlu eserinde, `Kutadgu-Bilig` ve Siyâset-nâme` de olduğu gibi takrir, soru-cevap, kıssa, hikâye ile anlatım metodlannı kullanmış, dini bilgilere olan inandırıcı ve mükemmel hâle getirebilmek için âyet, hadis ve hakîm sözlerinden, şiirlerden yeni geldikçe ustalıkla kul lanmıştır. Eserde bir eğitim hedefi olarak birleştirici ve bütünleştirici bir üslûp hakimdir. Bütün Türk siyâset-nâmelerinde olduğu gibi Şeyhoğlu da padişahların Tanrı gölgesi olduğu temel düşüncesini aynen işlemiştir. Oğuz Kağan'dan Şeyhoğlu Mustafaya kadar değişmeyen bu hayat felsefesi eğitimin birinci amacı olmuştur. Dürüstlük, doğruluk, adalet, halkı zulümden koruma... gibi hasletler de hep eğitimin temel amaçlan arasında sayılmış ve buna göre uygulanmıştır. Şeyhoğlu Mustafa'da siyâset-nâmesinde diğer bir eğitim amacı olarak `âlimleri kollamalı, ilim öğrenmeyi yani eğitimi teşvik etmeyi, dine hurafe katanları ise affetmemeyi, işlerin kanun ile belirlenen siyâset üzerine yürümesini ve nefsi daima hesaba çekmeyi` belirtmiştir. Bu eser hem bir nasihât-nâme hemde devlet siyâsetinin nasıl olması gerektiğini belirten bir siyâset ahlâkı, kitabıdır. Burada devlet adamları için eğitim amacı açıkça belirtilmiştir. Bu eğitim de gözünü budaktan sakınmayan, âlîm, fazıl aynı zamanda cesur insanların yetiştirilmesi amaç olarak verilmiştir. Esasen yiğitlik, kahramanlık an cak iş başmda belli olur. Uygulamalı bir eğitim yapılması da bu tip in sanları su yüzüne çıkarmak içindir. Eğitim amaçlarından biri de din yo luyla topluma fitne sokulmaması hususudur. Aynı konuyu Nizâmü'1-Mülk te temel amaç olarak almış, fitneyi ilim yoluyla önlemek için Nizamiye Medreselerini kurmuştur. Şeyhoğlu Mustafa'nın eserindeki önemli bir husus ta akademik133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.132 adamıdır. Yusuf Has Hâcib ve Nizamü'1-Mülk gibi hem âlim, fazıl hem de gün görmüş devlet tecrübesi olan insandır. Şeyhoğlu eserinde, `Kutadgu-Bilig` ve Siyâset-nâme` de olduğu gibi takrir, soru-cevap, kıssa, hikâye ile anlatım metodlannı kullanmış, dini bilgilere olan inandırıcı ve mükemmel hâle getirebilmek için âyet, hadis ve hakîm sözlerinden, şiirlerden yeni geldikçe ustalıkla kul lanmıştır. Eserde bir eğitim hedefi olarak birleştirici ve bütünleştirici bir üslûp hakimdir. Bütün Türk siyâset-nâmelerinde olduğu gibi Şeyhoğlu da padişahların Tanrı gölgesi olduğu temel düşüncesini aynen işlemiştir. Oğuz Kağan'dan Şeyhoğlu Mustafaya kadar değişmeyen bu hayat felsefesi eğitimin birinci amacı olmuştur. Dürüstlük, doğruluk, adalet, halkı zulümden koruma... gibi hasletler de hep eğitimin temel amaçlan arasında sayılmış ve buna göre uygulanmıştır. Şeyhoğlu Mustafa'da siyâset-nâmesinde diğer bir eğitim amacı olarak `âlimleri kollamalı, ilim öğrenmeyi yani eğitimi teşvik etmeyi, dine hurafe katanları ise affetmemeyi, işlerin kanun ile belirlenen siyâset üzerine yürümesini ve nefsi daima hesaba çekmeyi` belirtmiştir. Bu eser hem bir nasihât-nâme hemde devlet siyâsetinin nasıl olması gerektiğini belirten bir siyâset ahlâkı, kitabıdır. Burada devlet adamları için eğitim amacı açıkça belirtilmiştir. Bu eğitim de gözünü budaktan sakınmayan, âlîm, fazıl aynı zamanda cesur insanların yetiştirilmesi amaç olarak verilmiştir. Esasen yiğitlik, kahramanlık an cak iş başmda belli olur. Uygulamalı bir eğitim yapılması da bu tip in sanları su yüzüne çıkarmak içindir. Eğitim amaçlarından biri de din yo luyla topluma fitne sokulmaması hususudur. Aynı konuyu Nizâmü'1-Mülk te temel amaç olarak almış, fitneyi ilim yoluyla önlemek için Nizamiye Medreselerini kurmuştur. Şeyhoğlu Mustafa'nın eserindeki önemli bir husus ta akademik133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.132 adamıdır. Yusuf Has Hâcib ve Nizamü'1-Mülk gibi hem âlim, fazıl hem de gün görmüş devlet tecrübesi olan insandır. Şeyhoğlu eserinde, `Kutadgu-Bilig` ve Siyâset-nâme` de olduğu gibi takrir, soru-cevap, kıssa, hikâye ile anlatım metodlannı kullanmış, dini bilgilere olan inandırıcı ve mükemmel hâle getirebilmek için âyet, hadis ve hakîm sözlerinden, şiirlerden yeni geldikçe ustalıkla kul lanmıştır. Eserde bir eğitim hedefi olarak birleştirici ve bütünleştirici bir üslûp hakimdir. Bütün Türk siyâset-nâmelerinde olduğu gibi Şeyhoğlu da padişahların Tanrı gölgesi olduğu temel düşüncesini aynen işlemiştir. Oğuz Kağan'dan Şeyhoğlu Mustafaya kadar değişmeyen bu hayat felsefesi eğitimin birinci amacı olmuştur. Dürüstlük, doğruluk, adalet, halkı zulümden koruma... gibi hasletler de hep eğitimin temel amaçlan arasında sayılmış ve buna göre uygulanmıştır. Şeyhoğlu Mustafa'da siyâset-nâmesinde diğer bir eğitim amacı olarak `âlimleri kollamalı, ilim öğrenmeyi yani eğitimi teşvik etmeyi, dine hurafe katanları ise affetmemeyi, işlerin kanun ile belirlenen siyâset üzerine yürümesini ve nefsi daima hesaba çekmeyi` belirtmiştir. Bu eser hem bir nasihât-nâme hemde devlet siyâsetinin nasıl olması gerektiğini belirten bir siyâset ahlâkı, kitabıdır. Burada devlet adamları için eğitim amacı açıkça belirtilmiştir. Bu eğitim de gözünü budaktan sakınmayan, âlîm, fazıl aynı zamanda cesur insanların yetiştirilmesi amaç olarak verilmiştir. Esasen yiğitlik, kahramanlık an cak iş başmda belli olur. Uygulamalı bir eğitim yapılması da bu tip in sanları su yüzüne çıkarmak içindir. Eğitim amaçlarından biri de din yo luyla topluma fitne sokulmaması hususudur. Aynı konuyu Nizâmü'1-Mülk te temel amaç olarak almış, fitneyi ilim yoluyla önlemek için Nizamiye Medreselerini kurmuştur. Şeyhoğlu Mustafa'nın eserindeki önemli bir husus ta akademik133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.132 adamıdır. Yusuf Has Hâcib ve Nizamü'1-Mülk gibi hem âlim, fazıl hem de gün görmüş devlet tecrübesi olan insandır. Şeyhoğlu eserinde, `Kutadgu-Bilig` ve Siyâset-nâme` de olduğu gibi takrir, soru-cevap, kıssa, hikâye ile anlatım metodlannı kullanmış, dini bilgilere olan inandırıcı ve mükemmel hâle getirebilmek için âyet, hadis ve hakîm sözlerinden, şiirlerden yeni geldikçe ustalıkla kul lanmıştır. Eserde bir eğitim hedefi olarak birleştirici ve bütünleştirici bir üslûp hakimdir. Bütün Türk siyâset-nâmelerinde olduğu gibi Şeyhoğlu da padişahların Tanrı gölgesi olduğu temel düşüncesini aynen işlemiştir. Oğuz Kağan'dan Şeyhoğlu Mustafaya kadar değişmeyen bu hayat felsefesi eğitimin birinci amacı olmuştur. Dürüstlük, doğruluk, adalet, halkı zulümden koruma... gibi hasletler de hep eğitimin temel amaçlan arasında sayılmış ve buna göre uygulanmıştır. Şeyhoğlu Mustafa'da siyâset-nâmesinde diğer bir eğitim amacı olarak `âlimleri kollamalı, ilim öğrenmeyi yani eğitimi teşvik etmeyi, dine hurafe katanları ise affetmemeyi, işlerin kanun ile belirlenen siyâset üzerine yürümesini ve nefsi daima hesaba çekmeyi` belirtmiştir. Bu eser hem bir nasihât-nâme hemde devlet siyâsetinin nasıl olması gerektiğini belirten bir siyâset ahlâkı, kitabıdır. Burada devlet adamları için eğitim amacı açıkça belirtilmiştir. Bu eğitim de gözünü budaktan sakınmayan, âlîm, fazıl aynı zamanda cesur insanların yetiştirilmesi amaç olarak verilmiştir. Esasen yiğitlik, kahramanlık an cak iş başmda belli olur. Uygulamalı bir eğitim yapılması da bu tip in sanları su yüzüne çıkarmak içindir. Eğitim amaçlarından biri de din yo luyla topluma fitne sokulmaması hususudur. Aynı konuyu Nizâmü'1-Mülk te temel amaç olarak almış, fitneyi ilim yoluyla önlemek için Nizamiye Medreselerini kurmuştur. Şeyhoğlu Mustafa'nın eserindeki önemli bir husus ta akademik133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.132 adamıdır. Yusuf Has Hâcib ve Nizamü'1-Mülk gibi hem âlim, fazıl hem de gün görmüş devlet tecrübesi olan insandır. Şeyhoğlu eserinde, `Kutadgu-Bilig` ve Siyâset-nâme` de olduğu gibi takrir, soru-cevap, kıssa, hikâye ile anlatım metodlannı kullanmış, dini bilgilere olan inandırıcı ve mükemmel hâle getirebilmek için âyet, hadis ve hakîm sözlerinden, şiirlerden yeni geldikçe ustalıkla kul lanmıştır. Eserde bir eğitim hedefi olarak birleştirici ve bütünleştirici bir üslûp hakimdir. Bütün Türk siyâset-nâmelerinde olduğu gibi Şeyhoğlu da padişahların Tanrı gölgesi olduğu temel düşüncesini aynen işlemiştir. Oğuz Kağan'dan Şeyhoğlu Mustafaya kadar değişmeyen bu hayat felsefesi eğitimin birinci amacı olmuştur. Dürüstlük, doğruluk, adalet, halkı zulümden koruma... gibi hasletler de hep eğitimin temel amaçlan arasında sayılmış ve buna göre uygulanmıştır. Şeyhoğlu Mustafa'da siyâset-nâmesinde diğer bir eğitim amacı olarak `âlimleri kollamalı, ilim öğrenmeyi yani eğitimi teşvik etmeyi, dine hurafe katanları ise affetmemeyi, işlerin kanun ile belirlenen siyâset üzerine yürümesini ve nefsi daima hesaba çekmeyi` belirtmiştir. Bu eser hem bir nasihât-nâme hemde devlet siyâsetinin nasıl olması gerektiğini belirten bir siyâset ahlâkı, kitabıdır. Burada devlet adamları için eğitim amacı açıkça belirtilmiştir. Bu eğitim de gözünü budaktan sakınmayan, âlîm, fazıl aynı zamanda cesur insanların yetiştirilmesi amaç olarak verilmiştir. Esasen yiğitlik, kahramanlık an cak iş başmda belli olur. Uygulamalı bir eğitim yapılması da bu tip in sanları su yüzüne çıkarmak içindir. Eğitim amaçlarından biri de din yo luyla topluma fitne sokulmaması hususudur. Aynı konuyu Nizâmü'1-Mülk te temel amaç olarak almış, fitneyi ilim yoluyla önlemek için Nizamiye Medreselerini kurmuştur. Şeyhoğlu Mustafa'nın eserindeki önemli bir husus ta akademik133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.132 adamıdır. Yusuf Has Hâcib ve Nizamü'1-Mülk gibi hem âlim, fazıl hem de gün görmüş devlet tecrübesi olan insandır. Şeyhoğlu eserinde, `Kutadgu-Bilig` ve Siyâset-nâme` de olduğu gibi takrir, soru-cevap, kıssa, hikâye ile anlatım metodlannı kullanmış, dini bilgilere olan inandırıcı ve mükemmel hâle getirebilmek için âyet, hadis ve hakîm sözlerinden, şiirlerden yeni geldikçe ustalıkla kul lanmıştır. Eserde bir eğitim hedefi olarak birleştirici ve bütünleştirici bir üslûp hakimdir. Bütün Türk siyâset-nâmelerinde olduğu gibi Şeyhoğlu da padişahların Tanrı gölgesi olduğu temel düşüncesini aynen işlemiştir. Oğuz Kağan'dan Şeyhoğlu Mustafaya kadar değişmeyen bu hayat felsefesi eğitimin birinci amacı olmuştur. Dürüstlük, doğruluk, adalet, halkı zulümden koruma... gibi hasletler de hep eğitimin temel amaçlan arasında sayılmış ve buna göre uygulanmıştır. Şeyhoğlu Mustafa'da siyâset-nâmesinde diğer bir eğitim amacı olarak `âlimleri kollamalı, ilim öğrenmeyi yani eğitimi teşvik etmeyi, dine hurafe katanları ise affetmemeyi, işlerin kanun ile belirlenen siyâset üzerine yürümesini ve nefsi daima hesaba çekmeyi` belirtmiştir. Bu eser hem bir nasihât-nâme hemde devlet siyâsetinin nasıl olması gerektiğini belirten bir siyâset ahlâkı, kitabıdır. Burada devlet adamları için eğitim amacı açıkça belirtilmiştir. Bu eğitim de gözünü budaktan sakınmayan, âlîm, fazıl aynı zamanda cesur insanların yetiştirilmesi amaç olarak verilmiştir. Esasen yiğitlik, kahramanlık an cak iş başmda belli olur. Uygulamalı bir eğitim yapılması da bu tip in sanları su yüzüne çıkarmak içindir. Eğitim amaçlarından biri de din yo luyla topluma fitne sokulmaması hususudur. Aynı konuyu Nizâmü'1-Mülk te temel amaç olarak almış, fitneyi ilim yoluyla önlemek için Nizamiye Medreselerini kurmuştur. Şeyhoğlu Mustafa'nın eserindeki önemli bir husus ta akademik133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.132 adamıdır. Yusuf Has Hâcib ve Nizamü'1-Mülk gibi hem âlim, fazıl hem de gün görmüş devlet tecrübesi olan insandır. Şeyhoğlu eserinde, `Kutadgu-Bilig` ve Siyâset-nâme` de olduğu gibi takrir, soru-cevap, kıssa, hikâye ile anlatım metodlannı kullanmış, dini bilgilere olan inandırıcı ve mükemmel hâle getirebilmek için âyet, hadis ve hakîm sözlerinden, şiirlerden yeni geldikçe ustalıkla kul lanmıştır. Eserde bir eğitim hedefi olarak birleştirici ve bütünleştirici bir üslûp hakimdir. Bütün Türk siyâset-nâmelerinde olduğu gibi Şeyhoğlu da padişahların Tanrı gölgesi olduğu temel düşüncesini aynen işlemiştir. Oğuz Kağan'dan Şeyhoğlu Mustafaya kadar değişmeyen bu hayat felsefesi eğitimin birinci amacı olmuştur. Dürüstlük, doğruluk, adalet, halkı zulümden koruma... gibi hasletler de hep eğitimin temel amaçlan arasında sayılmış ve buna göre uygulanmıştır. Şeyhoğlu Mustafa'da siyâset-nâmesinde diğer bir eğitim amacı olarak `âlimleri kollamalı, ilim öğrenmeyi yani eğitimi teşvik etmeyi, dine hurafe katanları ise affetmemeyi, işlerin kanun ile belirlenen siyâset üzerine yürümesini ve nefsi daima hesaba çekmeyi` belirtmiştir. Bu eser hem bir nasihât-nâme hemde devlet siyâsetinin nasıl olması gerektiğini belirten bir siyâset ahlâkı, kitabıdır. Burada devlet adamları için eğitim amacı açıkça belirtilmiştir. Bu eğitim de gözünü budaktan sakınmayan, âlîm, fazıl aynı zamanda cesur insanların yetiştirilmesi amaç olarak verilmiştir. Esasen yiğitlik, kahramanlık an cak iş başmda belli olur. Uygulamalı bir eğitim yapılması da bu tip in sanları su yüzüne çıkarmak içindir. Eğitim amaçlarından biri de din yo luyla topluma fitne sokulmaması hususudur. Aynı konuyu Nizâmü'1-Mülk te temel amaç olarak almış, fitneyi ilim yoluyla önlemek için Nizamiye Medreselerini kurmuştur. Şeyhoğlu Mustafa'nın eserindeki önemli bir husus ta akademik133 bir konferans niteliğinde olmasıdır. Belgelere dayalı olarak düşüncelerini rahatlıkla anlatmıştır. Burada verilen eğitim gençlerin yanında iş başında yetiştirmeyi de amaç edindiğinden her kademedeki devlet erkânı muhatap alınmıştır. Bu eserde Padişahlara devleti nasıl yönetecekleri, çeşitli görevlere hangi bilgi ve beceride eleman tayin etmeleri gerektiği öğretilmektedir. Bütün bu özellikleri ile bu eser bir siyâset eğitimi kitabıdır. Ese rin muhtevasma da bakarak `Devlet Büyüklerinin Hazinesi ve Ulemanın Rehberi` veya sadece `Devlet Büyüklerinin Hazinesi` adlı bir eğitim kit abıdır demek mümkündür.
dc.description.abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleX-XV. asır siyasal-namelerinde eğitim
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmSiyasetname
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytm10. century
dc.subject.ytm15. century
dc.identifier.yokid21342
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySELÇUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid21342
dc.description.pages147
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess